El turisme dels països àrabs no deixa de créixer. Atrets per la marca Barcelona, pel Barça com a reclam i pels vols internacionals en expansió, s'ha disparat l'arribada de persones de països com els Emirats Àrabs, Qatar o el Marroc. En ser un turisme adinerat, la despesa va arribar als 83 milions d'euros l'any passat només a la capital catalana. Aquest mercat emergent podria incrementar amb la construcció d'una mesquita emblemàtica i singular arquitectònicament, segons la comunitat musulmana i experts en turisme consultats.
Si bé els mercats rus i xinès són els que aporten més turisme emergent actualment, els visitants procedents de països àrabs i d'influència islàmica, tot i que amb un pes numèric inferior, cada cop deixen una major despesa. Segons dades de Turisme de Barcelona, els darrers sis anys s'ha disparat un 270% la despesa amb targetes de crèdit internacionals de persones procedents de països com Turquia, els Emirats Àrabs, l'Aràbia Saudita, Qatar, Egipte o el Marroc. Al 2013 van gastar 83,79 milions d'euros, mentre que al 2007 la despesa va ser de 22,62 milions.
Alhora, les dades històriques de l'aeroport de Barcelona-El Prat confirmen que els viatgers procedents d'aquests països ha incrementat exponencialment. Hi ha casos paradigmàtics com el dels Emirats Àrabs: al 2008 van arribar o sortir cap aquesta destinació 41 persones; al 2013 en van ser 227.119. En el cas de Qatar, anualment es traslladen ja 227.975 passatgers des de o cap a Barcelona. Creixen també els viatgers que van o arriben del Marroc (de 38.892 al 2003, a 428.197 deu anys després). Els vols al Pakistan s'han mantingut vorejant els 35.000 passatgers anuals.
Una mesquita com a reclam
Arran del debat suscitat pel projecte de construcció d'una gran mesquita a Barcelona amb fons de l'emir de Qatar, representants de la comunitat musulmana a la ciutat han expressat que un centre de culte amb sales d'exposicions, per a casaments, botigues i restaurants atrauria turisme de països d'influència islàmica.
Pot ser "un bon complement per atraure turisme» i una estratègia de posicionament, opina el catedràtic d'Economia de la URV Juan Antonio Duro qui, no obstant això, apunta que els visitants vindrien atrets, també, per Gaudí i per l'oferta comercial.
Els mercats en expansió
La tendència de cara als propers anys és que incrementi el turisme asiàtic, de l'Amèrica Llatina i de Rússia. «Estem assistint a una diversificació del mercat», confirma el catedràtic Juan Antonio Duro.
A l'estudi Índex UAB d'Activitat Turística del 2014, demostra que els anomenats «mercats emergents» han crescut un 58% des del 2009 a Catalunya. Per contra, el turisme «tradicional» (europeu i espanyol) ha incrementat en aquest període un 16%. Duro preveu que els mercats emergents creixin un 7,7% aquest any.
Comentarios
Hemos bloqueado los comentarios de este contenido. Sólo se mostrarán los mensajes moderados hasta ahora, pero no se podrán redactar nuevos comentarios.
Consulta los casos en los que 20minutos.es restringirá la posibilidad de dejar comentarios