Turisme
Turistes orientant-se a Barcelona. Josep Molina/ACN

El turisme dels països àrabs no deixa de créixer. Atrets per la marca Barcelona, pel Barça com a reclam i pels vols internacionals en expansió, s'ha disparat l'arribada de persones de països com els Emirats Àrabs, Qatar o el Marroc. En ser un turisme adinerat, la despesa va arribar als 83 milions d'euros l'any passat només a la capital catalana. Aquest mercat emergent podria incrementar amb la construcció d'una mesquita emblemàtica i singular arquitectònicament, segons la comunitat musulmana i experts en turisme consultats.

S'ha disparat un 270% la despesa amb targetes de crèdit internacionals de persones procedents de països com Turquia, els Emirats Àrabs o l'Aràbia SauditaSi bé els mercats rus i xinès són els que aporten més turisme emergent actualment, els visitants procedents de països àrabs i d'influència islàmica, tot i que amb un pes numèric inferior, cada cop deixen una major despesa. Segons dades de Turisme de Barcelona, els darrers sis anys s'ha disparat un 270% la despesa amb targetes de crèdit internacionals de persones procedents de països com Turquia, els Emirats Àrabs, l'Aràbia Saudita, Qatar, Egipte o el Marroc. Al 2013 van gastar 83,79 milions d'euros, mentre que al 2007 la despesa va ser de 22,62 milions.

Alhora, les dades històriques de l'aeroport de Barcelona-El Prat confirmen que els viatgers procedents d'aquests països ha incrementat exponencialment. Hi ha casos paradigmàtics com el dels Emirats Àrabs: al 2008 van arribar o sortir cap aquesta destinació 41 persones; al 2013 en van ser 227.119. En el cas de Qatar, anualment es traslladen ja 227.975 passatgers des de o cap a Barcelona. Creixen també els viatgers que van o arriben del Marroc (de 38.892 al 2003, a 428.197 deu anys després). Els vols al Pakistan s'han mantingut vorejant els 35.000 passatgers anuals.

Una mesquita com a reclam

Arran del debat suscitat pel projecte de construcció d'una gran mesquita a Barcelona amb fons de l'emir de Qatar, representants de la comunitat musulmana a la ciutat han expressat que un centre de culte amb sales d'exposicions, per a casaments, botigues i restaurants atrauria turisme de països d'influència islàmica.

Pot ser "un bon complement per atraure turisme» i una estratègia de posicionament, opina el catedràtic d'Economia de la URV Juan Antonio Duro qui, no obstant això, apunta que els visitants vindrien atrets, també, per Gaudí i per l'oferta comercial.

Els mercats en expansió

La tendència de cara als propers anys és que incrementi el turisme asiàtic, de l'Amèrica Llatina i de Rússia. «Estem assistint a una diversificació del mercat», confirma el catedràtic Juan Antonio Duro.

A l'estudi Índex UAB d'Activitat Turística del 2014, demostra que els anomenats «mercats emergents» han crescut un 58% des del 2009 a Catalunya. Per contra, el turisme «tradicional» (europeu i espanyol) ha incrementat en aquest període un 16%. Duro preveu que els mercats emergents creixin un 7,7% aquest any.

Consulta aquí más noticias de Barcelona.