La construcció del doble ample internacional entre València i Castelló començarà en 2019
La construcció del doble ample internacional entre València i Castelló començarà en 2019 EUROPA PRESS

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha anunciat este dimecres que el seu departament ha decidit executar una nova plataforma de doble ample internacional en el tram del Corredor Mediterrani entre València i Castelló que se sumarà a la doble via d'ample mixt que s'està executant actualment per a "augmentar substancialment la capacitat de la via en este tram" i els treballs del qual començaran a la fi de 2019.

De la Serna ha realitzat estes declaracions durant una visita que ha realitzat a Castelló en la qual, després de signar la resolució per la qual s'aprova l'entrega a l'Ajuntament de Peníscola del tram de la carretera N-340, ha presentat les pròximes actuacions que es duran a terme en el Corredor Mediterrani. Segons ha explicat, esta plataforma de doble ample internacional s'executarà sobre un total de 62 quilòmetres, comptarà amb una inversió aproximada de 1.170 milions d'euros i permetrà aconseguir en este tram una velocitat de 350 quilòmetres/hora.

El titular de Foment ha explicat que entre València i Castelló circulen en l'actualitat 80 trens diaris de rodalies, 30 de llarga distància, 15 de mitja distància i 16 de mercaderies. "Amb les millores que s'estan produint, és a dir, amb les dos vies d'ample mixt que s'estan construint, estaríem parlant d'una capacitat entre València i Sagunt del 60% i entre Sagunt i Castelló del 46%, per la qual cosa tindríem capacitat suficient", segons ha afegit.

No obstant açò, el ministre ha assenyalat que, si es pensa en el llarg termini i en previsió d'un increment important del trànsit de mercaderies, "ningú es pot permetre el luxe que hi haja una saturació entre les dos vies que s'estan construint". Per tant, ha aclarit que "la decisió no es correpon amb un problema que tinguem en estos moments, encara que amb una sola via existeix una tensió que s'alleujarà amb l'ejecció de la segona via, però cal pensar a llarg termini".

Estudi informatiu

Així, De la Serna ha assenyalat que el Ministeri ha començat l'estudi informatiu per a l'execució de la plataforma que, després d'estar executat, es redactaran i adequaran els projectes que puguen existir i es licitaran els primers treballs, "que si ho fem amb suficient celeritat ens situaria a la fi de 2019 amb l'inici dels primers treballs de construcció de la nova plataforma distribuïda en els subtrams que es considere". El ministre ha destacat que la idea és que comencen estos treball abans o al mateix temps en què entre en funcionament la segona via "perquè existisca capacitat suficient en la infraestructura".

Túnel passant

De la Serna ha apuntat que tot açò té a veure amb el compromís ja fet públic del Ministeri de Foment en el desenvolupament de la integració ferroviària a València, respecte al qual ha recordat que el seu departament es va comprometre a escometre, juntament amb l'Ajuntament i la Generalitat, la construcció del túnel passant que permeta donar continuïtat al Corredor, "de tal forma que el túnel passant connectaria directament amb la nova plataforma".

D'esta forma, ha dit, "s'executaria de forma simultània el túnel passant i la nova plataforma, amb el que estem creant un altre eix paral·lel que garanteix una major capacitat de cara al futur". "Solament en la part corresponent al túnel passant i a l'execució dins de la urbanització i el condicionament del Parc Central la inversió superaria els 1.000 milions d'euros", ha recordat.

Sobre este tema, ha indicat que s'està començant a treballar en el conveni interadministratiu per al finançament del Parc Central i el Ministeri està preparant l'encomana a Ineco per a l'elaboració de l'estudi informatiu del túnel passant i fent els preparatius del que serà el projecte constructiu per a l'accés i el disseny global del túnel.

Inversió

El ministre ha subratllat que el tram València-Castelló suposarà 1.170 milions d'euros; l'estació i el túnel, al voltant de 1.889 milions d'euros; i en el canal en la seua fase inicial -on hi hauria 50% de participació de la Generalitat i l'Ajuntament-, Foment invertirà 170 milions d'euros, "parlem de 3.400 milions d'euros, que suposa una gran inversió pública", ha afegit.

La nova plataforma, al costat de la construcció del túnel passant a València ja aprovat per la Societat d'Integració de l'Alta Velocitat a València, aconseguirà reduir el temps de viatge entre Barcelona i València a dos hores, des de Barcelona fins a Alacant a tres i fins a Castelló a 1 hora i 35 minuts, segons el Ministeri de Foment. Esta reducció de temps es produirà també gràcies a les propostes d'inversió ja programades pel Ministeri de Foment per a incorporar l'ample UIC en altres trams: la variant de Vandellós-Tarragona, el canvi d'ample Castelló-Vinaròs i les actuacions entre València-Xátiva-L'Alzina.

Tram Antequera-Algersires

De la Serna també ha realitzat a Castelló un segon anunci respecte al tram Antequera-Algesires del Corredor Mediterrani, en el qual s'executarà una segona fase amb una inversió prevista de 350 milions d'euros per a executar la decisió del Ministeri de "posar una solució d'ample mixt per a la integració en ample estandar d'este tram que done continuïtat al Corredor Mediterrani amb la supressió dels passos a nivell existents". "Suposarà una millora substancial de la fiabilitat, seguretat i continuïtat amb eixe ample internacional també cap al nord", ha agregat el ministre.

Port intermodal

D'altra banda, el ministre ha assenyalat que el Port de Castelló ho està fent "extraordinàriament bé" i s'està fent "un esforç enorme" per a afavorir projectes estratègics, i sobre este tema ha destacat algunes actuacions que es posaran en marxa com la urbanització de la dàrsena sud, el moll de granels líquids de la dàrsena sud, la xarxa ferroviària de la dàrsena sud o l'accés ferroviari sud al Port.

Així mateix, respecte a la ubicació de l'estació intermodal, De la Serna ha afirmat que "tenia tota la lògica del món que estiguera on va a estar", i ha dit que està pendent una reunió pròximament amb la Generalitat per a tancar els acords "amb la ubicació exacta i les característiques que ha de tindre". Pel que fa a l'arribada de l'AVE a Castelló, el ministre ha reiterat que continuen les proves, i ha assenyalat que l'Agència de Seguretat Ferroviària "no donarà autorització fins que no haja realitzat totes les proves amb èxit".

Consulta aquí más noticias de Castelló.