«Progressa adequadament». Aquesta és la qualificació que rep actualment un alumne de Primària si ha aprovat un examen o superat un curs.  Però aquesta nota no diferencia entre qui passa pels pèls i qui s’ho ha treballat. Per donar suport a la «cultura de l’esforç», a partir d’aquest mateix curs els mestres hauran de qualificar amb excel·lent, notable, bé, suficient o insuficient els exàmens. A l’ESO tornen els números: de l’1 al 10. El 0 es desterra. Alguns s’ho trobaran ja aquest mateix Nadal.

Euskadi, Galícia, Astúries i Aragó ja ho fan aquest curs. Les qualificacions seran obligatòries en 2n, 4t i 6è de Primària i tot l’ESO. Cada centre, però, podrà aplicar aquests criteris en les avaluacions trimestrals o anuals. En realitat, res és nou. Es retorna al sistema que va tombar la LOGSE, que va introduir el «progressa adequadament» i el «necessita millorar». Blanc o negre, sense cap matís més. La llei orgànica d’Educació (LOE) preveu aquest canvi.

Major exigència

El conseller d’Educació, Ernest Maragall –que ahir va ser escridassat a Lleida– creu que així es premia «l’esforç, el seguiment continu i l’autoexigència» dels alumnes, i els pares coneixen més detalls del que fan els fills a l’aula.

Les normes que han rebut els mestres des del novembre indiquen que els nois repetiran curs en Secundària si suspenen tres o més assignatures, amb excepcions. A la Primària l’avaluació és conjunta. Al Batxillerat, es permet matricular-se de segon curs amb el 55% de matèries de primer superades.

Els pares demanen més

El president de la Federació de Pares i Mares, Walter García-Fontes, valora que es doni més informació, però tem que amb aquestes «escales no n’hi pugui haver prou». «Ens agradaria tenir més contacte directe amb els tutors per detectar precoçment els problemes dels nens», va declarar.

La portaveu del sindicat USTEC-STEs, Rosa Cañadell, creu que és precipitat fer «un canvi sobtat» en mig del curs, no hi veu motius pedagògics i considera que es desestimularà els nens amb dificultats.

Mala formació a la universitat

Un estudi elaborat pel Parc Científic de Barcelona conclou que la formació universitària que reben els futurs mestres (també els infermers) no guarda sintonia amb les necessitats reals. Afirma que les autoritats no han donat respostes als canvis recents (pares més exigents, immigració...). Educació preveu incrementar els recursos destinats a atendre els nouvinguts i preveu que els mestres de Secundària es coordinin amb els de Primària per informar sobre els alumnes que rebran. D’altra banda, els sindicats mantenen la vaga general en l’educació no obligatòria. Protestaran contra la Llei d’Educació de Catalunya.