Taller mecànic
Imatge d'arxiu d'un taller de reparació de vehicles. ACN

No solament hi ha menys trànsit sinó que alhora els vehicles que circulen són més vells i passen menys revisions. El manteniment del cotxe i la ITV cada cop es deixen més de banda i els tallers han de carregar amb el destorb i la despesa -que mai se'ls compensarà- dels vehicles que no es retiren. Per contra, al dipòsit de la grua cada cop hi ha menys automòbils. Al darrere d'aquest canvi de comportament hi ha la crisi.

Des del 2007, els vehicles destruïts s'han reduït gairebé a la meitatEl dipòsit municipal és un exemple del fenomen. Des del 2007, els vehicles destruïts s'han reduït gairebé a la meitat, passant dels 16.745 fins als 9.425 del 2012. De fet, en tan sols un any, van disminuir  en un 13%. D'aquesta manera, es va arribar a un mínim mai assolit, almenys des de 1999, segons consta a les dades de B:SM, l'empresa municipal que gestiona el servei.

Alhora, al 2012, el darrer any de que es tenen dades, es van destruir 5.232 vehicles que havien estat abandonats al carrer, la meitat que a l'inici de la crisi (11.570). L'explicació per als tècnics de B:SM és senzilla: els barcelonins prefereixen pagar les taxes de retirada del vehicle i recuperar-lo i ja no el deixen com a ferralla perquè no tenen prou recursos com per comprar-se'n un altre. Actualment, es paguen uns 170 euros en concepte de les taxes de la grua, del dipòsit, i les hores d'estada.

Reparacions impagades

A la inversa, però pel mateix motiu, els tallers topen amb un «greu problema»: cada cop tenen més vehicles aparcats que ningú no passa a recollir un cop arreglats. Són milers de vehicles a la província de Barcelona, segons estudis que esmenta el secretari general del Gremi Provincial de Tallers de Reparació de Barcelona, Lluís Camarasa.

El Gremi de Tallers, cansat de constatar l'increment de vehicles abandonats al mecànic, han llançat una circular que posa sobre avís els professionals i els recomana que en cas d'una reparació d'un vehicle antic per un import elevat (que pot arribar als 1.500 euros), reclamin el pagament per anticipat del material que hauran d'instal·lar. Camarassa apunta que «de totes maneres, la mà d'obra no es cobrarà mai».

L'edat mitjana del parc automobilístic català és de 10,9 anys i el 52% té més d'una dècada d'antiguitat. Daniel Cornudella, manager d'assistència tècnica del RACC, confirma que, en proporció, han augmentat les avaries, ja que hi ha el mateix nombre de petició d'assistència tot i que el trànsit s'ha reduït. Així mateix, Cornudella confirma que els vehicles han envellit i alerta dels problemes de seguretat que això pot comportar.

Consulta aquí más noticias de Barcelona.