El nou director del Servei Català de Trànsit, Josep Pérez Moya, va anunciar ahir l’objectiu de posar radars indetectables a les carreteres interurbanes i autopistes, però també a les vies ràpides urbanes. Per això, demanarà la implicació dels ajuntaments.

Moya ja té clara una nova ofensiva d’instal·lació de radars indetectables a les carreteres interurbanes, on té competències Trànsit, però va avançar a 20 minutos que «el mateix es pot aplicar a les vies ràpides de les ciutats».

Trànsit instal·larà a les carreteres catalanes l’any que ve sis radars indetectables, un dels quals ja ha passat la prova a la carretera N-II a l’alçada de Sant Feliu de Llobregat.

Aquest aparell ja ha estat utilitzat amb èxit al Regne Unit, on també se n’han posat a dins de grans ciutats.

Un punt negre, un radar

En els punts negres d’accidents mortals «hi haurà radars», manté el director de Trànsit, i és on es preveu que es comencin a instal·lar, juntament amb altres 28 de convencionals, en caixes a peu de carretera o amb càmeres en rètols elevats. En total, el 2007 hi haurà desplegats a Catalunya 123 radars.

La novetat, però, serà aquest radar indetectable, anomenat piezoelèctric, que no funciona amb ones com els radars actuals col·locats dins les caixes, sinó amb impulsos elèctrics que s’activen quan el vehicle trepitja unes bandes transversals posades a la carretera.

No es pot sabotejar

El nou giny queda ocult entre l’asfalt, on s’hi posen sensors que en ser trepitjats pel vehicle s’activen i, a través d’un senyal elèctric fan activar una càmera. «Permeten cobrir tots els carrils i són difícils de sabotejar.

Una nena conduïa a 170 km/h

Els Mossos van interceptar el cap de setmana passat a una nena de 14 anys que conduïa un cotxe a 170 km/h per l’autopista AP-2, a Montblanc. Precisament, Trànsit vol continuar aplicant «tolerància zero» contra l’excés de velocitat. A més, l’objectiu és que la velocitat mitjana a Catalunya l’any 2010 s’hauria de situar entorn dels 87 quilòmetres per hora. Trànsit pretén baixar la velocitat entre 7 i 10 quilòmetres, precisament el que es detecta que baixa un conductor quan sap que hi ha un radar.