Comunitat Valenciana

Intervenció detecta deficiències i falta de control de l'anterior Consell sobre les concessions sanitàries

  • L'informe definitiu realitzat per la Intervenció General de la Generalitat Valenciana sobre les concessions sanitàries entre 2003 i 2012 constata, segons ha explicat la vicepresidenta, Mónica Oltra, un "caos total", amb falta de fiscalització i control, deficiències en els plecs, falta de liquidacions i un càlcul "arbitrari" de la càpita, el preu que paga Sanitat per cadascuna de les persones tractades en estos departaments sota concessió.

Així ho ha indicat Oltra en la roda de premsa posterior al ple del Consell, en el qual s'ha analitzat l'informe de control financer sobre liquidacions anuals emeses com a conseqüència de l'execució dels contractes de gestió de servici públic mitjançant concessió de l'assistència sanitària integral, subscrits entre la Generalitat i els diferents adjudicataris dels contractes entre els exercicis 2003 i 2012. L'informe respon la sol·licitud del Consell per a realitzar un control específic sobre les concessions .

L'objecte de l'informe és verificar que la determinació del preu dels contractes de concessió dels servicis sanitaris i, si escau, les liquidacions que es deriven, responen al previst en la normativa aplicable i als plecs del contracte, així com que els controls existents són suficients, eficients i eficaços.

Respecte als contractes que regixen les concessions, l'informe destaca la "insuficient regulació" que contenen els plecs, que "contrasta amb la detallada regulació que estes relacions s'estableixen en els plecs d'este tipus de contractes en altres administracions".

També afig que es tracta d'uns plecs "en ocasions ambigus i aparentment contradictoris, que obliguen a una important tasca hermenèutica per part de l'òrgan de contractació, el qual ha degut acudir fins a en dos ocasions a la funció consultiva del Consell Jurídic Consultiu, suprem òrgan consultiu de l'Administració de la Generalitat".

A més, assenyala que "no consten incorporats als expedients de contractació estudis econòmics previs ni projectes d'explotació del servici públic la gestió indirecta del qual es concerta, per la qual cosa no queda ni motivat ni justificat si l'import que es va fixar per a la càpita inicial resultava adequat per a finançar l'activitat objecte de la concessió". "No es garanteix que el preu fóra just", ha dit Oltra, que ha ressaltat que eixe càlcul "arbitrari perjudicava l'interés públic".

DOBLE DESISTIMENT DE FUNCIONS

El document indica que durant el període analitzat (2003-2012) l'òrgan de contractació va fer desistiment de funcions en dos aspectes fonamentals.

D'una banda, en l'exercici de les seues facultats d'interpretar el contracte, resoldre dubtes sobre el seu compliment o modificar-ho. El desentendimiento d'estes funcions ha tingut com conseqüència que la Comissió Mixta de Seguiment s'haja extralimitat en les seues funcions de seguiment, vigilància i control de l'execució del contracte, envaint competències i potestats legalment reservades en exclusiva a l'òrgan de contractació".

D'altra banda, també ha existit desistiment de funcions "al no realitzar un adequat control de les inversions compromeses pel concessionari", ja que no s'havien confeccionat els documents bàsics de control de les inversions previstes (projectes anuals i actes de dimensió de les inversions).

Respecte a les últimes liquidacions realitzades (Torrevieja 2003-2012 i La Ribera 2006-2012), l'informe apunta que "l'òrgan de contractació s'ha ajustat, amb caràcter general als plecs en la confecció de les liquidacions anuals emeses".

En referència a l'extralimitació de funcions de les Comissions Mixtes, l'informe aclareix que la Comissió Mixta de Seguiment "no té competència alguna per a alterar les condicions econòmiques del contracte ni, molt menys, per a modificar el mateix, mancant de competència per a aprovar, ni tan sols proposar, les liquidacions anuals del preu del contracte". I que tan sols l'òrgan de contractació és el competent per a fer estes liquidacions anuals.

"CAOS ABSOLUT"

Oltra ha resumit les conclusions en l'existència d'un "caos absolut" i ha precisat que en un caos "normalment qui guanya és qui té interés de lucre, no la ciutadania", i ha assenyalat que l'actual Consell ha creat la Direcció general d'Alta Inspecció Sanitària per a executar eixa fiscalització i no obligar les comissions a "extralimitar-se".

També, ha dit, exigeixen a les concessionàries que executen les inversions que havien d'haver fet, i s'han aclarit els criteris per a l'elaboració de les liquidacions, en una aposta per "posar al dia els comptes" perquè "en l'època del PP no es feien dins del termini i en la forma escaient i algunes concessions no s'han liquidat mai".

Mostrar comentarios

Códigos Descuento