Ofensiva per evitar revisions fraudulentes de gas a la llar

  • S'han detectat més reclamacions de males pràctiques.
  • Les xerrades s'imparteixen a casals de gent gran i centres cívics.
  • Al 2013 es van rebre 2.171 sol·licituds d'arbitratge de consumidors.
La cocina, de gas o vitrocerámica, es un elemento de riesgo en todo hogar.
La cocina, de gas o vitrocerámica, es un elemento de riesgo en todo hogar.
ARCHIVO
La cocina, de gas o vitrocerámica, es un elemento de riesgo en todo hogar.

Amb la liberalització del mercat del gas moltes empreses estan autoritzades a fer el manteniment de les calderes als domicilis particulars. Aquest fet és aprofitat per enganyar els consumidors més vulnerables i desinformats.  El col·lectiu que ha de ser protegits especialment, per la Llei 22/2010 del Codi de Consum de Catalunya, és la gent gran.

L'Ajuntament de Barcelona ha iniciat un programa de xerrades a tots els districtes per avisar els consumidors de les falses revisions de gas. Per tal d'evitar aquests fraus, especialment entre les persones més grans, les xerrades estan coordinades per la Direcció de Comerç i Consum, amb el suport del Consell Assessor  de la Gent Gran.

Cal remarcar que la majoria de companyies revisores del gas actuen de manera correcta. No obstant, des de l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) s'ha detectat un augment de les consultes i reclamacions relacionades amb revisions fraudulentes.

Contractes de manteniment

Alguns consumidors indiquen que algunes d'aquestes empreses amb males pràctiques fan inspeccions de gas a la llar sense emetre el certificat preceptiu. I que, en ocasions, intenten aconseguir que l'usuari signi contractes de manteniment dels quals no faciliten la documentació necessària per a poder exercir el dret de desistiment d'aquest contracte.

Amb aquestes trobades informatives, els consumidors han de poder diferenciar entre una inspecció de la instal·lació de subministrament de gas al domicili i una revisió de la caldera. I esbrinar quan és obligatori i quan opcional passar aquestes revisions. Sobretot, el participant coneixerà de primera mà i interioritzarà quins són els seus drets bàsics com a consumidor davant d'aquestes pràctiques comercials.

Col·laboren a les xerrades tots els districtes, l'Associació de Consumidors de la província de Barcelona;FACUA, Consumidors en Acció;La Unió de Consumidors de Catalunya (UCC); laFederació Unió Cívica de Consumidors (UNAE) i Mestresses de Casa deCatalunya. Les trobades són flexibles i obertes a les preguntes dels assistents (una mitjana d'entre 10 i 36 persones per sessió). En algunes de les trobades han participat agents de la Guàrdia Urbana . Una de les inquietuds dels ciutadans que hi han pres part és la facturació tant de la llum com del gas a domicili.

Consells bàsics de prevenció per a la seguretat

A les xerrades que s'imparteixen a casals de gent gran, centres cívics i altres equipaments municipals també es donen consells bàsics de prevenció per a la seguretat de les persones davant de qualsevol oferiment de servei o de producte a domicili.

L'any 2013 es van rebre 2.171 sol·licituds d'arbitratge, en la seva majoria procedents de l'Oficina Municipal al Consumidor (58%). La resta les van recollir la Junta Arbitral de Consum de Barcelona (39%)i altres organitzacions de consumidors (3%).

Horaris i centres on es realitzen les xerrades informaties sobre les revisions de les calderes de gas:Nou Barris (29 d'abril a les 17.00 hores Casal de Gent Vilapiscina i la Torre Llobeta, PLaça Carmen Laforet nº 11); Sants-Montjuïc (8 de maig a les 11.00 hores; Casal de Gent Gran Cotxeres de Sants, Sants nº 79); Ciutat Vella (14 de maig a les 11.00 hores; Convent de Sant Agustí, Plaça de l'Acadèmia, s/n); Horta-Guinardó (15 de maig a les 16.30 hores; Centre de Gent Gran d'Horta, Feliu Codina nº 37); Sant Martí (20 de maig a les 17.00 hores; Casal de Gent Gran Quatre Cantons, Camí Antic de València nº 96 baixos); Sants-Montjuïc (21 de maig a les 18.15 hores; Casal de Gent Gran Sant Cristòfol, Bronze nº 7); Sants-Montjuïc (3 de juny a les 11.30 hores; Casal de Gent Gran La Marina, Alts Forns nº 82).

El web amb les dates i llocs de les sessions és www.bcn.cat/omic, però també hi ha l'opció de trucar al telèfon de l'OMIC (93 402 78 41), on es pot rebre informació de primera mà sobre aquesta campanya informativa.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento