Comunitat Valenciana

El Palau de les Arts enceta nova temporada amb 9 òperes i quasi 250 sessions

  • El recinte oferirà entre este any i el pròxim prop de 248 sessions per a la ciutadania, unes 26 més que esta temporada.
  • El secretari autonòmic de Cultura assegura que la hipoteca "reputacional" i "l'agenda judicial" dificulten la consecució de patrocinadors.
  • La 3a edició de la seua pretemporada brinda la possibilitat d'assistir a una funció a preus populars, fins a 50 € per a l'òpera i fins a 20 € per als concerts.
Presentació de la temporada 2017-18 del Palau dels Arts
Presentació de la temporada 2017-18 del Palau dels Arts
TATO BAEZA
Presentació de la temporada 2017-18 del Palau dels Arts

Un total de nou títols d'òpera, quasi 250 sessions entre totes les activitats i una desfilada d'artistes lírics on brillen estreles com Plácido Domingo, Gregory Kunde, Violeta Urmana i Michael Fabiano, entre molts altres, integren l'oferta de la temporada 2017-2018 del Palau de Les Arts Reina Sofia de València.

En concret, el 'menú' cultural -que ha sigut presentat pel secretari autonòmic de Cultura, Albert Girona, i l'intendent-director artístic del coliseu, Davide Livermore-, inclou 38 representacions d'òpera, 10 de ballet, 11 concerts simfònics, 2 sessions de música de cambra, 3 recitals, 4 concerts de música de banda, 5 jornades d'activitat contínua i gratuïta, 37 funcions d'espectacles educatius i propostes i tallers didàctics que sumen prop de 248 sessions per a la ciutadania, unes 26 més que esta temporada.

El pròxim exercici arrancarà en Les Arts amb la tercera edició de la seua pretemporada, que brinda la possibilitat d'assistir a una funció a preus populars, de 7 a 50 euros per a les representacions d'òpera i de 10 a 20 euros per als concerts. El 5 d'octubre, Fabio Biondi alçarà el teló amb un concert amb obres d'Händel i Rameau.

Com a principal novetat, enguany Les Arts estrena una nova producció de 'Madama Butterfly', de Puccini, amb cinc funcions els dies 11, 14, 17, 20 i 22 d'octubre. Diego Matheuz, la nova estrela del Sistema Veneçolà d'Orquestres, assumeix la direcció musical, mentre que en l'escenari estaran dos joves estreles: la soprano armènia Liana Aleksanyan i el toledà Sergio Escobar, que recentment va salvar 'in extremis' el comiat de Zubin Mehta del Maggio Musicale Fiorentino en substituir el protagonista de 'Don Carlo' ja començada la funció. El jove valencià Emilio López, que va començar la seua carrera en el centre d'arts, firma la posada en escena.

El 2 de novembre, Biondi dirigirà, en versió de concert, el primer títol fruit d'una nova col·laboració amb l'Agència Valenciana del Turisme, 'Le cinesi', de Gluck. Està previst que este acord, que s'emmarca dins de la Ruta de la Seda, s'estenga durant anys i impulse la creació d'un títol operístic. Una setmana després, el dia 7, el mestre palermitano oferirà el seu primer Rossini en Les Arts, 'Petite Messe Solennelle', obra sacra del geni de Pésaro.

El dia 10 de novembre serà el de la tornada de La Fura dels Baus al coliseu valencià, esta vegada amb cinc funcions d''El amor brujo', de Falla. Finalment, i per segon any consecutiu, els artistes del Centre Plácido Domingo clausuren la Pretemporada amb el concert 'Noves Veus'.

La temporada d'abonament arrancarà el 9 de desembre, quan un dels principals estendards de Les Arts, Plácido Domingo, es ficarà en el paper de Rodrigo de la monumental obra de Verdi 'Don Carlo'. Ramón Tebar, principal director convidat, es posarà al capdavant de l'Orquestra de la Comunitat Valenciana i d'un repartiment de primeres estreles: María José Siri, Violeta Urmana, Alexánder Vinogradov i Andrea Carè. El reconegut regista suís Marco Arturo Marelli és l'autor d'esta producció de la Deutsche Oper de Berlín.

Un altre habitual, Gregory Kunde tornarà al febrer per a interpretar el pescador anglés 'Peter Grimes', en l'òpera homònima de Benjamin Britten, un dels primers èxits del compositor anglés. Christopher Franklin torna al fossat per a oferir el tercer Britten per a l'OCV. L'alemany Willy Decker firma la posada en escena del muntatge, adquirit al teatre La Monnaie de Brussel·les.

L'intendent de Les Arts ha cridat l'atenció sobre l'obra de Britten que, per a ell, és un exemple que l'òpera no és una cosa passada o fossilitzada sinó que "parla de hui", és a dir, tracta dels problemes i temes eterns de l'ésser humà.

Ja en el mes de març, els artistes del Centre Plácido Domingo protagonitzen en el Teatre Martin i Soler 'Il mondo della luna', de Haydn, amb direcció escènica d'Emilio Sagi. A la fi d'eixe mateix mes, el centre operístic recupera una de les òperes de joventut de Giuseppe Verdi, 'Il Corsaro', amb el jove tenor nord-americà Michael Fabiano, una de les "sensacions" del moment, ha subratllat Livermore.

Al maig, el podi de la Sala Principal rebrà a Nicola Luisotti, director de l'Opera de Sant Francisco, per a 'Tosca', de Puccini, protagonitzada per la diva armènia Lianna Haroutounian i en un muntatge del propi Davide Livermore per al Teatre Carlo Felice de Gènova.

Per la seua banda, Roberto Abbado estrenarà 'La damnation de Faust', de Berlioz, amb el tenor canari Celso Albelo i el baix burgalés Rubén Amoretti com a protagonistes. Damiano Michieletto, un dels registes del moment firma esta nova coproducció de València amb l'Òpera de Roma i el Teatre Regio de Torino. A més, l'Auditori acollirà el 24 i 28 de juny l'última òpera que va deixar escrita Mozart, 'La clemenza di Tito', en versió de concert-espectacle.

Repertori "més profund"

Livermore ha fet notar que, encara que en la temporada estaran presents autors de gran acceptació entre el públic, no solament s'han programat títols "superconeguts", sinó que s'ha buscat bussejar un nivell "més profund" en el repertori verdià, per exemple. "Necessitem òperes que siguen una porta d'accés fàcil entre cometes", ha comentat l'intendent, que ha recordat que el 70% del públic que va acudir a veure 'La Bohème' en pretemporada assistia per primera vegada a l'òpera. "Però també estem creant una relació de confiança amb els espectadors que ha fet que una representació com 'Lucrezia Borgia' aconseguira una ocupació del 96% de la sala", ha precisat. Respecte al ballet, del 21 al 25 de febrer, la Sala Principal rebrà la visita de la Companyia Antonio Gades amb 'Carmen'.

Tampoc faltaran en el programa concerts, música de cambra i recitals. Entre ells, destaca el retorn, després de 12 anys, del Concert Institucional del 9 d'Octubre, que estarà baix la batuta de l'alcoià Jordi Bernàcer. Alhora, Plácido Domingo dirigirà el concert de Nadal el 22 de desembre, en una cita en la qual Les Arts celebrarà el 30 aniversari del Cor de la Generalitat. L'oferta simfònica també inclou un concert, el 2 de febrer, amb el guanyador del Concurs de Piano José Iturbi, en col·laboració amb la Diputació de València; i la presència el 20 d'abril de l'hongarés Henrik Nánási. L'agenda es completa amb un ampli programa didàctic que creix fins a les 176 sessions.

El pressupost per a la programació artística de 2017 és de 4 milions d'euros i es treballa amb una previsió similar per a 2018. La fundació compta amb 22,7 milions, dels quals 15,3 els aporta la Generalitat i 600.000 euros l'Inaem. La resta procedeix de taquilla, lloguer d'espais i produccions i patrocinadors.

"Agenda judicial"

Sobre esta qüestió, Albert Girona ha criticat que l'aportació de l'Estat no s'haja incrementat en els PGE i ha comentat que la hipoteca "reputacional" i "l'agenda judicial" dificulten la consecució de patrocinadors. "Esta casa ha tingut participació privada en el passat, va haver-hi una estampida abans d'arribar este govern i encara que en este moment ja té una imatge diferent, sobre el Palau pivota encara eixa roïna imatge del passat", ha postil·lat. Per la seua banda, Livermore ha subratllat que en els últims dos anys el seu "objectiu personal" ha sigut "normalitzar esta casa perquè es parle d'art".

Mostrar comentarios

Códigos Descuento