Monsenyor Zani: "L'Estat no ha d'ocupar tot l'espai de l'educació sinó col·laborar perquè es desenvolupe"
Monsenyor Zani: "L'Estat no ha d'ocupar tot l'espai de l'educació sinó col·laborar perquè es desenvolupe" UCV

En este sentit, assenyalat que "un estat modern, avançat, laic però no laicisa, és un estat que ha d'acceptar la llibertat i el principi de subsidiarietat" i trobar "l'equilibri" entre el que oferix i el que poden aportar altres institucions com l'església.

Així ho ha manifestat el representant del Vaticà en declaracions als mitjans després d'impartir la ponència inaugural del Congrés Internacional Càtedra Oberta Scholas Occurrentes, que organitza la UCV i que tindrà lloc fins a divendres que ve, 31 de març, en ser preguntat per les entitats que critiquen la política respecte als concerts educatius del Govern valencià.

Segons el prelat, hi ha països en els quals l'Estat subvenciona el cent per cent dels col·legis catòlics, uns altres que no donen gens a l'església però li demanen que òbriga escoles. "El punt està en l'equilibri", ha reivindicat monsenyor, qui ha assenyalat que "l'Estat ha d'aconseguir un equilibri en el qual puga ajudar a les diferents institucions a desenvolupar-se, que no siga ell el protagonista sinó que ajude a les diferents institucions per a desenvolupar la seua proposta".

Per a monsenyor Zani és "fonamental garantir la llibertat d'educació" i si una de les funcions fonamentals d'un Estat és el ben comú, ha argumentat, "l'església oferix també la seua visió sobre qual és el ben comú i l'estat el que ha de fer és generar les seues diferents accions per a arribar a eixe ben comú".

EDUCACIÓ PER A "FORMAR LÍDERS QUE BUSQUEN LA PAU"

El prelat de la Santa Seu ha defès l'educació com a "fonamental perquè toca tots els aspectes de la vida política, social i cultural d'un país". No és una cosa aïllada, sinó que és una part integrant en la vida de totes les persones de la societat" que "entra en el cor de les persones".

En este sentit, ha recordat que un grup de parlamentaris francesos s'ha acostat la congregació per a l'educació catòlica per a preguntar-los "què es pot per a canviar la problemàtica que produïxen els atemptats que hi ha hagut a França" com els de la sala Bataclan o Niça.

"L'educació permet a cada persona desenvolupar-se a si mateixa plenament, a la seua identitat, a ser el que cadascun és" i "construir el ben comú", atés que "porta a saber dialogar amb l'altre, a saber a poder enfrontar posicions i així arribar a punts en comú de pau que generen concòrdia". És més, ha agregat, "fa falta formar líders per a buscar la llibertat, la fraternitat i el bé comú en pau", ha advertit.

GÈNERE, "LLIBERTAT PER A VEURE UNA ANTROPOLOGIA"

D'altra banda, monsenyor Zani ha explicat que l'UNESCO ha posat per als pròxims 15 anys a tractar la qüestió del gènere però "hi ha països que li'l prenen no com una qüestió de diàleg sobre el gènere sinó com que açò cal imposar-ho", ha apuntat en ser preguntat per si se sumisca a les veus crítiques amb la coneguda com a 'ideologia de gènere' en les escoles. "Nosaltres advoquem per la llibertat que ningú t'impose una manera de veure una antropologia".

En este punt ha argumentat que països com Tailàndia, on hi ha pocs catòlics, hi ha 460.000 alumnes -la majoria budistes- en col·legis catòlics, segons monsenyor "perquè els agrada l'antropologia que proposem en els nostres col·legis". "L'església en estos col·legis no imposa una manera de veure les coses però és necessari que tinga llibertat per a oferir-la", ha puntualitzat.

En la trobada en la UCV ha intervingut també l'argentí José María del Corral, director mundial de Scholas Occurrentes -la iniciativa educativa del Papa Francisco dirigida als quals menys recursos tenen, que ha valorat este congrés com "un espai democràtic de participació" amb representants de la comunitat islàmica i d'altres confessions i escoles laiques tant privades concertades com publiques.

L'EDUCACIÓ HA DE "RESPONDRE"

Sobre l'educació actual, Corral ha manifestat que "un a voltes se sent com a fills de pares separats que es barallen entre si i hem de parar-nos a pensar en els fills, en els alumnes, en el que ells ens estan demanant. A voltes ens distraiem en baralles de pare-mare, el meu ex... quan els nostres fills, els alumnes, ens estan cridant, ens estan dient que per favor els mirem a ells".

Nouvingut de Medellín (Colòmbia), Corral ha alertat que els estudiants es "suïcidant, estan medicados psiquiàtricament en les nostres aules, estan demanant eixir del no-res, de la droga, del crim organitzat, d'internet, demanant la contenció del món adult mentre ens estem barallant quasi per qüestions quasi futbolística", ha criticat.

Davant esta situació, ha insistit a "posar el focus en els alumnes" que en el cas d'Espanya patixen problemes com el bullying. "Hi ha xavals que s'estan morint, ara mentre estem ací, que s'estan tallant les venes, no troben sentit per la violència, per l'assetjament, pel bullying", ha avisat.

Per açò ha defès que "l'educació hui és respondre" i d'ací la "urgència del papa Francisco d'eixir a fer este treball faraònic però d'a baix per a a dalt, on els propis jóvens es fan responsables del seu procés educatiu. El govern no és amo de res, cada alumne és amo de la seua vida i nosaltres com a pares tenim eixa obligació primària d'educar-los", ha sentenciat.

Consulta aquí más noticias de València.