El Consell desenvoluparà una Estratègia de Mobilitat Sostenible entre 2019 i 2030
El Consell desenvoluparà una Estratègia de Mobilitat Sostenible entre 2019 i 2030 GVA

La consellera d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, ha anunciat que el Consell desenvoluparà una Estratègia de Mobilitat Sostenible entre 2019 i 2030 que dissenye un "mapa d'actuacions" per al futur i "amb les llums llargues".

Així ho ha manifestat en una roda de premsa per a fer balanç de les inversions en carreteres, ferrocarrils i obres del Programa d'Inversions Productives (PIP), acompanyada pel director general d'Obres Públiques, Carles Domingo. Salvador ha avançat que dimecres que ve tindrà lloc una primera reunió amb el president de la Generalitat, Ximo Puig, i amb els diferents agents econòmics i socials, per a "iniciar el procés" de l'estratègia.

El Consell pretén desenvolupar aquesta estratègia entre 2019 i 2030, que englobarà "actuacions més potents, des del punt de vista econòmic, i a llarg termini", després d'uns primers anys de legislatura dedicats a "revertir la situació complexa que va deixar l'anterior Govern" i realitzar un "diagnosi de com ens movem".

Aquest pla considerarà "tots els elements que conformen la mobilitat: les carreteres, els ferrocarrils, el transport públic, les vies no motoritzades, tot allò que implica un mapa d'actuacions de cara al futur", ha afegit.

Un 95,25% dels pressupostos executats

D'altra banda, durant la seua intervenció, ha destacat que el seu departament ha executat més de 366 milions d'euros dels 385 pressupostats en infraestructures públiques des de 2015, una xifra que suposa un grau d'execució del 95,25 per cent i demostra que el Consell "pressuposa i compleix".

Salvador ha remarcat que aquestes inversions s'ha dut a terme "malgrat l'herència de l'anterior Consell", ja que un 24 per cent dels pressupostos, fins a 94 milions d'euros, s'ha destinat a pagaments ajornaments.

Sobre aquest punt, ha subratllat que la Conselleria "comença a planificar, una faena que no s'havia fet mai" perquè l'anterior Executiu autonòmic duia a terme actuacions "improvisades". Així, ha assegurat que el Consell "acabarà amb la política d'improvisació" per a protagonitzar una "etapa en la qual s'actuarà de manera més raonada".

La consellera ha posat en valor que l'administració ha hagut d'impulsar noves actuacions mentre "paga el deute del Govern anterior", i enfront d'un Govern central que "solament ha fet promeses però no ha plasmat res en els pressupostos".

"El govern central és qui no compleix"

Salvador ha fet una comparativa de la licitació del Ministeri de Foment i la Conselleria que dirigeix durant els primers deu mesos de 2017. Així, mentre el Govern central ha licitat quasi 165 milions d'euros, un 23,25% menys que durant el mateix període l'any anterior; la Generalitat ha licitat 321 milions d'euros, un 217 per cent més que en 2016, és a dir, s'ha multiplicat per sis.

La consellera ha criticat que "mentre la Generalitat augmenta el seu esforç inversor, malgrat el deute de l'anterior Govern que encara estem pagant, el Govern central promet però baixa molt la seua inversió en el territori".

La consellera ha reivindicat que, davant els PGE de 2018, el Govern central "contemple totes les inversions que en matèria d'infraestructures són necessàries per a la Comunitat". "Són inversions que fa molts anys estan pendents, demanem que siguen considerades i contemplades en els PGE, sense oblidar que ja no hi ha cap excusa més perquè s'incorpore aqueixa subvenció de l'autoritat de transport metropolità, que ja està en funcionament i que ja no entendríem que no es contemplara aquesta partida", ha postil·lat.

La inversió en obres públiques, viàries i ferroviàries creix un 7% i passa dels 94 milions als 100.

Respecte a 2018, ha destacat que la inversió en obres públiques, viàries i ferroviàries creix un 7% i passa dels 94 milions als cent. De la mateixa manera, les inversions en Ferrocarrils de la Generalitat augmentaran un 93,4%, dels 22,8 milions als 44,1, amb inversions per a reprendre projectes "paralitzats" com la T2 de València o la modernització de la Línia 9 d'Alacant.

287 milions executats en carreteres

Respecte a les inversions en carreteres, s'han executat 287 milions dels 299 pressupostats, la qual cosa suposa un 96%. D'aquests 287 milions, es poden territorialitzar 272. Així, per províncies, a Castelló s'han executat 110,7 milions (el 40,7%), a València un total de 88,9 (32,6%) i a Alacant 72,4 milions (el 26,65% del pressupostat).

Més del 60% de l'executat, uns 176 milions, ha sigut en actuacions per a millorar i conservar l'estat de les carreteres, la seguretat vial i promoure la mobilitat sostenible i accessibilitat. No obstant açò, Salvador ha lamentat que el 28% s'ha destinat a fer front al pagament ajornat d'infraestructures.

La consellera ha remarcat que s'han dut a terme 200 actuacions singulars per valor de prop de 287 milions d'euros, per a la millora d'un total de 430 quilòmetres de carreteres, sobretot en les comarques d'interior i ha destacat l’"aposta de la Conselleria per la mobilitat sostenible", s'han implantat nous itineraris ciclopeatonals, que sumen 50 quilòmetres.

Quant als ferrocarrils, les inversions executades durant aquests dos últims anys són de 62,9 milions, el 91% del total pressupostat. La "major inversió" en aquest àmbit, segons ha assenyalat, ha sigut la de la Línia 9 que connecta Les Marines i Alacant.
Fer front al deute acumulat per l'administració ha suposat un 17,9% del pressupost de ferrocarrils, al voltant d'11,9 milions d'euros.

"Insuficiència d'inversió" i "falta d'equitat"

Per la seua banda, el director general d'Obres Públiques ha assenyalat que el tracte que la Direcció General d'Estat dispensa a la Comunitat té quatre trets. En primer lloc, la "insuficiència d'inversió, amb tendència a la baixa, és a dir, poca inversió i cada vegada menys". Així, en 2016, es van pressupostar 879 milions d'euros, mentre que en 2017 la dotació va ser de 589.

També s'ha referit, en segon lloc, al fet que "no es tracta de forma equitativa a la Comunitat respecte a la resta d'Espanya". En tercer lloc, ha destacat el "problema de les licitacions escasses", amb un dèficit "any rere any cada vegada més baix", "indicador de per on anirà quant a execució en els pròxims anys". Finalment, ha lamentat el "baix compliment pressupostari". Així, ha posat com a exemple que de les 13 obres "rellevants" en matèria de carreteres pressupostades en 2017, vuit no s'han licitat.

Consulta aquí más noticias de València.