Comunitat Valenciana

(Ampliació).- L'Audiència Nacional veu legal l'ERO de RTVV i la llei que acordava el tancament de l'ens públic

  • VALÈNCIA, 26 (EUROPA PRESS)
Imagen de uno de los estudios de Canal 9 vacío tras el cierre de RTVV
Imagen de uno de los estudios de Canal 9 vacío tras el cierre de RTVV
EUROPA PRESS
Imagen de uno de los estudios de Canal 9 vacío tras el cierre de RTVV

La Sala social de l'Audiència Nacional veu legal l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) de Radiotelevisió Valenciana (RTVV) davant de "pèrdues milionàries" i una plantilla "sobredimensionada". També estima que en el tancament del servici públic no hi ha hagut frau ni dol i afirma que era inevitable esta decisió malgrat les conseqüències "polítiques i socials" per a una comunitat plurilingüe.

Així consta en la sentència dictada per este tribunal, de 90 pàgines i contra la que cap interposar recurs davant del Tribunal Suprem, en què es desestima la demanda interposada per la Confederació General del Treball (CGT) i a la qual es van adherir altres cinc sindicats més -STAS-IV, USO, UGT, CSI·F i CCOO-.

En resum, l'Audiència sentència: hi havia pèrdues econòmiques en RTVV i es va intentar acomiadar part de la plantilla en 2012, una mesura que va comptar amb l'oposició de sindicats i amb el mateix TSJCV, que va declarar nul l'acomiadament. La conseqüència immediata, davant de la impossibilitat de mantindre l'ens, va ser l'aprovació d'una llei en 2013 per a suprimir el servici públic. Així, RTVV es va dissoldre, es va extingir la seua personalitat jurídica i, arran d'això, es van extingir els llocs de treball. Això va ser, segons el tribunal, ajustat a la llei.

Els fets es remunten a 2012, quan el grup RTVV va promoure un acomiadament col·lectiu que afectava 1.198 treballadors. Els sindicats es van oposar a esta decisió i el TSJCV els va donar la raó i va obligar l'ens públic a readmetre els acomiadats.

Dies més tard es va aprovar la Llei 4/2013, de 27 de novembre, de Supressió de la Prestació dels Servicis de Radiodifusió i Televisió d'Àmbit Autonòmic, de Titularitat de la Generalitat, així com de Dissolució i Liquidació de RTVV. Al mes següent es va promoure un acomiadament col·lectiu i finalment es van extingir 1.608 contractes de treball adscrits als diferents centres de treball que la companyia tenia distribuïts en diferents comunitats autònomes, més altres 27 contractes en situació d'excedència.

"COST POLÍTIC"

Segons preveu el tribunal, el legislador va decidir suprimir el servici públic "malgrat el cost polític i social" que comportava la supressió d'un mitjà públic de comunicació, especialment en una comunitat plurilingüe, en què la difusió del valencià "constituïx una de les seues senyes d'identitat", "no podent oblidar que la supressió d'un servici públic tan important suposava objectivament una esmena a la totalitat a la gestió prèvia dels seus responsables per part del legislador autonòmic".

CGT va presentar seguidament una demanda davant de l'Audiència Nacional contra l'ERO i va advertir, entre d'altres qüestions, que l'acomiadament no podia justificar-se que fora una cosa de "força major". Sobre este punt, l'Audiència indica que l'empresa no va utilitzar este argument per a fonamentar la seua decisió, sinó que va al·ludir a l'extinció de la personalitat jurídica de RTVV i a causes econòmiques.

Sobre esta qüestió, sosté, d'acord amb diferent jurisprudència, que si l'extinció del contracte es fonamenta en l'extinció de la personalitat jurídica de l'empresari, deurà seguir-se obligatòriament el procediment d'acomiadament col·lectiu, tal com es va fer en RTVV.

A més, en este cas observa que l'extinció de la personalitat jurídica de RTVV es va realitzar després d'aprovar-se per llei la supressió del servici públic, el que suposava "inevitablement" el cessament de l'activitat per a la qual es va constituir l'empresa sense concórrer frau de llei o abús de dret "en compliment del mandat legal".

Sobre les causes econòmiques al·legades, el tribunal recorda uns números: "L'evolució econòmica del grup RTVV fins a 2012 va ser absolutament negativa, per no dir calamitosa, causada, en bona mesura, per una plantilla molt superior a la necessària juntament amb una reducció geomètrica dels seus ingressos públics i privats que el va obligar a un fort endeutament (...) La disminució d'ingressos del grup en 2012 va pujar a 2.876.627 euros i les seues pèrdues definitives a 212.632.482 euros, la qual cosa comporta que el grup va perdre en els exercicis 2009-2012 la quantitat d'1.014.946.366 euros".

LLEI REACTIVA

D'altra banda, els sindicats al·legaven que es va parovar la llei de supressió del servici de RTVV per incomplir la sentència del TSJCV que obligava l'ens a readmetre als treballadors acomiadats. Van defensar, per tant, que esta norma era una llei reactiva, la finalitat de la qual era lesionar el dret dels treballadors acomiadats, així com impedir el compliment de la sentència del tribunal valencià.

L'Audiència Nacional desestima també este argument i té en compte els següents punts: RTVV era "inviable" després d'estudiar la seua situació econòmica i davant del sobredimensionament de la plantilla. A més, afegix que una vegada anul·lada la mesura de reestructuració de plantilla per sentència ferma del TSJCV, es va considerar "impossible" el manteniment d'un servici públic en un context econòmic negatiu en què es consideren més prioritaris altres servicis públics que no podrien finançar-se "si recursos substantius es dediquen al manteniment d'un servici públic ineficient de RTVV".

En resum, el tribunal estima que en este cas concorren causes justificatives "suficients, raonables i proporcionades" per a suprimir el servici de RTVV, així com una situació "excepcionalment greu" que si no s'haguera emprès, "hauria provocat greus perjuís a la hisenda autonòmica, la situació de la qual era notòriament negativa".

NOVA RTVV

El tribunal dedica un apartat de la sentència a estudiar un altre dels punts qüestionats pels sindicats: la possible successió d'empreses entre RTVV i la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació (CVMC). L'Audiència nega este extrem perquè considera que entre RTVV i la Corporació no hi ha transmissió de mitjans i al comprovar que el nou ens no té previst contractar treballadors de RTVV ni subrogar-se en els seus contractes de treball -únicament es preveu que els exempleats podran incorporar-se voluntàriament a les borses de treball on es valorarà com a mèrit diferenciat haver treballat en l'antiga RTVV-.

Indica que s'ha provat que el Consell Rector de Corporació s'ha reunit a l'edifici de Burjassot (València), on s'ubicaven les instal·lacions de RTVV, en algunes ocasions i que s'està negociant amb els liquidadors d'esta entitat pública extingida el preu per la utilització de diverses plantes de l'edifici, però esta circumstància "no té entitat suficient per a considerar que s'ha consumat la transmissió empresarial. Veu "irrellevant" que aparega en la carta d'ajust del senyal de RTVV informació sobre Corporació i que esta entitat siga titular de la xarxa de difusió fins que concloga la seua liquidació.

S'ha acreditat, en canvi, que Corporació té el seu propi pressupost, que està començant a adquirir els seus propis mitjans i que compte actualment amb un sol treballador fins que es nom a un director general i s'elabori una relació de llocs de treball perquè el servici comence a funcionar. No hi ha transmissió de mitjans materials i personals de RTVV a Corporació, insistix el tribunal.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento