Comunitat Valenciana

L'AVL defèn el decret de plurilingüisme pel seu "èmfasi reequilibrador del valencià" sense ser "discriminatori"

  • L'Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) ha defès el decret d'ensenyament plurilingüe de la Conselleria d'Educació -que ha sigut suspès cautelarment pel Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) després d'un recurs presentat per la Diputació d'Alacant- perquè suposa "un èmfasi reequilibrador en l'ensenyament vehicular del valencià, sense que açò puga ser interpretat com a discriminatori".
La institució ha celebrat este divendres la seua sessió plenària
La institució ha celebrat este divendres la seua sessió plenària
AVL
La institució ha celebrat este divendres la seua sessió plenària

L'ens normatiu del valencià ressalta, en un comunicat emès després de la seua sessió plenària, que "la convivència social, la supervivència del valencià i el dret dels valencians a l'ús normal de la seua llengua exigixen, sense cap dubte, que es complisca plenament l'Estatut d'Autonomia i la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià, i que al final del sistema educatiu tots els alumnes tinguen un coneixement igual del valencià i del castellà".

En eixe sentit, l'AVL recorda que en el seu informe sobre el Decret de Plurilingüisme va valorar el tractament que rep el valencià i va destacar la intenció del text normatiu d'avançar "progressivament i de manera flexible cap a un sistema multilingüe per a tots els valencians, que els faça plenament hàbils en les dos llengües oficials i la llengua anglesa".

L'Acadèmia considera que el plantejament del decret "pot aconseguir amb eficiència el coneixement igual de les dos llengües oficials a través d'un ensenyament plurilingüe i, a més, el Decret de Plurilingüisme posa un èmfasi reequilibrador en l'ensenyament vehicular del valencià, sense que açò puga ser interpretat com a discriminatori".

ACADÈMIA ARANESA

D'altra banda, el president de l'Acadèmia Aranesa dera Llengua Occitana, Jusèp Loís Sans, ha sigut rebut pel president de l'AVL, Ramon Ferrer, i posteriorment ha assistit al ple de la institució.

Sans ha explicat que l'objecte de la institució que presidix és investigar i estudiar l'aranés, i establir els criteris de normativa d'acord amb els principis de la gramàtica occitana de Loís Alibèrt i les 'Normes ortogràfiques der aranés', com a part integrant de l'espai lingüístic i cultural occità.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento