De la Serna diu que inversions de 2017 són "suficients" per a  compromisos amb la Comunitat i en 2018 creixeran
De la Serna diu que inversions de 2017 són "suficients" per a compromisos amb la Comunitat i en 2018 creixeran EUROPA PRESS

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha apuntat este dimecres que les consignacions en infraestructures que contemplen els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) per a 2017 "són les suficients per a fer front als compromisos traslladats a la Generalitat" des del Govern central, al mateix temps que ha indicat que als pressupostos per a 2018 es donarà un "increment substancial" en les partides per a carreteres o ferrocarrils.

De la Serna, que ha oferit una roda de premsa a València després de reunir-se amb el president del Consell, Ximo Puig, i visitar les obres de l'autovia A-38 entre Cullera i Favara, ha afirmat que "no va a haver-hi un retard d'un sol dia" en les obres que ja s'estan executant i que compten amb dotació pressupostària per a enguany, encara que ha reconegut que el motiu pel qual infraestructures previstes no tenen pressupost per a 2017 són "problemes administratius".

"Si no estan en avançat estat de tramitació, és impossible invertir per molt que vulguem", ha destacat el responsable de Foment, qui ha considerat "segur" que "existisquen dotacions majors en anualitats posteriors", com en els pressupostos per a 2018.

Al seu juí, les consignacions per a 2017 "són les suficients per a fer front als compromisos traslladats a la Generalitat Valenciana". "No dic que siguen suficients per a la Generalitat, sinó per a les compromeses -les inversions-", ha subratllat el ministre, qui preguntat pel malestar en el Govern valencià, ha afirmat entendre "les sensacions" que poden tindre les diferents Comunitats Autònomes respecte als pressupostos d'enguany.

"Si poguérem posar 500 milions d'euros per a executar en el Corredor Mediterrani, ho faríem; si fem que figuren 200 -196 milions, concretament- és perquè no és possible tècnicament", ha defès De la Serna, que s'ha referit a procediments en cadascun dels trams que "impedixen" traure contractes a licitació per a l'engegada de les obres.

"INTENTAR SATISFER" LA COMUNITAT

El responsable de Foment ha asseverat que des del ministeris van a "fer tot l'esforç possible per a intentar satisfer totes les reivindicacions de la Comunitat Valenciana", que segons ha defès, és la segona CA "amb major dotació de recursos" enguany, ja que ha rebut una injecció addicional de liquiditat de 2.602 milions d'euros -51.726 milions previstos entre 2012-2017-, i també la segona autonomia "que més recursos es porta".

De la Serna ha destacat que la inversió en carreteres prevista per a enguany és de 131 milions d'euros, que permetran "continuar les obres en marxa", com les de l'A-38 que ha visitat este dimecres, i "reduir els terminis" d'execució, una qüestió que ha considerat important. Així mateix, ha anunciat que en les "pròximes setmanes" es trauran a licitació diverses obres a la Comunitat, com la variant de Benissa (Alacant).

En carreteres, ha manifestat, es donarà un "increment substancial" de les partides en els PGE de 2018, ja que el Govern intentarà comptar amb una "àmplia" cartera de projectes aprovats a la Comunitat per a "no deixar de licitar".

CORREDOR MEDITERRANI, "IMPRESCINDIBLE"

Així mateix, el ministre s'ha referit al pressupost de 196 milions d'euros per al Corredor Mediterrani, que en el període 2017-2010 contempla una inversió de 600 milions ha subratllat. "És una obra imprescindible per a València", ha reconegut De la Serna, qui ha considerat "impossible" que "arribe a produir-se la licitació i inici d'obra" en 2017 del tram Castelló-Valdellón.

Respecte a la xarxa convencional de ferrocarrils, ha indicat que per a la línia Sagunt-Teruel-Zaragoza -que enguany disposa de 15 milions-, el "projecte integral de 300 milions" al qual es va comprometre l'Estat està en marxa, per la qual cosa preveu que en 2018 es destinen 100 milions.

La integració ferrocarril a València ha aconseguit un acord, a falta de la ratificació en el Consell d'Administració de la Societat d'Integració, ha apuntat De la Serna, que ha assenyalat que el 24 d'abril s'ha convocat una reunió. L'objectiu, ha explicat, és fer l'encàrrec d'estudis i projectes per a establir les diferents fases d'actuació, com l'accés soterrat per a la futura estació de Portela o el túnel pasante, ha explicat.

Les inversions per als tres aeroports de la Comunitat per a 2017-2021 és de 25 milions, mentre que per als ports és de 68 milions. En Habitatge, ha manifestat, s'han destinat 40 milions, que estaran dedicats especialment a plans de rehabilitació.

CONTRACTE PROGRAMA PER A VALÈNCIA

Preguntat per l'absència en els pressupostos d'un contracte programa per al transport metropolità de la ciutat de València, com del que disposen Barcelona o Madrid, De la Serna ha aclarit que esta qüestió "encara que no ho parega" no depèn del Ministeri de Foment, sinó del d'Hisenda, per la qual cosa ha instat a esperar a què hi haja "una contestació" per part del Govern central.

Consulta aquí más noticias de València.