«Rodalies serà com el metro, amb un tren cada sis minuts»
Va néixer a Medinaceli al 1949 en una família de ferroviaris, traslladats a Premià (Eros Albarrán).
En un símil futbolístic, Miguel Àngel Remacha seria el fitxatge estrella de Renfe per eludir la crisi de Rodalies. Ve de la pedrera ferroviària, coneix bé la casa i s’hi sap moure.

Té una vareta màgica?

No en tinc. Puc oferir la meva experiència, una visió diferent del que conec bé, els recursos i les persones.

Quina és la seva diagnosi?

Quan vaig entrar hi havia compromès el pla de xoc. El més difícil és la convivència amb les obres de l’AVE i garantir el servei a Rodalies.

Si hi ha retard en l’AVE, se’n ressentirà Rodalies?

No ben bé. L’AVE no és un tot o res. Sabíem que el tercer túnel tenia uns terminis, però mentrestant, hem de buscar solucions fins al 2009.

Rodalies no es veu afectada?

En principi no. Estem complint el pla de xoc doblant la capacitat dels trens. En hora punta, al desembre, tots els trens seran dobles.

Què aprofitaran de l’AVE?

Si l’AVE que ve de Madrid arriba a la C2 sud ens permetrà alliberarà segments de pas en aquesta línia i en el túnel del Passeig de Gràcia.

I a la resta de línies?

A la resta el problema és que no hi ha un efecte freqüència poc dinàmic. El redissenyarem per fer passar un tren cada 15 minuts per línia.

Potser perden la gestió del servei de tren al 2010 ?

Aquest tema és més de l’esfera política. Nosaltres ens hem de centrar en la gestió del servei, i el marc actual, si canvia, ens adaptarem.

Quan es començaran a notar aquests canvis?

L’any vinent assolirem el concepte «metro». Trens amb pas de 6 a 14 minuts depenent de la línia.

Un exemple...

A la línia C1, la del Maresme, hi haurà trens cada sis minuts amb una desviació de dos minuts, o sigui vuit.

Què notarà primer l’usuari?

Una millora en informació. A final d’any tots els trens tindran informació. Del centre de control es podran llançar missatges d’avís.

Hi haurà mes seguretat?

Hi haurà agents fixos cada 10 km, unitats canines les nits de cap de setmana i coordinació constant amb les policies.

Amb sistemes automàtics?

De moment instal·larem càmeres de seguretat dins les estacions, perquè així ens ho recomana la policia. Als trens s’està estudiant.

Canvien el sistema...

Ara serà per GPS, cada 20 segons el tren comunica posició al control i permet saber la posició i establir alarmes o missatges gravats. Això s’aplicarà el primer semestre del 2008.

I a les estacions?

Les màquines expenedores de bitllets ja tenen un banner amb missatges i tenen intèrfons. El personal rep informació per ordinador i la megafonia alertarà de tot.

I el temps d’arribada del tren?

Amb teleindicadors a final de juny, a les estacions base cada 10 o 15 Km. El primer trimestre del 2008, totes les estacions tindran megafonia.

L’automatizació acabarà amb els informadors cassaques vermelles.

Desapareixeran entre finals del 2007 i juny del 2008. La gestió automatitzada és una font més fiable d’informació.

L’automatització també suposa noves instal·lacions?

Com la que hi haurà al Clot al segon semestre del 2008, on s’hi controlarà des de les televendes, la megafonia a estacions i trens, els torns i les guixetes. Fins i tot hi haurà un control remot per ascensors i escales mecàniques.

Com van les reclamacions?

De Baixa. En un any en portem 12.500, 2.000 menys. El 40% s’han fet via Internet, pel que també millorem aquesta comunicació.

Com va la Devolució Xpress?

Molt bé. Estem oferint una resposta immediata. Amb retards de 15 minuts retornem un bitllet. Fins dimecres havien fet ús d’aquest servei 6.696 passatgers.

BIO

Va néixer a Medinaceli (Sòria) al 1949 en una família de ferroviaris, traslladats a Premià. Ara també viu al Maresme, a Vilassar de Mar. Ha passat per diversos càrrecs fins assolir el repte de dirigir Rodalies.