Boluda sobre el ministre De la Serna i el Corredor: "Almenys este sap de què va, és enginyer"
Boluda sobre el ministre De la Serna i el Corredor: "Almenys este sap de què va, és enginyer" EUROPA PRESS

El president de l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), Vicente Boluda, ha valorat positivament els compromisos del ministre de Foment, Íñigo De la Serna, amb el Corredor Mediterrani i el canvi de postura del Govern central. "Almenys este sap de què va, perquè és enginyer. L'altra era metge", ha manifestat en referència a l'anterior titular de Foment, Ana Pastor.

Boluda s'ha pronunciat en estos termes durant la primera Revisió Mèdica Semestral que ha organitzat AVE sobre l'estat de la infraestructura, preguntat per les garanties que ha aportat el ministre al Corredor. La trobada s'ha celebrat este dijous en un hotel de València i ha comptat amb el suport de diversos empresaris, entre ells el president de Mercadona, Juan Roig.

En la Revisió mèdica, AVE ha realitzat un repàs tècnic tram per tram de l'estat actual de la infraestructura al seu pas per Catalunya, la Comunitat Valenciana, Múrcia i Andalusia. El titular de l'organització ha reconegut els avanços i la nova planificació de Foment que "permet conéixer dates i actuacions". "Este projecte creix, agafa força i serà una realitat gràcies al suport de la societat civil", ha asseverat, per a instar el Govern a què els anuncis es reflectisquen en els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE).

Vuit mesos després de la posada en marxa del canal web entorn del Corredor -en coincidència amb l'entrada en el Ministeri de De la Serna-, Boluda ha reconegut que "faltava alguna cosa" per a donar l'impuls definitiu a la infraestructura: "unitat d'acció, qualitat d'idees i objectius concrets".

"Etapa desesperant d'indefinició"

Per tant, considera que "si hui el Corredor Mediterrani està en el debat polític i social és per la insistència de la societat civil, que ha fet que el Govern es prenga de debò la seua planificació i desenvolupament". "Després d'una etapa desesperant d'indefinició, amb el nou ministre tornem a veure la llum al final del túnel", ha afirmat.

El president d'AVE també ha posat en valor el "compromís, entrega i predisposició" dels empresaris i de la societat amb la infraestructura, encara que ha subratllat que "queda molt per fer" en un projecte que ha qualificat d'"apassionant".

Per a aconseguir l'objectiu final de l'organització empresarial - la doble plataforma des de la frontera francesa fins a Algesires-, Vicente Boluda ha recordat que el 3 d'octubre se celebrarà a Madrid la pròxima Trobada pel Corredor, que espera reunir un miler d'empresaris. A este acte li seguirà la segona Revisió Mèdica Semestral el 13 de novembre en L'Alzina (Alacant), "on va començar tot".

"Hem de mossegar perquè es complisquen els terminis"

En la mateixa línia que Boluda, el president de Pro-AVE, Federico Félix, ha destacat la "coordinació perfecta" assolida en els últims mesos. "Ha fet que, almenys, la gent de Madrid haja canviat el panorama", ha assegurat, ja que coincideix amb el titular d'AVE que "el nou ministre és un ministre totalment diferent de l'anterior".

Félix creu que actualment "hi ha compromisos, dates i actuacions en marxa" en el Corredor Mediterrani, si bé ha recalcat que els empresaris no estan "completament satisfets" encara que puguen veure que la situació té "un altre caire diferent, una nova voluntat". "Hem de seguir donant la tabarra", ha reivindicat, en una infraestructura "fonamental per a viatgers però sobretot per a les mercaderies" i que "no solament millora els costos, sinó que assegura que van a arribar a la seua destinació".

En definitiva, el titular de Pro-AVE ha urgit els empresaris a "mossegar perquè es complisquen els compromisos i terminis" anunciats pel ministre de Foment, els últims sobre l'inici de la construcció del doble ample internacional entre València i Castelló en 2019. "Anem a per totes, a demanar el que ens toca i a defendre el que ens toca amb criteri i amb seny", ha resolt.

4 trams en marxa, 5 en obres i 4 projectats

Els assessors tècnics del projecte d'AVE, Francisco García Calvo i Xavier Lluch, han recorregut l'estat dels 14 trams del Corredor Mediterrani: quatre d'ells en funcionament -tots a Catalunya-, cinc en obres, quatre en projecte i un en proves, el de Castelló-València. Respecte al nord de la infraestructura, Lluch ha ressaltat el "coll de botella per definició" que suposa el tram Tarragona-Vandellòs i ha advertit de la "problemàtica" que pot causar la construcció del Corredor en el nucli urbà de Tarragona, davant una possible desviació dels trens de passatgers.

Ja a la Comunitat, els assessors d'AVE han posat en relleu que tots els trams, excepte el del túnel passant de València, compleixen l'objectiu provisional de l'organització de poder aconseguir entre 2018 i 2020 la connexió en ample internacional en doble via d'ample internacional o tercer carril.

Mentre, cap dels sis trams que travessen sòl valencià podran arribar -segons AVE i amb els terminis i compromisos actuals- a la meta definitiva de la doble plataforma en ample internacional per a 2025.

Solucions "valentes" i "grans idees"

Francisco García Calvo ha celebrat la "data màgica de 2020 aportada pel ministre" per a l'ample internacional des de Múrcia a la frontera francesa. En concret, ha destacat la "solució molt valenta" per al tram Vandellòs (Tarragona)-Castelló, després que De la Serna garantira que iniciarà enguany la circulació en proves. També ha qualificat de "gran idea" la doble via d'AVE entre Castelló i València, "el principi per a poder seguir a Tarragona".

Pel que fa al túnel de Serradora de València, ha recordat que es tracta del coll de botella més important al costat de Lió (França)" i ha celebrat que "per fi s'ha arribat a un acord amb l'Ajuntament", àdhuc "sense data" quan el projecte "ja està fet". Calvo ha advertit de la importància d'este túnel, ja que "si hi ha una fallada, tot el trànsit s'ha d'anar per Madrid".

En el sud de la Comunitat, este assessor tècnic ha assenyalat que el tram Xàtiva-L'Alzina "permetrà portar l'AVE de Múrcia a València". I a Andalusia, considera la província d'Almeria com "la gran maltractada" i el tram d'Algesires com "el pitjor tractat" per la projecció actual del Corredor. "Hem d'arribar a Algesires, no podem quedar-nos ací", ha reivindicat, per a mostrar la seua confiança en què el Govern "treballarà" en este tram des de Bobadilla, "l'únic comú del Mediterrani al Corredor Central".

Consulta aquí más noticias de València.