El Consorci de Museus es proposa "trencar la barrera" amb els ciutadans en 2018
El Consorci de Museus es proposa "trencar la barrera" amb els ciutadans en 2018 EUROPA PRESS

El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana afronta aquest 2018 amb la intenció d'imprimir "un nou segell" amb el qual posar en pràctica "una altra forma de gestionar la cultura" i "trencar la barrera" amb els ciutadans.

Amb aquesta vocació, oferirà durant tot l'any una programació amb un total de 28 exposicions, quasi duplicarà el seu pressupost i emprendrà itineràncies per a intensificar l'activitat a Alacant i Castelló.

Així ho ha anunciat aquest divendres en roda de premsa el director d'aquesta institució, José Luis Pérez Pont, que ha presentat la programació del Consorci per a 2018, un curs en el qual s'organitzaran 28 mostres amb la participació de 114 artistes, de les quals 25 tindran lloc en el Centre del Carmen, una en la Fundació Xirivella Soriano, una altra en el Museu de Belles arts de València i una última en el monestir de San Miguel dels Reis.

Està prevista la participació de 114 artistes nacionals i internacionals.

A més, el pressupost augmenta des dels 2,43 milions en 2017 fins als 4,34 de 2018, per la qual cosa quasi es duplica la partida destinada a aquesta institució. D'aquest muntant, 2,12 milions aniran a parar a projectes expositius, enfront dels 85.000 euros destinats en l'anterior exercici.

Quant a les col·laboracions, l'organisme emprendrà línies de treball amb les universitats i Pérez Pont ha assegurat que manté una "relació fluida" amb els responsables del Belles arts i Bombes Gens i ha expressat el seu desig que ocòrrega d'igual manera amb l’IVAM. "El meu tarannà és que la hi haja", ha afirmat.

Programa

Com a part de la programació presentada aquest divendres, el Centre del Carme "trepitja l'accelerador" amb exposicions d'artistes emergents i consagrats a nivell nacional i internacional com Daniel G. Andújar, Okuda San Miguel -que serà l'encarregat de plantar la falla municipal de València enguany- i Teresa Cebrián.

Okuda San Miguel (Santander, 1980) arribarà al Centre del Carme amb 'The multicolored equilibrium between animals and humans' (L'equilibri multicolor entre animals i humans), prevista del 9 de març al 27 de maig, en la qual exposarà obres que "donen fe de la seua evolució interna i la seua intensa vida artística en els últims anys".

L'obra "més silenciosa" de Teresa Cebrián (la Llosa del Bisbe, València, 1957) arriba al centre museístic de juny a setembre amb 'El llarg viatge', en el qual aborda el seu propi viatge creatiu en l'estranger, la seua condició de dona en el circuit de l'art i la "falta de visibilitat" de la seua carrera a la Comunitat Valenciana.

D'octubre de 2018 a gener de 2019, Daniel G. Andújar (Almoradí, València, 1966) exposarà 'Sistema operatiu'. En col·laboració amb el Museu Reina Sofia i La Virreina Centre de la Imatge (Barcelona), la mostra individual naix de l'antologia dedicada en 2015 pel Reina Sofia a la seua trajectòria i incorpora projectes de tres dècades (1989-2019) i inèdits.

Disseny “lliure de prejudicis i experimental” 

La Sala Zero del Centre del Carme s'obri al disseny des d'una perspectiva experimental amb el projecte 'Borders. Transversalitat i límits del disseny', previst per a la primavera. Tres exposicions del col·lectiu DVEIN ('Fluida Gràfica'), de l'estudi Sitja Studio ('HandmadeHi-Tech') i de l'equip creatiu Existence Research Program ('Moda i Noves tecnologies') "es llançaran a l'aigua sense prejudicis per a generar una nova mirada".

D'altra banda, amb motiu del 50 aniversari del Maig de 68, el comissari Gilles Favier ha seleccionat per a la mostra 'Maig de 68 pels fotògrafs de France-Soir' (20 setembre-18 novembre) moments històrics de reporters gràfics que van treballar per a la publicació France-Soir.

També s'inaugurarà pròximament (8 febrer - 1 abril) 'Shadi Ghadirian (Teheran, 1974). Com tots els dies'. Ghadirian és una fotògrafa iraniana pionera a retratar la societat d'Iran des de finals dels anys 90, amb especial interés en les seues sèries de fotografies sobre la condició de la dona iraniana i la relació entre tradició i modernitat.

Com a resultat de la convocatòria 'Escletxes', l'artista Marla Xacarella aborda "la solitud i l'aïllament" a través de l'obra d'una de les figures més especials de la música clàssica, el canadenc Glenn Gould, en la seua mostra 'Apunts per a una fugida' (setembre-desembre).

Identitat Queer, sense sostre, resiliència i procrastinación

L'artista Eduardo Hurtado (Valladolid, 1986) intervindrà a la tardor (octubre 2018 - gener 2019) amb una proposta d'intervenció en la sala per a "revisar el concepte del cos per part de l'escena queer a través de l'animal mític hipogrifo per a barrejar la possibilitat del cos múltiple i mutant".

El concepte de resiliència és l'eix central de la mostra 'Creació i Poble-reacciona' (23 gener - 6 maig), en la qual un grup d'artistes buscaran "la implicació del públic en la pràctica de l'art com a resistència". A més, una altra exposició de sensibilització social a les persones sense llar es podrà gaudir, 'Casa Llar' (1 febrer - 18 març), inclosa en la convocatòria Altaveu.

L'artista Paula Valero convida a l'exposició 'Elogi de la procrastinació-En construcció' (2 febrer - 27 maig) a col·laboradors de diferents disciplines per a "abordar el concepte actual de procrastinació de manera performativa en honor de dur a terme una reflexió col·laborativa". La interacció entre l'home i la tecnologia a través de les fórmules logarítmiques és la línia conceptual de la mostra 'Els algorismes suaus' (13 abril - 24 juny).

En aquesta línia s'exposarà 'Qüestió de fe-Qüestió de tros', la primera de les tres exposicions del programa de comisariat '365 dies' sota el títol 'Totalitat i infinit. Economies de la transferència en un altre(s) temps(s) per a l'art' (octubre 2018 - febrer 2019).

El Centre del Carme també aborda "una realitat silenciada però tangible" en el projecte 'Histories de VIHda - VIHsibles' (28 juny - 9 setembre), mentre que 'Artfulness. Sentir-Cos-Nosaltres' (setembre-desembre) proposa "un art de la consciència plena, capaç de fer-nos connectar amb el moment present a través dels sentits" amb obres de diversos artistes.

Al juny, l'artista Olga Diego recrearà el seu propi univers i interpretació d'una de les obres més universals de la Història de l'Art, 'El Jardí de les Delícies', del Bosco, amb una instal·lació de caràcter monumental formada per un centenar d'escultures electròniques inspirades en els personatges de l'autor.

València, memòria i present

La poesia arriba al Centre del Carme amb la mostra 'Paraula sense toga. Miguel Hernández / Vicente Andrés Estellés' (28 febrer - 15 abril), que itinerarà pels museus de Castelló, València i Alacant, i reuneix l'obra de dos poetes valencians claus, Miguel Hernández i Vicent Andrés Estellés, i investiga la seua implicació social i dos moments històrics: València com a capital de la República (1936-1937) i València en la Transició (1976- 1981).

Amb la finalitat de "donar veu a la ciutadania", el Centre del Carme ha organitzat diversos projectes: el poble gitano a València és el tema central de 'Transitar Espais. Memòries del poble gitano (3 abril - 20 maig); 'Fills del jardí' (18 setembre - 5 novembre), i 'Creixem al Carme' (15 desembre 2018 - 7 gener 2019).

Obres adquirides per la Generalitat 

En 2018, el Consorci de Museus durà a terme també una mostra itinerant amb les 33 obres adquirides per la Generalitat en el Pla d'incentiu del Patrimoni Artístic Valencià d'artistes nascuts o residents a la Comunitat.

Un any més el Centre del Carme convocarà el Premi mardel d'arts visuals (juny-agost), un projecte per a promocionar artistes com a signe d'un "compromís amb la creació contemporània des de la iniciativa privada". Finalment, el "desconegut art contemporani polonés" es presentarà amb 'Llunyanies. Art jove polonés de la col·lecció de K.Musial' (novembre 2018 - gener 2019), amb obres d'una desena de joves artistes polonesos.

Consulta aquí más noticias de València.