Es consolida l'èxit dels programes que connecten el comerç i les escoles

  • L'objectiu és afavorir el coneixement de l'entorn cultural, social i històric del comerç de Barcelona entre l'alumnat.
  • Les visites permeten descobrir un ampli ventall d’oficis, com el de ceramista, cisteller, cerer, mercer, herbolari, etc.
  • La iniciativa permet acostar el comerç de barri als alumnes.
Una de les visites guiades que els alumnes fan a una de les carnisseries de Barcelona, on poden veure en directe com s'hi treballa.
Una de les visites guiades que els alumnes fan a una de les carnisseries de Barcelona, on poden veure en directe com s'hi treballa.
AJUNTAMENT DE BARCELONA
Una de les visites guiades que els alumnes fan a una de les carnisseries de Barcelona, on poden veure en directe com s'hi treballa.

El comerç i les escoles és un programa impulsat per la Direcció de Comerç i Consum, de l’Àrea d’Economia, Empresa i Ocupació de l’Ajuntament de Barcelona, amb la col·laboració de l’IMEB. Aquesta iniciativa educativa té com a gran objectiu afavorir el coneixement de l’entorn cultural, social i històric de Barcelona entre l’alumnat, mitjançant el comerç de barri i, alhora, educar per a un consum crític i responsable. Consta de diverses activitats i recursos adreçats als centres d’educació infantil, primària i secundària.

Una de les principals activitats del programa són les visites a comerços que, des de fa quatre anys, formen part del projecte i que tenen com a objectiu conèixer diverses tipologies de negoci a través de sessions pràctiques i teòriques de la mà dels propis comerciants. Les visites d’ El comerç i les escoles permeten descobrir un ampli ventall d’oficis, com el de ceramista, cisteller, cerer, mercer, herbolari, enquadernador, impressor, joier o el de lutier. En aquest sentit, algunes de les sessions es perfilen com una porta oberta a l’orientació laboral de la mà d’experiències explicades en primera persona.

Fomenten, també, el coneixement de l’àmplia tipologia d’establiments que conformen el panorama comercial de la ciutat. D’una banda, es descobreixen comerços històrics i emblemàtics, que amaguen vivències que han passat de generació en generació, deixant empremta en la identitat de la ciutat. D’altra banda, es visiten botigues innovadores, que aposten per reorientar el seu negoci cap a les noves demandes dels consumidors.

Les visites d’aquest programa es van posar en marxa l’any 2011 i, després de quatre edicions de bona acollida per part dels botiguers i els estudiants, la iniciativa s’ha consolidat com una eina efectiva per acostar el comerç de barri als alumnes.

Des del mes de gener i fins l’abril del 2015, està previst que es facin 233 visites, que comptaran amb la participació de 5.042 alumnes de 65 centres educatius. Cada visita es complementa amb materials educatius (fitxes didàctiques) que permeten al professorat i a l’alumnat preparar prèviament les visites iseguir treballant els continguts apresos, posteriorment, a l’aula.

Dibuixos i poemes

Una altra de les activitats del programa és el Premi Punt de Llibre, que reconeix els 12 millors dibuixos sobre el comerç de proximitat. Les imatges seleccionades es converteixen en punts de llibre que es distribueixen per tota la ciutat el dia de Sant Jordi. A més, aquest any, el programa col·labora amb el projecte Els poemes que ens apropen, una activitat que es basa en la cooperació i intercanvi de poemes entre els centres educatius i els comerços del barri de Sant Antoni.

Participació a l'alça

Participació a l’alça: El programa El comerç i les escoles ha viscut un bon recorregut des que va arrencar ara fa quatre anys. Dels 4 comerços, 13 centres educatius i 1.500 alumnes que van participar en la primera edició, avui en dia s’ha passat a un total de 46 comerços, 65 centres educatius i 5.042 alumnes.

Més informació, al web: El programa impulsat des del Consistori compta amb un portal web propi dins de la pàgina web de l’Ajuntament de Barcelona, que pot ser molt útil per conèixer més a fons el programa, així com les activitats programades pel que fa a comerç i educació. (www.comerciescoles.bcn.cat)

Educar en un consum crític i responsable: És un altre objectiu del programa. Per això, per segon any consecutiu, es van organitzar durant el mes de novembre dos tallers sobre consum responsable, on els nois i noies aprenen a ser consumidors més responsables, actius i crítics. Aquesta iniciativa va comptar amb la participació de 19 centres educatius i més de 1.000 alumnes (212 més que l’any anterior).

Mostrar comentarios

Códigos Descuento