Comunitat Valenciana

Educació prepara la derogació del decret de plurilingüisme suspès cautelarment

  • VALÈNCIA, 31 (EUROPA PRESS)
El conseller d'Educació, Vicent Marzà, en primer plànol
El conseller d'Educació, Vicent Marzà, en primer plànol
COMPROMÍS
El conseller d'Educació, Vicent Marzà, en primer plànol

La Conselleria d'Educació prepara la derogació del seu decret de plurilingüisme, suspès cautelarment pel Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV), amb l'objectiu de "racionalitzar" el marc jurídic de l'ensenyament d'idiomes tenint en compte que ja s'ha iniciat la tramitació d'una proposició de llei impulsada pels partits que recolzen el govern del Botànic -PSPV, Compromís i Podem- per a establir un nou model.

Així, a este efecte, el departament que dirigeix el conseller Vicent Marzà presentarà els sindicats en la Mesa de negociació prevista per a dijous que ve, 2 de novembre, un esborrany d'un projecte de decret del Consell pel qual es deroga la norma 9/2017 de 27 de gener d'ensenyament plurilingüe.

Este projecte, consultat per Europa Press, presenta un article únic que deroga el decret de gener del Consell pel qual s'establia el model lingüístic valencià i es regulava l'aplicació en els ensenyaments no universitaris a la Comunitat Valenciana. Així mateix, inclou una disposició final que marca que l'entrada en vigor de la nova norma serà efectiva l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

És el preàmbul on l'administració educativa recorda el procés judicial que ha afectat el decret plurilingüe i explica les raons per a derogar-ho. Així, argumenta que, "tenint en compte que s'ha iniciat la tramitació de la proposició de llei que regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, i que durant el curs 2017-2018 el decret llei 3/2017 desenvoluparà els seus efectes respecte a l'aplicació dels plans lingüístics de centre, és convenient per a racionalitzar i dotar d'eficiència l'ordenació jurídica del plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, procedir a la derogació" del primer decret.

D'esta forma, se segueix amb el nou 'full de ruta' marcat per a implementar un ensenyament plurilingüe en les aules de la Comunitat Valenciana després dels problemes en els tribunals acumulats pel decret original que va plantejar la Conselleria.

Cal recordar que el decret de plurilingüisme va ser recorregut per diverses entitats i partits polítics i que, arran del recurs interposat per la Diputació d'Alacant -en considerar que es discriminava als alumnes en castellà en vincular les hores d'anglés al valencià i establir diferents acreditacions segons els nivells-, va ser suspès pel TSJCV de manera cautelar, una decisió contra la qual l'Advocacia de la Generalitat ha al·legat davant el Tribunal Suprem, que àdhuc ha de resoldre.

A més, l'alt tribunal valencià va instar a tornar a aplicar la normativa sobre plurilingüisme anterior, és a dir a l'emanada en 2012 amb mandat del PP.

Per açò, i donat l'"imminent" començament del curs escolar i "la necessitat de preservar els interessos de tercers", el Consell va dictar al setembre un decret llei per a poder començar el curs amb normalitat en infantil de 3 anys -el curs en el qual estava previst començar a aplicar el decret- i salvaguardar l'elecció de l'alumnat en el procés de matrícula".

De forma paral·lela, els grups en les Corts Valencianes dels tres socis del Pacte del Botànic -PSPV, Compromís, al que pertany el conseller d'Educació, Vicent Marzà, i Podem- van presentar una proposició de llei que regula el plurilingüisme a la Comunitat per a desbloquejar la situació generada després de la suspensió del decret de plurilingüisme.

PROGRAMA PLURILINGÜE I INTERCULTURAL

Este renovat pla planteja un únic Programa d'Educació Plurilingüe i Intercultural en el qual es deslliguen les hores d'ensenyament en anglés de les hores en valencià, establint percentatges mínims per a cadascuna de les tres llengües, i en el qual s'elimina l'acreditació directa de la competència lingüística.

Determina, en concret, que com a mínim el 25% de l'ensenyament es done en castellà, un altre 25% en valencià i entre un 15 i un 25% en anglés, en tots els centres. La resta, entre un 25 i un 35%, quedaria a lliure elecció dels centres.

Esta proposició de llei lleva els "graons" establits en els sis nivells que contemplava el decret suspès i deslliga l'augment d'una llengua en virtut d'una altra. Sobre l'eliminació, de l'incentiu de l'anglés, la intenció és preparar una norma paral·lela sobre certificacions d'anglés i valencià sobre la base de les hores que s'hagen rebut en estes llengües durant l'escolarització.

Tant el conseller Vicent Marzà com el president de la Generalitat, Ximo Puig, han expressat reiteradament que "l'objectiu irrenunciable" del govern autonòmic és que els xiquets "puguen aprendre de veres" castellà, valencià i anglés, i que açò es complirà "amb l'instrument que faça faltada".

Mostrar comentarios

Códigos Descuento