Qui matina, fa farina. Això és el que pensen els usuaris de Renfe per consolar-se quan han de llevar-se fins a una hora abans del que seria normal per no fer tard a la feina. Les contínues avaries han generat desconfiança i han fet que part dels 408.000 viatgers de Rodalies surtin abans de casa, tal com constaten els experts consultats i les plataformes d’usuaris.

Però, des de l’inici del curs escolars, això també passa amb part dels conductors que accedeixen a Barcelona, que surten abans per les retencions. En el cas del tren «és molt variable» i la pèrdua de temps dels usuaris «pot oscil·lar entre els cinc minuts i les dues hores», explica l’enginyer expert en Mobilitat i membre de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, Ole Thorson.

Prendre decisions

«Per això s’hauria de donar més informació als usuaris, i no sols amb sms perquè poguessin planificar-se i prendre decisions», afirma Thorson. «Hi ha qui, per assegurar-se que arribarà a temps o a l’hora prevista ha d’agafar el tren que passa abans», constata Genís Boquet, de la Plataforma d’Usuaris de Renfe. «Arribes més tard a la feina, però després ho has de recuperar i aplegues una hora més tard a casa», indica Lurdes Gangonells, de la plataforma Usuaris de Renfe Cabrejats.

Per als passatgers que viatgen des de o cap a Mataró, Granollers, Terrassa, Martorell o Vilanova i la Geltrú la dificultat és menor perquè l’important és la freqüència.

Però per als que han de viatjar en Rodalies a les últimes zones han de cenyir-se a horaris (cada hora, cada 45 minuts...). I aquí un retard implica perdre una hora.

Un 5% més de trànsit

Estudis parcials indiquen que al dia següent de produir-se problemes destacats en la xarxa de Rodalies les carreteres que donen entrada i sortida a la ciutat de Barcelona registren un increment en el trànsit d’entre el 2% i el 5%. L’augment de vehicles també es nota des que comença el curs escolar.

Afectats cada dia per les demores de renfe

Queralt Bernàcer

Professora d’ESO. 35 anys. Sabadell-Barcelona

«No matino però me la  jugo. És una sorpresa: trens que anuncien i no passen... Arribo 20-25 minuts tard.»

Dani Ramos
Estudiant de Pedagogia. 24 anys. Sant Feliu-Barcelona

«Pel matí he d’agafar el tren que ve 15 minuts abans. Hi ha dies de retard de mitja hora. Per tornar va bé.»

Sabi Sinqh

Camarero. 26 años. Mollet- Barcelona

«Duermo unos 30 minutos menos. Y aún así llego tarde a trabajar. Luego, para regresar, no tengo problemas.»

Mª Eugenia Loret

Profesora de Microbiología. 53 años. Cerdanyola-Barcelona

«Llego 30 minutos antes a la estación. ¡Los alumnos no pueden esperarte! Volver es peor.»

Mireia Pujol

Estudiant d’Humanitats. 18 anys. Mataró-Premià

«Arribo tard a classe. Després em posen faltes d’assistència. Els professors no s’ho creuen.»

Jesús Solé

Estudia Educació Social. 19 anys. Manresa-Barcelona

«No em llevo abans. Els trens per tornar es retarden molts dies entre 30 i 60 minuts. Però no he tingut cap problema.»

Antònia Travé

Professora d’ESO. 52 anys. Cornellà-Barcelona

«D’entrada, escolto la ràdio per saber si he d’agafar el metro. M’empipa quedar-me enmig dels túnels.»

Juan Torres

Educador Social. 39 años. La Garriga-Barcelona

«Cogo el tren 30 minutos antes. Cada día pierdo una hora. Podría aprovechar para hacer otras cosas.»

Miquel Matavacas

Informàtic. 36 anys. Centelles-Barcelona

«No m’aixeco abans. Però si tinc cites  encadenades, he d’anar excusant-me tot el dia. Perdo una hora al dia.»

Teófilo Félix Vallejos

Paleta. 50 años. Manresa-Barcelona

«Por las mañanas es exacto, pero por la tarde se demora 10 o 15 minutos. Sales cansado y... ¡Hay que esperar tanto!»

Diara Seoane

33 anys. Administrativa. Badalona-Barcelona

«Sempre vaig justa quan agafo el tren.  Tinc més problemes per tornar: fins a 15 minuts tard.»

Anna Caballero

Fotògrafa. 49 anys. Blanes-Barcelona

«Si hi ha retards intento anar en cotxe, però no m’aixeco més d’hora. Per tornar no hi sol haver molts retards.»