Les infraestructures de la Comunitat Valenciana necessiten una inversió de 21.500 milions en 10 anys, segons la CEV
Les infraestructures de la Comunitat Valenciana necessiten una inversió de 21.500 milions en 10 anys, segons la CEV GVA

Un informe de la Confederació Empresarial Valenciana (CEV), estima en 21.500 milions la inversió mínima en infraestructures que necessita la Comunitat Valenciana en els pròxims deu anys, dels quals 17.983 milions serien competència estatal i 3.547 milions d'àmbit autonòmic, per a qüestions en matèria d'aigua, energia, transport, equipaments socials, medi ambient, urbanisme i manteniment.

Així ho ha explicat el president de la CEV, Salvador Navarro, als mitjans de comunicació abans d'assistir al comité executiu de la patronal, celebrat este dijous i que ha comptat amb la presència del president de la Generalitat, Ximo Puig, qui ha destacat que el document serà "un bon motor d'arrancada per al que ha de ser un gran acord per les infraestructures" que siga "estructural i no conjuntural" perquè "les infraestructures no poden definir-se d'una legislatura a una altra".

"Cal anar molt més allà i intentar formalitzar un gran acord perquè, lligat a les disponibilitats pressupostàries, es puguen anar executant les diferents obres", ha dit.

En este sentit, Navarro s'ha sumat a la necessitat que este informe servisca de base per a establir un pacte global per les infraestructures que permeta establir una estratègia "comuna i estable en el temps". "Som la segona CA en exportacions, amb superàvit en la balança comercial i necessitem eixes inversions perquè tenim unes empreses competitives i volem que ho seguisquen sent", ha reivindicat.

DOCUMENT: 7 GRANS BLOCS

Concretament, l'estudi 'Infraestructures per al desenvolupament socioeconòmic de la Comunitat Valenciana' arreplega les 317 infraestructures físiques necessàries per a aconseguir el nivell de benestar social i el desenvolupament socioeconòmic que correspon a la Comunitat Valenciana, en funció de la seua població ajustada i PIB. Les actuacions estan dividides en set grans blocs: aigua, energia, transport, equipaments socials, medi ambient, urbanisme i manteniment amb la seua corresponent inversió.

Per a l'execució de les obres, proposa mecanismes de finançament mitjançant fórmules de col·laboració pública i privada per a un total de 7.450 milions -el 35% del total de la inversió-, dels quals 5.820 corresponen a inversions estatals i 1.630 a autonòmiques. Així, el finançament públic exclusivament seria de 14.080 milions -el 65% del total de la inversió-, dels quals 12.163 serien inversions estatals i 1.917 milions autonòmiques.

PRIORITATS PER MATÈRIES

En matèria hídrica, el document estima la inversió necessària en 1.708,7 milions que distribuïx en: 336,6 milions per a plantes i xarxes de proveïment; 465,9 milions per a l'extensió dels sistemes avançats de tractament per a millorar la qualitat dels abocaments i augmentar la seua reutilització; 370,3 milions per a l'impuls a les infraestructures hidràuliques que recolzen la productivitat agrícola i d'altres sectors i 535,9 milions per a la millora de la gestió integral i aprofitament de cabals i el risc d'inundació i sequera.

D'altra banda, xifra en 459 milions el que la Comunitat precisa en connexions d'energia elèctrica com el reforç de l'eix de 220 kV entre la subestació de la Plana i la subestació de Morvedre, així com per a noves subestacions de 220 kV de Sancho Llop, Elda i Santa Pola o la línia elèctrica de 400 kV entre les subestacions de Morella i La Plana, entre altres actuacions.

CORREDOR MEDITERRANI I CONNEXIONS PORTUÀRIES

En matèria de transport, valora en 12.384 la inversió, dels quals 360,53 milions són per al Corredor Càntabre-mediterrani; 6.000 milions per al Mediterrani; 390 milions per a la construcció de plataformes logístiques i 1.316,50 milions per a connexions portuàries intermodales, viàries i ferroviàries com els accessos ferroviaris als recintes portuaris d'Alacant i Castelló o la segona fase de l'accés nord al Port de València.

Així mateix, estima en 269,89 milions la inversió necessària en construcció de circumval·lacions i vies d'accés; en 1.073 milions les obres de millores d'enllaços; 57 milions les obres d'ampliació i millora de la xarxa de carreteres secundàries i en 955,39 milions la connexió ferroviària València-Alacant per la costa, entre altres actuacions.

895,18 MILIONS PER A INFRAESTRUCTURES ESCOLARS

Per a equipaments socials, la inversió necessària és de 1.307,7 milions que es distribuïxen en 172,1 milions per a salut i benestar; 895,2 milions per a educació i 240,4 milions per a justícia, dels quals 101,44 són per a rehabilitació i construcció de seus judicials i 25 milions per a l'adequació del CIE de Sapadors.

En concret, valora en 895,18 milions la construcció d'edificis per a 94 col·legis, 60 barracons de centres existents i per a la rehabilitació d'edificis de 116 col·legis; en 146 la construcció de l'Espai de Salut Campanar Ernest Lluch i en 26,12 milions la construcció del nou hospital a Ontinyent

D'altra banda, preveu 537 milions d'euros per a qüestions de l'àrea de medi ambient, dels quals cinc milions són per a tractaments de residus i 533 milions per a protecció i regulació mediambiental, mentre que els 3.683 milions necessaris en urbanisme: 1.232 milions són per a mobilitat urbana; 2.011 per a millora dels entorns urbans com a forma d'augmentar l'eficiència i millorar la qualitat de vida i 440 milions per a recuperació, manteniment, regeneració i renovació d'edificis en zones urbanes, tant públics com a privats.

Finalment per a manteniment -1.451 milions- estima en 88 milions el que es necessita per a conservació i manteniment del metre; 369 per a la xarxa de carreteres de l'estat; 82 milions per a les vies de les diputacions; 175 per a les carreteres de la Generalitat; 12 per a conservació i manteniment d'instal·lacions de proveïment i tractament d'aigües i 725 milions per a la millora, modernització i conservació de la xarxa de rodalies.

Consulta aquí más noticias de València.