Rodalies torna a l’anormalitat
Una usuària demana explicacions a un informador a l’estació de Sant Andreu Arenal, amb usuaris procedents de la línia de Vic. Durant tot el matí es va viatjar com si fos hora punta (E. Albarrán).
«Mala sort». Així és com va definir ahir la companyia el nou caos a Rodalies. La mala instal·lació d’una catenària provisional entre Sants i Plaça Catalunya va desencadenar els retards del matí.

L’avaria va arribar quatre hores després que es restablís la normalitat al tram urbà de Rodalies, que ha estat 40 dies en obres, afectant a les línies C1, C3, C4 i C7.

Els usuaris van tornar a clamar per la nova avaria, que va coincidir amb el començament del curs escolar. La història de sempre: gent que arribava tard a la feina, a una cita, a portar els néts a la guarderia o d’altres que havien de fer trasbordaments en trajectes que abans eren directes.

La C1 (Maresme) va començar i finalitzar el recorregut a l’Estació de França. La C-7 (Cerdanyola Universitat i Martorell) no passava de Montcada Bifurcació, on els usuaris havien de fer trasbordament.

La línia de Vic (C-3) va iniciar i va acabar el trajecte a Sant Andreu Arenal. Els viatgers van canviar de via per agafar els combois de la C-4 (Sabadell, Terrassa i Manresa).

Aquesta darrera línia va circular amb retards de 15 minuts de mitjana, però 20 minutos va comprovar com alguns d’ells arribaven fins a 30 minuts tard.

Els problemes es van desencadenar a les 8.15 h, quan es va trobar un «punt de risc d’avaria» a les catenàries entre Sants i Plaça Catalunya. Renfe va aclarir que la incidència «es va produir fora del trajecte» en obres fins les 5 h d’ahir. Les alteracions van començar a les 9 hores.

A les 11.30 h ja s’havien normalitzat les freqüències i a les 15 h el servei era normal.

Gairebé 200 trens

Mentre va durar l’avaria van circular 179 trens. Un 17% d’ells, segons Renfe, van patir retards d’almenys un quart d’hora, el que suposa que els seus usuaris podran recuperar el bitllet si protesten.

En una roda de premsa urgent, Foment va informar que  l’avaria va aconsellar «aturar la circulació durant dues hores i mitja per reparar la incidència». La instal·lació avariada es va col·locar dissabte passat i era provisional. S’ha encarregat un informe per determinar responsabilitats.

Usuaris atrapats per l’avaria

Carme. 59 anys. Mestressa de casa

«Ens han dit coses diferents»

La Carme viatja des de les Franqueses cap a Sants. A Sant Andreu Arenal ja porten un retard de 20 minuts. «A Parets i a Santa Perpètua ens han dit coses diferents sobre si el tren  arriba o no a Sants. No arribo a recollir la meva néta», declara.

Israel. Estudiant. 21 anys

«M’han informat bé»

«Deu minuts» és el retard amb què Israel arribarà a Badalona. A Sants porta almenys 15 minuts esperant. El seu tren, cap a Mataró, sortia ahir de l’estació de França. «He de fer transbordament al Clot. Però m’han informat bé», aclara.

Quatre dies de vaga a Renfe el setembre i l’octubre

El maquinistes, contra el traspàs. El 25 i 26 de setembre i l’1 i 2 d’octubre són els dies triats pels maquinistes de Renfe per convocar la vaga per protestar contra la transferència del servei de Rodalies a les comunitats autònomes,com Catalunya.

Els maquinistes pensen que un servei centralitzat dóna més qualitat i és més segur i eficient. En el fons, els sindicats temen que la transferència afecti els drets dels afiliats i que el procés de liberalització divideixi els serveis i els actius de Renfe.

Cues per protestar a Sants

Desenes de persones van fer cua a l’estació de Sants ahir pel matí per reclamar la devolució exprès pel retard dels trens. Renfe expedeix un miler de devolucions exprès de mitjana cada dia a Barcelona.