Comunitat Valenciana

El Consell reprograma fons europeus per a reactivar les obres de la línia T2 del metro

  • La Generalitat injectarà 50 milions d'euros al tram Alacant-Ciutat de les Ciències, dels quals 30 són de fons propis i 20 milions de la Unió Europea.
  • Els trens hauran d'estar circulant en 2023 per a complir amb les condicions que fixen els fons comunitaris Feder.
  • Per a acabar les obres i comprar els trens fan falta 172 milions d'euros i fins al moment hi ha invertits 200 milions en les obres paralitzades. 
La plataforma reservada para la línea 10 de Metrovalencia a la altura de la futura parada de la Ciudad de las Artes y las Ciencias.
La plataforma reservada para la línea 10 de Metrovalencia a la altura de la futura parada de la Ciudad de las Artes y las Ciencias.
20MINUTOS
La plataforma reservada para la línea 10 de Metrovalencia a la altura de la futura parada de la Ciudad de las Artes y las Ciencias.

Les obres de la línia T2 de Metrovalencia, que porten paralitzades cinc anys per la situació financera de la Generalitat, es reactivaran amb 50 milions d'euros en el tram que va des del cèntric carrer Alacant fins a l’Oceanogràfic de la Ciutat de les Arts i les Ciències. El Govern valencià ha aprovat una reprogramació de fons europeus per a, entre altres coses, reprendre aquest emblemàtic projecte. Del total, el Consell aportarà 30 milions d'euros dels seus pressupostos, i altres 20 correspondran als fons Feder comunitaris.

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha anunciat aquest dilluns, acompanyat per l'alcalde de València, Joan Ribó, i la consellera d'Habitatge i Obres Públiques, María José Salvador, en el Palau de la Generalitat. Puig ha definit l'assignació de fons com un "desbloqueig" de la situació actual, en la qual "tenim 200 milions d'euros enterrats en una línia paralitzada". Puig, que després de l'anunci s'ha marxat a un viatge institucional a Luxemburg i Estrasburg, ha justificat l'elecció del tram pels 2 milions de visitants que rep a l'any la Ciutat de les Ciències i per l'important nombre d'usuaris diaris de la Ciutat de la Justícia.

La consellera d’Obres Públiques ha detallat els plans del seu departament. Per a posar en marxa la línia, fan falta 172 milions d'euros, una xifra que inclou la compra dels trens. Per a poder finançar aquesta quantitat, s'ha optat per dividir el tram actualment existent en dos: del carrer Alacant a la Ciutat de les Ciències (sobre el qual es va a actuar) i un segon fins a Natzaret. La sol·licitud de fons europeus també comporta obligacions, com els terminis. En aquest sentit, segons han informat, els trens hauran d'estar circulant en 2023 en el primer tram.

Aquest traçat es compon d'un túnel subterrani entre el carrer Alacant, des d'on es dirigeix, a través de l'avinguda Regne de València, a Russafa. Més endavant, creua l'avinguda Peris i Valero per a endinsar-se en el carrer General Urrutia des d'on, quasi al final, ix en superfície i enllaça, des de l'avinguda Antonio Ferrandis, amb la Ciutat de les Arts i les Ciències per a acabar a Natzaret. El tram que es va a reactivar arriba fins a la Ciutat de les Ciències.

No obstant açò, la materialització del projecte pot xocar amb obstacles. D'una banda, la redacció del projecte i la tramitació dels fons amb Europa, que ha de "començar de zero", segons Salvador, "per la mala planificació del Govern del PP". A més, la línia necessitaria la construcció d'uns tallers nous, ja que el traçat no està connectat amb les actuals línies del tramvia en servei.

Per la seua banda, Joan Ribó s'ha felicitat per la decisió del Consell i ha recordat que la línia també passa per zones de la ciutat com l'avinguda Regne de València, Russafa i, en el seu moment, connectarà amb el barri de Natzaret. "A voltes dóna la sensació de que aquest Govern i el de l'Ajuntament ens dediquem a desembossar coses", ha afegit.

Segons ha afirmat, la T2 era "la sol·licitud d'inversió fonamental" de València. Hui és un bon dia per a la ciutat", ha dit, al mateix temps que ha tornat a reivindicar el finançament estatal per a aquestes obres, i ha citat els casos de Sevilla i Màlaga.

El conseller d'Hisenda i Model Econòmic, Vicent Soler, ha afirmat que el seu departament ha necessitat "dos anys per a reprogramar els fons europeus" i afegir altres 40 milions d'euros. "És inaudit que també en aquest aspecte ens trobem en la solitud a Europa, sense l'acompanyament de l'Estat Español", ha dit.

Manteniment per a frenar la deterioració 

Ferrocarrils de la Generalitat ha començat les labors de manteniment en els túnels, estacions i vies en superfície de la T2 davant la deterioració que pateixen les instal·lacions fruit de l'abandó. De fet, fa quasi dos anys, Obres Públiques es va veure forçada a retirar diversos trams de vies davant el risc que suposaven per al tràfic rodat en diversos creus del bulevard sud de València.

Reprogramació de les ajudes 

Segons ha detallat Puig, la reprogramació de fons europeus que ha escomés la Generalitat permetrà "noves actuacions" a la Comunitat Valenciana per un import de 65 milions d'euros. D'aquesta quantitat, 42 milions són extra i altres 23 milions corresponen a reassignació de projectes. Per exemple, 22 milions d'euros per a patrimoni cultural, 20 milions per a ecoparcs o l'electrificació del TRAM d'Alacant en la zona aquest de Benidorm.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento