On s’instal·la un radar, els accidents baixen un 33%. Amb aquesta dada al cap, el Servei Català del Trànsit vol anar incrementant els 90 controls fixos que hi ha ara fins a duplicar-los en tres anys.

Segons el seu director, Josep Pérez Moya, enguany n’hi haurà 37 més. "Volem anar posant-ne 30 més els propers anys".

A les secundàries, pocs

Els radars es continuaran posant a vies principals i no a les secundàries, on les morts s'han duplicat
La majoria s’ubicaran a les vies principals i no tant a les secundàries, "perquè allà la conducció és diferent, amb molts revolts. Els col·locarem als punts on es demostri que la velocitat va ser la causa de la majoria d’accidents", va declarar a 20 minutos.

Ha fracassat el carnet per punts a Catalunya? "Seria un error estigmatitzar-lo", adverteix Pérez Moya, que demana "revisar les sancions, que ara són tremendament llargues, sense perdre les garanties dels conductors".

Menys morts a Catalunya

Les dades avalen la nova normativa, tot i el canvi de tendència al març i la Setmana Santa. Entre juliol del 2006 i ahir hi ha hagut 269 morts, davant les 317 del mateix període un any abans.

El Govern va defensar la utilitat del carnet per punts. El conseller d’Obres Públiques, Joaquim Nadal, nega cap "fracàs": "Ha estat assajat en altres països amb èxit. No ho hem de mirar a curt termini, sinó a la llarga".

"Però a més cal que els conductors limitin la velocitat per reduir aquest factor de risc", va dir Nadal, per a qui el carnet per punts no és la panacea.

Tràmits més àgils

El RACC i l’Associació de Prevenció d’Accidents (PAT) reclamen agilitzar la retirada dels punts als conductors i millorar les infraestructures.

Hem d'adequar la xarxa viària per baixar els trams amb concentració d'accidents

Nadal remarca la importància d’aquesta darrera demanda i veu més important "adequar la xarxa viària per baixar els trams amb concentració d’accidents" que obligar a conduir més lentament. Així, s’arranjaran les vies amb més sinistralitat.

Un 30% de punts negres

Segons el darrer informe del RACC amb dades corresponents a 2003-05, un 30% dels trams tenen una probabilitat elevada o molt elevada de registrar-hi un accident.

La xifra era més alta entre 2001 i 2003: un 40% de la xarxa viària eren punts negres.

En canvi, els trams amb un risc baix o molt baix va seguir la tendència contrària: del 30% al 40%.

Caravana d’educació vial

Més de 500 nens d’entre 9 i 12 anys de sis col·legis de Terrassa passaran fins divendres per la Caravana de l’Educació Vial de Mapfre.

Es tracta que els més joves adquireixin actituds responsables i cíviques a la carretera. Els alumnes aprenen la teoria durant 45 minuts que després posen en pràctica en un circuit de 1.000 metres quadrats.

Aquesta caravana es desplaçarà a Sabadell i Sant Cugat les properes setmanes. Al mateix col·lectiu, els joves, i amb el mateix motiu, sensibilitzar sobre els riscos de la conducció, s’adreça una altra iniciativa.

La Fundació Caixa Catalunya finançarà el muntatge i l’organització d’una gira per Lleida, Tarragona, Girona, Barcelona i Manresa d’una obra de teatre sobre trànsit realitzada per aficionats. Aquesta és la primera causa de mort i lesions irreversibles en el jovent.