Comunitat Valenciana

L'IIFV proposa suprimir els nivells bàsics del decret de plurilingüisme

  • L'Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana també advoca per revisar la concessió d'exempcions d'estudiar valencià, sobretot en batxillerat.
  • "Mentre no es faça un esforç de pedagogia lingüística, encara hi haurà valencians que seguiran mantenint actituds de desafecció cap al valencià", diuen.
  • A l'informe que recull les seues propostes, suggereix iniciar l'elaboració d'un mapa del multilingüisme al sistema educatiu valencià.
Imagen de colegio, escuela, aula, primaria, clase, niño, niña, niños, estudiando
Imagen de colegio, escuela, aula, primaria, clase, niño, niña, niños, estudiando
EUROPA PRESS
Imagen de colegio, escuela, aula, primaria, clase, niño, niña, niños, estudiando

L'Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana (IIFV), mitjançant les unitats per a l'educació multilingüe de les universitats d'Alacant i de València, ha elaborat un informe amb una sèrie de propostes de millora sobre l'esborrany de Decret de plurilingüisme, fet públic per la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana. Entre d'altres mesures, proposa suprimir els nivells bàsics que planteja el document i revisar la concessió d'exempcions d'estudiar valencià, sobretot en batxillerat.

L'informe de l'organisme universitari realitza un recorregut per la política lingüística dels últims anys, per a centrar-se a continuació a l'anàlisi del decret, els avanços que suposa i alhora en els punts febles que cal millorar. En aquest sentit, formula set propostes de modificació del decret.

En primer lloc, l'institut advoca per simplificar i reestructurar l'escala de nivells del Programa d'Educació Plurilingüe Dinàmic (PEPD). I en concret, la supressió dels nivells bàsic I i bàsic II i el manteniment de la nomenclatura de l'esborrany, però amb canvis en les equivalències de la nomenclatura. El nivell bàsic passaria a intermedi 1 de l'esborrany; l'intermedi equivaldria a l'intermedi 2; i l'avançat, a la fusió a l'alça de l'avançat 1 i 2.

Pel que fa als programes plurilingües actuals, a la distribució del professorat en els centres que està adscrit i a la seua qualificació lingüística, demana considerar la possibilitat que l'oferta inicial de centres de nivell avançat satisfaça la demanda, com a mínim, de la meitat de la població a escolaritzar.

En la regulació de l'elecció de nivell lingüístic dins del PEPD per part del consell escolar d'un centre, necessita que la Conselleria que tinga atribucions sobre la matèria puga revocar la decisió quan entre en conflicte directe amb els informes de l'assessoria de llengües i la inspecció educativa.

"Desafecció" cap al valencià

A més, en la normativa que haurà de desplegar el decret, advoca per revisar els procediments que regulen la concessió d'exempcions, sobretot en Batxillerat. En este punt, fa notar que "mentre no es dispose d'un nou marc legal, i mentre no es faça un enorme esforç de pedagogia lingüística, encara hi haurà valencians que seguiran mantenint actituds de desafecció cap al valencià, que s'hauria de percebre com a patrimoni compartit sense excepcions".

L'IIFV també recomana incrementar el paper que haurien de tindre les segones llengües estrangeres en un disseny educatiu autènticament plurilingüe, així com reduir el calendari d'implantació del nou model d'ensenyament multilingüe, el PPED, de set a quatre anys. Finalment, suggerix iniciar l'elaboració d'un mapa del multilingüisme al sistema educatiu valencià, que servisca de suport objectiu de la política lingüística educativa.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento