Directiva del Circuit va avisar el seu superior: "Portem traspassat a Valmor 1,3 milions, cal anar amb molta cura"
Directiva del Circuit va avisar el seu superior: "Portem traspassat a Valmor 1,3 milions, cal anar amb molta cura" EUROPA PRESS

"Gonzalo, la Gva, encara no ens ha ingressat res per a la F1 i ja portem traspassat a Valmor per a pagaments de proveïdors de Valmor 1.300.000 euros, com ja saps, cal anar amb molta cura amb açò, ja que no podem destinar diners de cmpdsa per a pagaments de Valmor. Han d'ingressar-nos les partides destinades a la F1. (jo no pagaria res més de F1 fins que no les rebérem)", assenyala el mail enviat per Tomás al seu superior, dins de les negociacions mantingudes amb Nüssli España per al subministrament, muntatge, manteniment i desmuntatge de diversos elements estructurals per a la carrera com les graderies o passarel·les.

El correu electrònic s'inclou dins d'un informe, al que ha tingut accés Europa Press, de la Unitat Central de Delinqüència Econòmica i Fiscal (UFED) al Jutjat d'Instrucció número 2 de València, que instrueix la causa en la qual s'investiguen suposades irregularitats en l'organització del Gran Premi de la Fórmula 1 celebrat en la ciutat.

En aquest procediment figuren com investigats l'expresident de la Generalitat Valenciana Francisco Camps -que declararà el 24 de gener-; l'exconsellera d'Esports Lola Johnson; l'expilot Jorge Martínez 'Aspar'; Belén Reyero, que va ser responsable del departament d'Esdeveniments de la Societat Projectes Temàtics de la Comunitat Valenciana i persona de confiança de l'expresident i Nicolás Figueras, exdirector d'aquesta entitat.

L'informe realitza una anàlisi del subministrament, muntatge, manteniment i desmuntatge d'estructures per a la celebració dels grans premis de la F1 a València entre 2008 i 2012. D'acord amb el contracte firmat al març de 2008 entre Valmor i el Circuit, l'empresa d''Aspar' s'obligava, entre altres qüestions, a contractar i pagar el muntatge i desmuntatge de tribunes i graderies i de la primera i segona línia de protecció. Per a açò, s'havia firmat al febrer un contracte d'arrendament de serveis amb Nüssli, amb dos ampliacions eixe mateix any.

Amb totes les modificacions realitzades -la durada del contracte establida va ser de set anys i d'acord amb el nombre de places-, el preu total amb IVA ascendia a 6.901.630 euros en 2008; 4.135.487 en 2009; 4.265.877 en 2010; 3.304.000 en 2011 i 2.641.459 euros en 2012, segons les factures emeses a nom de Valmor i que van ser comptabilitzades pel Circuit en el seu llibre diari i major.

"MANCA DE LIQUIDITAT SUFICIENT"

Ja entre el 22 i 28 de juliol de 2009, segons consta en l'informe, es van registrar tres correus electrònics "on es posava de manifest la situació financera de Valmor", en el sentit de "manca de liquiditat suficient com per a fer front als pagaments als proveïdors" i la "necessitat de buscar una fórmula per a dotar de nous recursos" a l'empresa, en els quals va participar Reyero com a emissora o receptora.

Un d'aquests missatges al llavors vicepresident del Consell, Vicente Rambla i un altre a l'ex secretari autonòmic d'Hisenda José Miguel Escrig -en el qual assenyalava que Valmor tenia necessitats de tresoreria per tres milions d'euros exclusivament amb al deute a curt termini que, de no abonar-se podien paralitzar el muntatge de les graderies i on especificava que Bancaixa s'havia compromès a finançar amb 700.000 euros que cobriria els costos del Consorci-.

El dia 28, un director de Valmor va informar Reyero en un altre correu que Nüssli exigia el pagament d'1,4 milions d'euros per a la setmana vinent com a pagament a compte per a garantir que es continuava el muntatge de la graderia. La UDEF constata que en aquests mails s'incideix en la posició d'aquesta assessora com a "pont" entre Valmor i la Generalitat com a intermediària principal de l'esdeveniment en representació "en concret de Francisco Camps" i com a "garant de solucions" per al correcte desenvolupament dels GP i vetlar per la sostenibilitat financera del projecte i que Valmor dispose de 3.000.000 en efectiu per a evitar la paralització del muntatge.

Amb açò, segons la UDEF, es dóna compliment a l'acord aconseguit entre Camps i el patró de la F1, Bernie Ecclestone, en el sentit que la Generalitat "garantia econòmicament la viabilitat" del projecte. En açò també s'emmarca la modificació de l'estructura econòmica i jurídica de l'esdeveniment per a garantir la seua continuïtat, que es va plasmar al maig de 2009 quan Reyero va comunicar a Ecclestone que a partir d'eixe moment, el Govern autonòmic pagaria el cànon.

En 2012, exercici en el qual Valmor va ser adquirit pel Circuit, es van registrar així mateix correus entre directius de Xest i de l'empresa Nüssli per a renegociar el contracte i uns altres on es revelen dificultats pels pagaments pendents per a continuar el muntatge.

FONS TRANSVASATS

El correu del 28 de maig entre directius del Circuit, es va produir quan ja havia adquirit Valmor. Amb posterioritat, en el consell d'administració de 7 de juny, es va informar que després de la injecció d'1,4 milions en la societat, era necessària una nova aportació per a abonar el cànon, per la qual cosa es va acordar per unanimitat concedir un préstec participatiu de CMPD a Valor per 34.825.640 euros per a eixe abonament i el dels deutes de pròxim venciment. En el compte del llibre major del Circuit figura que a final de 2012 l'import de fons transvasat a Valmor va ascendir a 31.134.690 euros.

Eixos fons per a fer front al cànon procedien d'una ampliació de capital de Circuit Motor acordada en el consell d'administració de quasi 41 milions d'euros, que no es va materialitzar fins a març de 2013 i amb origen en una modificació pressupostària del Consell de desembre de 2012 que va alliberar 37 milions per a actuacions considerades prioritàries.

Consulta aquí más noticias de València.