Rècord d'usuaris del transport públic de Barcelona el 2016 amb xifres d'abans de la crisi

  • Destaca la davallada del nombre d'usuaris del Metro en un 1,5%, que representa 3,9 milions de viatgers menys.
  • En els primers vuit mesos del 2016 s'han registrat 623,3 milions de viatgers, gairebé 10 milions més que al mateix període del 2015.
Una estación del Metro de Barcelona.
Una estación del Metro de Barcelona.
EUROPA PRESS
Una estación del Metro de Barcelona.

La xarxa de transport públic de l'àrea de Barcelona ha recuperat els usuaris perduts per la crisi econòmica i assoleix un rècord històric de viatgers. En els primers vuit mesos del 2016 s'han registrat 623,3 milions de viatgers, gairebé 10 milions més que al mateix període del 2015 i set milions més respecte el 2008, any de l'inici de la crisi econòmica.

Unes dades que encoratgen al Govern ha preveure que al 2020 s'arribin als mil milions de viatgers, quan estigui plenament operativa la T-Mobilitat. Per tipus de transport, el que més augmenta és la xarxa d'autobusos interurbans que gestiona la Direcció General de Transports i Mobilitat (DGTM), l'Exprés.cat, amb un 5,4%, i el que menys, Rodalies, amb un increment de només el 0'5%.

Destacable la davallada del nombre d'usuaris del Metro en un 1,5%, el que representa 3,9 milions de viatgers menys, fet que s'atribueix a les diverses convocatòries de vaga del darrer any.

Altres transports com el tramvia han registrat 17,3 milions de viatgers, amb un increment del 5,3%. Per la seva banda, per els Ferrocarrils de la Generalitat hi han passat fins l'agost 52,5 milions de passatgers, que suposa un augment del 3,1%. Els autobusos de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), han registrat un increment de passatgers del 4,8%, el mateix que els busos urbans de Transports Metropolitans de Barcelona.

Incrementa l'ús de títols integrats

El Govern ha detallat que l'any 2016 es va rebaixar el preu dels abonaments de 2 a 6 zones, es va ampliar la targeta T-12 fins als 14 anys i es van congelar els preus de la resta de títols.

Com a conseqüència ha incrementat l'ús dels títols integrats ATM i, en concret, l'augment dels abonaments T-Mes i T-Trimestre (25,31%) i dels títols socials integrats (T-12, T-Jove, etc), que han crescut un 10,21%. Territori i Sostenibilitat ha destacat que la política tarifària realitzada per les administracions consorciades a l'ATM (Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Barcelona i Àrea Metropolitana de Barcelona) ha potenciat la tarifació social per ampliar l'ús del transport públic entre els usuaris habituals i els col·lectius més desafavorits.

Les flotes de vehicles de diverses organitzacions reben 'l'ecoetiqueta'

En el marc de la presentació de les dades d'ús del transport públic s'ha fet entrega també del Distintiu de Garantia de Qualitat Ambiental als representants de diverses de les organitzacions que han obtingut aquesta ecoetiqueta en la categoria de Flotes de vehicles. Aquest distintiu és el sistema català d'etiquetatge ecològic que reconeix aquells productes i serveis que compleixen uns determinats requisits ambientals més enllà dels que estableix la normativa vigent.

El reconeixement té per objectiu implicar les empreses i els professionals autònoms amb vehicle propi en el repte col·lectiu de reduir les emissions contaminants, en especial de partícules (PM10) i diòxid de nitrogen (NO2). D'aquesta manera se segueix amb el que determina la legislació europea actual, especialment en entorns urbans, on les concentracions elevades d'aquests compostos incideixen sobre la qualitat de l'aire i el benestar de les persones.

El Distintiu també vol reconèixer l'"ecoeficiència" i la sostenibilitat en la planificació i gestió de la mobilitat dels vehicles de motor i contribuir en la lluita contra el canvi climàtic mitjançant la reducció de les emissions de CO2. L''ecoetiqueta' es pot obtenir en 10 subcategories de flotes. Les activitats a què es poden dedicar aquests vehicles són la comercial, la de serveis, la distribució urbana de mercaderies, l'activitat logística i industrial el transport col·lectiu de viatgers (autobús, taxi, autocars, etc) o altres de diverses, com la neteja de parcs i jardins, la neteja viària, la recollida de residus, entre d'altres.

Actualment existeixen 31 flotes que disposen del Distintiu de garantia de qualitat ambiental. En conjunt gestionen 5.368 vehicles, 5.281 dels quals circulen habitualment per la Zona de Protecció especial de l'ambient atmosfèric, és a dir, la conurbació de Barcelona.

Es tracta d'Urbaser SA (Barcelona), Grup APSA del Gironès SL, Transports de Barcelona, Repsol Butano SA, Danone SA, Hermanos Alum SL, Urbaser SA (Calafell), l'Institut Metropolità del Taxi, Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), l'Autoritat Portuària de Tarragona, Falck VL, Disfrimur SL, Direcció de Serveis DTES, el Centre de formació viària Poble Sec, Motoescuela SL, Recollides de llet SL, Mesquitrans España SL, CLD, Asintel SL, Oliveras SL, Mohn SL, Rosanbus SL, la Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat, UTE Julià Travel, SA Marfina, SL, Monbus Paral·lel el Port UTE, Serveis Generals de Mobilitat i Transport, SL, Transport Ciutat Comtal SA, Autobuses Horta, SA, Soler i Sauret, SA, Transportes Urbanos y Servicios Generales, SAL i el parc mòbil de la Diputació de Barcelona.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento