Comunitat Valenciana

L'estudi sobre el taxi en l'àrea de València revela "abismes" entre oferta i demanda

  • Una de les conclusions a les quals s'ha arribat és que "no hi ha suficients taxis entre setmana a la nit" en diverses franges horàries.
  • Per contra, s'ha detectat que durant les vesprades d'entre setmana  i els matins del cap de setmana hi ha una "sobreoferta" de taxis.
  • Estes xifres revelen "clarament una necessitat de procedir a una regulació que equilibre oferta i demanda", explica María José Salvador.
Taxis
Taxis
EUROPA PRESS
Taxis

La Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori ha presentat este dijous a la Comissió Permanent del Consell del Taxi "el primer estudi que es realitza en 20 anys" -des de 1997- sobre la situació del sector en l'Àrea de Prestació Conjunta de València i que revela "abismes" entre l'oferta i la demanda al llarg de tota la setmana, entre els quals destaca l'"escassetat" del servici en diverses franges horàries de matinada, tant de dilluns a divendres com en els caps de setmana.

Així ho ha anunciat la consellera, Maria José Salvador, en roda de premsa al costat del director general d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat, Carlos Domingo, després de reunir-se amb els representants del sector per a avançar-los les dades d'este informe, realitzat per l'empresa Gesman Enginyeria de Gestió SL. L'anàlisi completa abasta tota la Comunitat Valenciana, però este dijous s'han donat a conéixer ja les dades de l'àrea de València.

En este cas, es basa en un total de 248 entrevistes entre professionals, associacions, sindicats, radioemissores i cooperativa del taxi, que representen una mostra de prop de l'1% dels 2.820 taxistes que treballen en l'àrea de València. A més, s'ha entrevistat a 386 usuaris per a analitzar les seues necessitats, ha apuntat la consellera.

El document, analitza la situació del sector, el perfil del taxista i de l'usuari, així com l'oferta actual de taxis, la demanda i estima el nombre de vehicles necessaris per a satisfer donar un servici en condicions "adequades".

Resultats

Segons conclou, "no hi ha suficients taxis entre setmana a la nit", de manera que de dilluns a divendres hi ha franges horàries com entre la 1.00 i les 2.00 hores de la matinada o les 4.00 i les 5.00 hores de la matinada, on l'oferta és "molt reduïda": uns 100 taxis davant una demanda d'uns 450 usuaris. En canvi, durant les vesprades d'entre setmana hi ha una "sobreoferta" entre les 15.00 i les 20.00 hores de la vesprada. En esta franja, es veu com entre les 17.00 i les 18.00 hores s'ofereixen 1.800 taxis mentre hi ha una demanda aproximada de 1.000, ha exemplificat la consellera.

Per la seua banda, durant els caps de setmana hi ha hores entre les 4.00 i les 6.00 hores de la matinada on "l'oferta és escassa" davant la demanda d'usuaris. Així entre les 5.00 i les 6.00 hores hi ha un "fort increment de demanda de 920 taxis quan solament s'ofereixen 320", ha precisat Salvador. No obstant açò, en els matins dels dissabtes i diumenges la "divergència" que s'observa és al revés, de manera que entre les 8.00 hores i les 21.00 hores de la nit es produeix una "sobreoferta davant escassa demanda". Per exemple, entre les 11.00 i les 12.00 s'oferixen 1.044 taxis enfront d'una demanda de 51 persones.

Estes xifres revelen "clarament una necessitat de procedir a una regulació que equilibre oferta i demanda", ha subratllat Maria José Salvador, per la qual cosa ha avançat la seua intenció d'analitzar-les al costat del sector del taxi per a decidir les mesures a adoptar amb l'objectiu de "millorar la qualitat del servici públic i les condicions de treball dels taxistes". Per a açò, s'obrirà un espai de diàleg amb "més reunions" amb la Comissió Permanent del Consell del Taxi, on estan les organitzacions més representatives del sector.

Segons la titular d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori hi ha diverses propostes sobre la taula -com el plantejament del 12+4 (12 hores màxim durant el dia i 4 a la nit), ha recordat-, però el que "està clar és que es fa necessari una regulació horària per a acostar oferta i demanda" que s'haurà de consensuar amb el sector. En este punt, ha recordat també que l'anterior govern va aprovar una ordre que va ser tombada pel Consell Jurídic Consultiu (CJC) "per fer una regulació horària quan no hi havia un estudi de demanda". "Ara ja tenim l'estudi de demanda i ja estem en condicions jurídicament de prendre eixe tipus de mesures", ha apuntat.

Demana al Govern que "prenga mesures" amb les VTC

Preguntada per la influència dels vehicles de lloguer amb conductor (VTC), Salvador ha volgut deixar clar que la Generalitat Valenciana "està al costat del sector del taxi" i demana al Ministeri de Foment -que és el que té la competència en esta matèria- que "prenga cartes en l'assumpte i regule i aplicació mesures que donen seguretat jurídica i reforç d'inspecció d'este servici".

En principi, ha dit, s'ha d'atorgar una llicència de VTC cada 30 taxis però açò "s'està incomplint i està provocant que s'haja trencat eixe equilibri que existia abans entre llicències de taxi i VTC". "Ara hi ha un sector del taxi molt regulat i un sector de VTC absolutament alliberat i s'han de prendre mesures per a buscar un equilibri perquè no hi ha condicions d'igualtat en el mercat en estos moments", ha advertit.

Precisament per a poder dur a terme les inspeccions sobre l'activitat de les VTC, Salvador ha reclamat al Govern central de Mariano Rajoy que "flexibilitze" les taxes de reposició i les mesures per a poder contractar més personal davant la "falta" d'inspectors de la Conselleria, un per a tota la província de València i cap a Castelló, ha precisat.

De fet, ha destacat que el seu departament va recórrer en cassació al Tribunal Suprem (TS) una sentència del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) que els obliga a "autoritzar 200 llicències de VTC a la Comunitat Valenciana". En qualsevol cas, des de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori es treballa en este assumpte, ha assenyalat Salvador. Així es va aprovar portar distintius en VTC per a identificar-los "perquè no podem trobar en un marc de competència deslleial" ha avisat.

En esta línia, ha ressaltat la constitució de la Mesa contra l'Intrusisme i l'impuls de la Llei del Taxi, actualment en les Corts, i que apunta a una llicència per taxista, amb la finalitat d'evitar la pràctica dels 'floteros', empresaris que acumulen llicències amb les quals explotar al personal contractat.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento