La neteja segueix sent l'assumpte amb més queixes i reclamacions a València
La neteja segueix sent l'assumpte amb més queixes i reclamacions a València KAI FÖRSTERLING / EFE

La neteja en la via pública segueix sent l'assumpte que més queixes i reclamacions genera per part dels veïns de València cap a l'Ajuntament. El Govern local ha augmentat en els últims dos exercicis la partida per a la recollida de brosses i les labors de neteja en els carrers, sense anar més lluny, en 2 milions d'euros en el pressupost d'enguany, però les retallades de la passada legislatura encara provoquen deficiències en alguns barris.

Al costat d'aquest assumpte, la demanda de major actuació per part de la Policia Local i la falta de poda en parcs i jardins van ser els temes que més peticions van generar cap als serveis municipals l'any passat. L'Ajuntament ha fet públic aquest dilluns l'informe d'actuacions de l'Oficina de Suggeriments, Queixes i Reclamacions, que per primera vegada agrupa les dades d'un exercici complet, en aquest cas 2017.

En total, el document comptabilitza 10.024 peticions, la majoria suggeriments (8.491) i queixes (854). La comparativa respecte a l'exercici anterior no s'ha pogut realitzar, al no haver-se incorporat els suggeriments web des de l'1 de gener al 15 de maig de 2016 per un error informàtic.

Per temes, el que més escrits va acumular va ser el relacionat amb els serveis de neteja en la via pública, amb 1.407 peticions. La major part denunciaven deficient neteja (573), encara que també havia referides a canvis en la ubicació de contenidors (171), brutícia en solars i edificis (164), suggeriments per a neteja (153) i denúncies d'excrements d'animals domèstics en els carrers (141).

El segon gran apartat es refereix als serveis prestats en la via pública, amb 1.358 peticions, de les quals més de la meitat (811) van ser per a reclamar una major presència dels agents de la Policia Local. En aquest apartat també s'inclouen els avisos de plagues d'insectes i rates (264) i les mesures contra els excrements de gossos (113).

A continuació figuren els aspectes relacionats amb la reparació de deficiències en la via pública, que va concitar 1.075 escrits dels residents a València. El grup més nombrós té a veure amb l'enllumenat (424), encara que també inclouen sots en la calçada (367) i clavegueram (113).

El quart assumpte amb més peticions és el referit als serveis de jardineria, un altre focus de queixes per part de les associacions veïnals dels diferents barris en els últims anys. L'Ajuntament va comptabilitzar l'any passat 578 escrits sobre deficiències en parcs i jardins i altres 367 exclusivament per falta de poda en els arbres.

La discrepàncies amb actuacions municipals van acumular 877 peticions el passat any. En aquest apartat s'inclouen decisions adoptades per totes les àrees que han sigut objecte de reclamació per part dels ciutadans: des del compliment d'ordenances a biblioteques passant pel xec escolar, ocupació, obres, poliesportius, serveis socials, ajudes o incidències en el subministrament d'aigua.

Els suggeriments per a la millora de la ciutat figuren en seté lloc, amb especial incidència en circulació (131) i en la demanda de places d'aparcament (108) en diferents barris. En aquest apartat s'inclouen també queixes sobre molèsties provocades per ciclistes (71), la demanda de més parcs i jardins (71) o desperfectes en el patrimoni històric (14), entre altres temes.

L'últim dels grans grups destacats té a veure amb un altre problema endèmic de la ciutat: la contaminació acústica. L'informe de 2017 arreplega 519 escrits formulats per veïns afectats per aquesta problemàtica. El grup més nombrós de peticions es refereix a activitats molestes i denúncies (192), botellot (90), trànsit rodat (59) i casals fallers (34).

Quatre Carreres és el districte que més reclama

Per districtes, Quatre Carreres va ser el que més peticions va acumular l'any passat, amb 787, seguit de Poblats Marítims (665), Ciutat Vella (641) i Saïdia (584). Segons el document, el grau de compliment de l'atenció ciutadana "és molt alt, ja que el 94% de les reclamacions han sigut ateses". Les més recents, presentades a la fi d'any, es troben en fase de tramitació, afig l'informe.

Altres xifres

7.987 escrits dels 10.024 tramitats el passat any van entrar a l'Ajuntament a través de la pàgina web municipal.

1.150 peticions es van presentar per registre d'entrada i quasi 420 per via telefònica.

100 reclamacions van tenir a veure amb les Falles, 29 amb esdeveniments organitzats pel Consistori, 25 amb carreres populars i 8 amb concerts.

248 enviaments arribats a l'Ajuntament van estar relacionats amb la tardança en l'actuació municipal en diferents tràmits administratius.

49 queixes van tenir a veure amb la política lingüística, de les quals 22 van estar relacionades amb el castellà i 27 amb el valencià, segons l'informe anual de queixes, suggeriments i reclamacions de 2017.

Consulta aquí más noticias de València.