Comunitat Valenciana

El 79% dels Ajuntaments té un portal de transparència, però el 70% incomplet o sense contingut

  • Solament el 9% dels Ajuntaments té el portal complet, un 58% ho té però incomplet i un 12% sense contingut.
  • La Generalitat, al costat de les Diputacions, crearà una comissió de treball informal per a intercanviar informació i ajudar la formació de funcionaris.
  • Segons un informe presentat este dimecres pel Conseller de Transparència, oferir esta informació depén de la grandària del municipi i no del seu color polític.
Presentació de l'estudi sobre portals de transoparencia locals
Presentació de l'estudi sobre portals de transoparencia locals
EUROPA PRESS
Presentació de l'estudi sobre portals de transoparencia locals

El 79% dels Ajuntaments de la Comunitat Valenciana disposa d'un portal de transparència, encara que el 70% d'ells està incomplet o sense contingut, enfront del 21% que no ho té o estan en construcció. Oferir esta informació depén de la grandària del municipi i no del seu color polític. Així, es desprèn d'un estudi realitzat sobre la situació dels portals de transparència d'àmbit local realitzat per la Conselleria de Transparència i que este dimecres ha presentat el seu titular, Manuel Alcaraz, acompanyat dels diputats en esta matèria de les diputacions de València, Alacant i Castelló.

En concret, solament el 9% dels Ajuntaments té el portal complet, un 58% ho té però incomplet i un 12% sense contingut. Per contra, un 17% dels municipis no disposa d'esta ferramenta d'informació i un 4% està en construcció.

Alcaraz ha explicat que oferir esta informació depèn de la grandària dels municipis ja que "com més grans són més recursos tenen i més funcionaris disposen". Per contra els Ajuntaments més xicotets manquen fins i tot de funcionaris i han de compartir fins a un secretari. No obstant açò, ha ressaltat que malgrat açò també han trobat alcaldes, regidors i secretaris que són "autèntics herois" en publicar-ho.

Per açò, considera que la Llei de Transparència de l'Estat que és la que regula la publicitat activa dels Ajuntaments ha d'acabar amb "el defecte" de no distingir la grandària de les poblacions en el tracte.

Així, les tres ciutats de més de 200.000 habitants (Elx, Alacant i València) compten amb un portal no solament complet sinó a més amb informació que no és obligatòria per llei com les agendes dels alcaldes. Entre 100.000 i 200.000 Castelló està en la mateixa situació que les tres anteriors mentre que entre 50.000 i 100.000 habitants hi ha 11 ciutats on solament dues no tenen portal, a quatre els falta poca informació i cinc el tenen complet.

El 86% dels municipis d'entre 20.000 i 50.000 habitants tenen portal, i entre 10.000 i 20.000 el 45,5% el tenen enfront del 27,27% que no. Entre 5.000 i 10.000 es veuen com els portals incomplets comencen a créixer però no obstant açò el nombre dels complets és més alt que en el tram anterior. Entre 1.500 i 5.000 el 40% no disposa i el 53% no compleix amb totes les obligacions. Finalment, fins els 1.500 habitants el 60% té portal però el 56% no té quasi continguts.

Alcaraz portarà este estudi al pròxim ple del Consell i sol·licitarà així mateix comparéixer en les Corts per a presentar-ho i "sensibilitzar" així tots els diputats sobre esta matèria. Sobre este tema, ha destacat que són "optimistes encara que no estan contents" i que al costat de les Diputacions crearan una comissió de treball informal per a intercanviar informació i ajudar la formació de funcionaris.

Dades provincials

Per províncies, Alacant és la millor ja que només el 45 dels municipis no té portal, seguida d'Alacant amb un 7%. No obstant açò, a València este percentatge augmenta fins al 30%.

Sobre este tema, el diputat de Transparència de València, Roberto Jaramillo, ha destacat que s'ha avançat "moltíssim" de la situació política que han heretat i en eixe sentit ha ressaltat el programa Transparència 1000 per a ajudar en esta matèria els municipis amb menys de mil habitants.

Per la seua banda, el diputat d'Alacant, Adrián Ballester, ha ressaltat que des de fa "molt de temps" estan treballant en esta qüestió i que si ara hi ha un Ajuntament de la província que "no té portal és perquè no vol".

De la mateixa manera, el diputat de Castelló Luis Martínez ha ressaltat que des de la institució provincial han treballat per a unificar els seus 135 municipis gràcies a l'engegada de la plataforma d'Administració electrònica que compartixen.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento