La Generalitat Valenciana espera tindre llesta a la tardor l'estratègia de mobilitat 'Uneix' 2018-29
La Generalitat Valenciana espera tindre llesta a la tardor l'estratègia de mobilitat 'Uneix' 2018-29 GVA

La Generalitat Valenciana espera tindre aprovat abans que acabe l'any, entorn dels mesos de setembre i octubre, el Programa Estratègic per a la Millora de la Mobilitat, Infraestructures i Transport de la Comunitat Valenciana, batejat com 'Uneix', que traçarà les principals línies a seguir i desenvolupar en la matèria a llarg termini, en el període comprès entre 2018 i 2029, amb l'objectiu d'"unir a la Comunitat i als valencians".

El Palau de la Generalitat ha acollit aquest dimecres una reunió de treball per a abordar aquesta estratègia a la qual han assistit, entre d'altres, el propi president, Ximo Puig; la consellera de Vivenda, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, i el president de la Confederació Empresarial Valenciana (CEV), Salvador Navarro.

Al final de la mateixa, Puig ha explicat que aquesta estratègia pretén "unir a la Comunitat, a les persones i els territoris" per a procurar una millor qualitat de vida als ciutadans i major competitivitat a les empreses, després d'anys de crisis en els quals "la urgència per mantindre l'Estat del Benestar" ha fet que la inversió pública en infraestructures s'haja vist reduïda.

Després de criticar la infrainversió estatal en la regió fins a "mínims històrics", la Generalitat ha fet "un gran esforç que no ha fet el Ministeri" de Foment, del que espera no obstant açò, que plasme les seues "promeses" en els pròxims Pressupostos Generals de l'Estat.

Segons ha dit, enguany hauria d'aconseguir-se un acord social "que portara al 2030 sabent exactament com anem a desenvolupar les grans infraestructures que milloren la mobilitat dels ciutadans" per a "generar certesa per als inversors, per a les empreses i per als ciutadans que cada dia han d'anar a treballar al polígon industrial i necessiten tindre una major facilitat" ja que "això és al final qualitat de vida".

Es treballarà amb l'Agenda Valenciana d'Infraestructures que es va plantejar a Foment com a base, amb el mapa concesional i "posant ordre" en la informació de la Conselleria per a abordar les actuacions a executar.

Sobre la base de la sostenibilitat

La consellera Salvador ha explicat que s'abordarà tant la revisió i manteniment d'infraestructures com l'execució de noves, en funció de la demanda i la necessitat, de manera global i sobre la base de la mobilitat sostenible, atenent també a les vies ciclopeatonals, per exemple.

El document incideix precisament en la sostenibilitat, entesa des dels punts de vista econòmic, social i mediambiental, permetent una "millor integració en el Corredor Mediterrani", una major articulació entre els centres urbans i millor accessibilitat a tot el territori mitjançant un sistema de transport públic que ho vertebre, i un repartiment modal "més equilibrat".

En un primer pas s'analitzarà la situació actual per a després definir els objectius generals i directrius, és a dir, els criteris de priorització de les actuacions, i finalment executar-les.

Finançament de les actuacions

L'estratègia contindrà inversions per part de la Generalitat en carreteres, ferrocarrils, ports, costes, aeroports, transport públic o logística, així com de l'Estat amb l'Agenda Valenciana d'Infraestructures, el Corredor Mediterrani o el Pla de Rodalies, i el nou mapa concesional del transport públic de viatgers, els plans de mobilitat sostenible els aspectes de coordinació entre administracions, de seguretat o de lluita contra el soroll o la concertació.

Pel que fa al finançament, s'utilitzaran fons europeus, consignacions pressupostàries, contractes-programa o la col·laboració públic-privada. "Totes les fórmules de finançament estan obertes, caldrà establir la millor forma de finançament per a cada tipus o programa", assenyala el text.

Consulta aquí más noticias de València.