Comunitat Valenciana

València vol atraure més visitants però sobretot qualitat per a prevenir la ‘turismefòbia’

  • El ple de l'Ajuntament vota aquest dijous el Pla sobre Estratègia de Turisme València 2020.
  • El document, que aspira a ser aprovat per consens, fixa les principals línies, objectius i estratègies del model turístic de la ciutat.
  • Arreplega el fenomen dels apartaments turístics, que seran regulats en la futura Ordenança de Convivència.
  • La regidora Sandra Gómez no creu que la conflictivitat veïnal que generen aquests allotjaments a València estiga al nivell de Madrid o Barcelona.
Cientos de personas disfrutan del sol en la playa de la Malvarrosa (Valencia).
Cientos de personas disfrutan del sol en la playa de la Malvarrosa (Valencia).
Kai Försterling / EFE
Cientos de personas disfrutan del sol en la playa de la Malvarrosa (Valencia).

La ciutat de València vol créixer en nombre de visitants, però sobretot en qualitat i despesa mitjana dels mateixos per a "fugir" del turisme de masses i dels conflictes amb els veïns que generen noves realitats, com la dels apartaments turístics situats en blocs de cases. El ple de l'Ajuntament vota aquest dijous el Pla sobre Estratègia de Turisme València 2020, que fixa les principals línies, objectius i estratègies del model turístic de la tercera capital d'Espanya.

El document aposta per la creació de valor per al visitant, l'actualització de la marca València i la participació ciutadana i del sector. Arreplega el fenomen dels apartaments turístics, però seran regulats en una futura Ordenança de Convivència i en un full de ruta específic. La regidora d'Economia i Turisme, Sandra Gómez (PSOE), no creu que el nivell de conflictivitat d'aquest fenomen a València siga equiparable als de Madrid i Barcelona, per la qual cosa ha descartat durant la presentació de la iniciativa que s'estiga alimentant la "turismefòbia" mentre des de les administracions públiques s'aposte per un "turisme sostenible de forma equilibrada". 

Els objectius del pla es divideixen en tres grans blocs. D'una banda, créixer en nombre de visitants, "però sobretot en la qualitat" augmentant la despesa mitjana, ha afirmat Gómez. En segon lloc, aprofitar el turisme per a millorar la qualitat de vida dels ciutadans i que pose en valor l'estil de vida mediterrani. Finalment, proposa implementar una "governament col·laboratiu" amb participació tant del sector com de la resta d'administracions públiques. 

Per a aconseguir-ho, aposta per la creació de valor per al visitant a través d'aspectes específics de València com la gastronomia, el potencial cultural o el turisme de negocis. També inclou l'actualització de la marca València, més tecnològica i segmentada a través de les xarxes socials, l'ampliació de les rutes aèries per a connectar la ciutat amb més destinacions i la projecció de València com ciutat "intel·ligent i sostenible". Es tracta, segons Gómez, d'evitar "models de confrontació" amb un sector que és "el que més pes té en l'economia" de la ciutat i "el que més ocupació genera". 

En aquesta línia, ha citat les dades disponibles fins a maig, que en l'aeroport de Manises llancen un acumulat d'1,17 milions de passatgers, un 16,61% més que en el mateix període de l'any anterior.

Apartaments turístics 

Els apartaments turístics estan arreplegats com a fenomen en el pla, així com "la necessitat d'abordar el problema", ha afirmat Sandra Gómez, però el seu desenvolupament normatiu s'inclourà en la futura Ordenança de Convivència que està redactant la Regidoria de Protecció Ciutadana i en un full de ruta específic entre els departaments d'Economia i Urbanisme.

"Com a representant pública m'han de preocupar senyals d'altres ciutats i m'he d'avançar perquè açò no ocórrega a València", ha respost qüestionada per les problemàtiques veïnals de Barcelona i Madrid amb aquests allotjaments.

"Rotundament dic que a València no ocorren", ha dit, i ha citat la recent enquesta sobre percepció del turisme. "Els nostres veïns entenen de la importància del turisme per a l'economia de la ciutat", ha manifestat, per a afegir que la societat valenciana "és acollidora" i que, encara que pot haver-hi "frecs de convivència", ha negat que les dades donen una imatge de "confrontació" o "turismefòbia".

Consens amb actors i partits polítics 

Gómez ha destacat que aquest pla es portarà per primera vegada al ple municipal per a la seua aprovació després d'haver acceptat aportacions dels partits de l'oposició, PP i Ciutadans. "Fins ara les competències sobre turisme quedaven al marge del debat municipal i estaven en mans de la Fundació Turisme València", ha explicat. "Hi ha hagut debat i participació amb el sector turístic, empresaris i professionals. A més, l'esborrany es va obrir a la ciutadania al febrer i vam arreplegar diverses d'aqueixes al·legacions", entre les quals ha nomenat les de la Federació d'Hostaleria o de la Federació d'Associacions de Veïns. "Volem que siga un pla de tots, consensuat i al marge de picabaralles polítiques perquè tinga vocació de continuïtat", ha manifestat, per la qual cosa aspiren "al fet que siga recolzat de forma unànime" després d'un "esforç d'integració".

Mostrar comentarios

Códigos Descuento