Els barcelonins aparquen el cotxe i opten per anar cada cop més a peu o en bicicleta

  • Augmenta fins al 49% els qui no fan servir el transport privat.
  • El fenomen és més pronunciat entre els homes de l'àrea metropolitana.
  • La crisi, l'atur i un canvi cultural són al darrera d'aquesta tendència.
Dos ciclistes al carrer Marina de Barcelona, en una imatge d'arxiu.
Dos ciclistes al carrer Marina de Barcelona, en una imatge d'arxiu.
Oriol Campuzano/ACN
Dos ciclistes al carrer Marina de Barcelona, en una imatge d'arxiu.

Els barcelonins aparquen cada cop més el cotxe i opten per agafar la bicicleta o anar a peu. Aquesta tendència és més pronunciada entre els homes. Al darrere, hi ha la incidència de la crisi, les dificultats per mantenir el vehicle privat i l'atur i, alhora, un incipient canvi cultural, segons constaten les entitats del sector de la bicicleta. El fet és que ja gairebé la meitat de la població es desplaça sense fer servir vehicles motoritzats al seu dia a dia.

Segons consta a l'Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner, de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, que analitza els desplaçaments a la Regió Metropolitana dels majors de 16 anys de setembre a novembre de 2013, el 49,1% dels barcelonins fan els seus desplaçaments a peu o en bicicleta. Fa sis anys, només suposaven el 42,3% dels moviments.

Més bicicletes

El 97,1% dels qui no fan servir un vehicle motoritzat van a peu i un 2,9% opta per la bicicleta (al 2007 eren el 2,2%). A l'altre extrem, el vehicle privat està en clar descens i des d'abans de la crisi fins ara el seu ús ha baixat gairebé set punts a l'àrea metropolitana passant del 38,7% al 2007 al 32% al 2013.

«La crisi està empenyent moltes persones a provar la bicicleta i, un cop la proven, ja no la deixen», exposa Albert Garcia, membre d'Amics de la Bici. Els usuaris, segons constaten des de l'entitat, opten pels cicles per «comoditat» i economia. Les xifres d'ús a Barcelona els avalen: mentre els abonats al Bicing disminueixen després del boom inicial, els usuaris d'aquest mitjà de transport no deixen de créixer a la ciutat.

Aquest fenomen és més pronunciat entre els homes. Segons les dades de l'estudi,  ja són el 45% dels homes els que opten per anar a peu o en bici (9 punts més que al 2007, quan eren el 35,8%). Però, en la mateixa proporció, ells condueixen menys en vehicle privat: en aquest interval s'ha passat del 47,9% d'homes que usaven el vehicle privat al 38,4% actual (9,5 punts menys).

El mateix fenomen es dóna en les dones, però menys pronunciat: la meitat de les dones (52,4%) no usen vehicles en el seu dia a dia (el 47,5% al 2007) enfront del 26,7% que opten pel cotxe o la moto (eren el 30% abans de la crisi).

Des de les entitats del transport destaquen que la manca de feina i les estretors econòmiques fan que cada cop hi hagi menys vehicles privats al carrer i s'opti per agafar el transport públic o bé anar a peu o en bici. Garcia insisteix en què estem assistint a un «canvi cultural», que ens fa aproximar cada cop més als països del nord d'Europa.

Puja el transport públic

Des de 2007 fins ara, ha anat incrementant el nombre d'usuaris del transport públic diari i al 2013 es calcula que es van dur a terme gairebé 3,7 milions de desplaçaments en metro, tren, autobús o tramvia a l'àrea metropolitana de Barcelona (gairebé 300.000 més que fa sis anys).

El nombre de desplaçaments diaris, sigui amb el sistema que sigui, ha caigut un 33% des d'abans de la crisi, o el que és el mateix, se'n fa gairebé un milió menys. Els viatges per anar a estudiar, en canvi, han augmentat un 38,2%, sumant  més de 100.000 desplaçaments més els dies feiners. Els itineraris fets per oci (àpats, esports, anar al cinema, etc) s'han disparat en un 60% i ja depassen el milió diari, en dia feiner. La majoria de desplaçaments al Barcelonès es fan dins la mateixa comarca (el 92,4%).

Mostrar comentarios

Códigos Descuento