Comunitat Valenciana

El trànsit es desvia del centre cap a les rondes després de l'obertura de l'anell ciclista a València

  • El pas de vehicles motoritzats ha descendit en carrers com Xàtiva o Colón fins a un 21% durant l'últim any.
  • Les grans vies, la ronda de trànsits i els bulevards, en canvi, van registrar major flux de cotxes.
  • Les caigudes més acusades del trànsit s'han produït en els punts més transitats per bicis.
Un ciclista circulando por el nuevo carril-bici del centro de València un día antes de su apertura.
Un ciclista circulando por el nuevo carril-bici del centro de València un día antes de su apertura.
20MINUTOS.ES
Un ciclista circulando por el nuevo carril-bici del centro de València un día antes de su apertura.

L'obertura de l'anell ciclista, el carril bici que envolta el centre de València per la ronda interior, ha reduït el trànsit de cotxes en aquests carrers, que s'ha desviat cap a la resta de circumval·lacions: grans vies, trànsits i bulevards perifèrics.

No es tracta d'un fenomen indesitjat, sinó tot el contrari, ja que aquesta és la filosofia que impregna la política de mobilitat desenvolupada per l'actual equip de Govern de l'Ajuntament de València, i en concret del regidor Giuseppe Grezzi, i que passa per anar eliminant progressivament el que denomina "trànsit oportunista", aquell que per a anar d'un punt a un altre de la ciutat travessa el centre.

La gradual implantació de carrils ciclistes i l'augment de l'espai per als vianants han anat restant espai al vehicle privat, de manera que molts conductors opten ja per evitar, en la mesura del possible, el centre per als seus desplaçaments.

Així ho posen de manifest les dades d'intensitats de trànsit arreplegades en l'apartat de Mobilitat de la pàgina web municipal, que mostren una disminució del flux motoritzat en les principals vies de la ronda interior entre octubre de 2016 i el mateix mes de 2017 (el carril bici del centre es va obrir al març).

Per exemple, les majors baixades es donen en carrers com Colón (21%), Xàtiva (21,65%) i Guillem de Castro (19%), i en menor mesura també es produeixen en Pintor López (8,06%). Com a conseqüència, també hi ha descensos en la circulació de vehicles a l'interior del centre històric, com succeeix en els carrers de la Pau o Pintor Sorolla.

En canvi, el trànsit motoritzat puja lleugerament en la plaça de Tetuán, on hi ha hagut problemes de congestió de trànsit per la disminució de carrils, i en un tram de l'avinguda de l'Oest, que va passar a ser de doble sentit com a conseqüència de les obres de reurbanització en el carrer Sant Vicent.

Més trànsit en les rondes

El trànsit puja amb molta més intensitat en les rondes de circumval·lació. En les grans vies, Germanies, la més transitada, experimenta una pujada del 4,9%, seguida de Marqués del Túria (5,7%) i Fernando el Catòlic (3,4%). En la següent circumval·lació, la de trànsits, la intensitat mitjana diària de vehicles puja un 13,9% en Pérez Galdós, un 4,4% en Giorgeta i un 6,5% en Cardenal Benlloch. En el cas de l'avinguda Peset Aleixandre, l'augment és del 6,6%.

Pel que fa a la ronda perifèrica nord, passa de 87.149 vehicles de mitjana al dia en 2016 a 91.882 a l'octubre de 2017, un 5,4% més. L'increment és més acusat en el bulevard sud, a l'altura del Cementeri General i en l'eixida cap a la A-3 (14% en tots dos casos) i a l'altura de la Font de Sant Lluís (8,7%) i també puja a l'est, en Serradora, encara que menys, un 3,1%.

Les disminucions de la circulació de vehicles en el centre coincideixen amb els punts més transitats del nou anell ciclista. L'encreuament de Colón amb Xàtiva torna a marcar el rècord de circulació de bicicletes, amb 3.345 de mitjana al dia. Aquests dos carrers són els més transitats, seguides de Guillem de Castro, Blasco Ibáñez, Tarongers, l'avinguda del Port i el Jardí del Túria. L'augment de ciclistes com a conseqüència de l'obertura del carril bici de la ronda interior ha sigut generalitzat en la ciutat, però especialment en les zones universitàries.

Més vehicles des dels accessos

La caiguda del trànsit en el centre es produeix amb més vehicles en la ciutat. Segons Mobilitat, el flux de cotxes ha augmentat en els accessos des de la Pista de Silla (fins als 115.292 cotxes de mitjana al dia), Camí Nou de Picanya (89.853), A-3 (114.729), CV-35 (93.360) i V-21 (83.555).

Mostrar comentarios

Códigos Descuento