La justícia reobri la investigació de l’accident del metro
La justícia reobri la investigació de l’accident del metro 20MINUTOS.ES

El cas de l'accident del metro es reobri. Més d'onze anys després de la tragèdia més greu de la història d'Espanya en un suburbà, l'Audiència de València ha ordenat al Jutjat d'Instrucció número 21 que reòbriga, per tercera vegada, la investigació del sinistre del 3 de juliol de 2006, en el qual van morir 43 persones i altres 47 van resultar ferides. 

Segons consta en un acte, fet públic aquest dilluns pel Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV), la sala ordena a la instructora que cride a declarar als investigats en la causa i que, de no ser necessàries noves diligències, vaja a judici. Així mateix, rebutja per innecessàries les restants diligències sol·licitades per les acusacions. 

Aquest acte deixa sense efecte l'anterior, de juny de 2017, pel qual va sobreseure la causa, i es reclama al jutjat que cride a declarar als investigats, entre ells l’exgerent de FGV Marisa Gracia. En aquest llistat d'investigats es troben els exdirectius d'aquesta empresa pública Juan José Gimeno Barberá, Vicente Antonio Contreras Bornez, Manuel Sansano Muñoz, Francisco García Sigüenza, Sebastián Argente Cuesta, Luis Miguel Domingo Alepuz i Salvador Orts Pardo. 

La investigació per l'accident del metro es va arxivar a petició de la Fiscalia al desembre de 2007. Aquesta decisió va ser confirmada per la Secció Primera de l'Audiència Provincial al maig de 2008, però al gener de 2014 l'Audiència –en aquest cas la Secció Segona– va ordenar la reobertura a petició de la Fiscalia. Posteriorment, es va arxivar al març de 2015, es va reobrir novament a l'octubre i va tornar a ser sobreseguda al juny de 2017. 

Les raons de l'Audiència

L'acte enumera fins a nou raons per a mantenir la investigació de l'accident i portar-ho a judici en cas que no siga necessària la pràctica de més diligències. Entre elles figuren els dubtes existents sobre la possible omissió de la normativa de seguretat, la insuficient formació del maquinista, l'absència de balises que limitaren la velocitat en la corba on es va produir l'accident i la suposada inacció per part de l'empresa després d'haver-se produït descarrilaments anteriors al del 3 de juliol de 2006. 

«Certament la instructora ha fet un extraordinari exercici d'instrucció processal, que mereix l'agraïment; si bé s'obrin alternatives raonables en sentit divers que, per la seua mateixa naturalesa, impedeixen ratificar el sobreseïment acordat», afigen els magistrats.

L'associació, satisfeta

En el capítol de reaccions, la portaveu de l'Associació de Víctimes de l'Accident de Metro del 3 de Julio, Rosa Garrote, es va mostrar satisfeta després de conèixer la fallada de la reobertura, per tercera vegada, de la investigació de l'accident, i espera que la causa derive ja en un judici.

Garrote va insistir que el que ara ha acordat l'Audiència «és el que portem reclamant des de fa 12 anys, que s'investiguen totes les possibles causes de l'accident, més enllà de l'excés de velocitat». 

«Va haver-hi altres factors, com l'estat del vagó i de la via o les mesures de seguretat per a controlar la velocitat», va afirmar. Segons el parer de Garrote, resulta clau que es cride a declarar a l’exgerent de FGV Marisa Gracia i altres processaments perquè, en cas contrari «no se'ls podria imputar gens durant el judici». 

Al seu judici, la magistrada Nieves Molina «no ha volgut investigar res que assenyalara als responsables de FGV ni altres instàncies polítiques», per la qual cosa la decisió de l'Audiència «serveix d'entrada per a demostrar que els ciutadans no ens conformem, per a evidenciar que no és tan fàcil tapar un assumpte així», va manifestar la portaveu d'aquesta associació.

Satisfacció en Compromís i Podem 

Compromís va celebrar ahir dilluns la reobertura de la causa de l'accident del metro i va mostrar la seua confiança en què «per fi» es puguen depurar responsabilitats. «Les víctimes, els seus familiars i el poble valencià tenim dret a saber què va ocórrer en aquell fatídic accident», va dir la diputada Isaura Navarro. Des de Podem, Fabiola Meco va demanar que la justícia puga «reparar el dany».

En xifres

43 morts i 47 ferits va deixar al juliol de 2006 l'accident de metro més greu de la història d'Espanya. 

12 anys d'instrucció, amb arxius i reobertures, és el que, de moment, ha durat la investigació judicial. 

2 comissions d’investigació parlamentàries s'han celebrat, una després de l'accident, durant l'estiu de 2006, i una altra 10 anys després, després del canvi de signe polític en Les Corts. 

8 investigats declararan de nou en la causa reoberta per l'Audiència de València. Entre ells es troba l’exgerent de Ferrocarrils de la Generalitat Marisa Gracia.

Consulta aquí más noticias de València.