Augmenta la segregació a l'escola per la crisi i les retallades

  • Els centres públics concentren el triple d'alumnat immigrat que els concertats.
  • La manca de recursos agreuja la situació, segons un informe de la Fundació Bofill.
  • Proposen crear 'escoles imant' per evitar la fractura social.
Batas de niños pequeños en un centro educativo.
Batas de niños pequeños en un centro educativo.
EFE/ARCHIVO
Batas de niños pequeños en un centro educativo.

La segregació escolar s’ha accentuat per la crisi i les retallades. Així, segons detalla la Fundació Jaume Bofill, la concentració d’alumnat immigrat a l’escola pública triplica la dels centres concertats. El desequilibri s’havia tendit a reduir però els darrers anys ha repuntat. Així mateix, s’ha detectat com la segregació a les aules no és només per motiu d’origen o de raça, sinó també pel nivell de recursos que té la família, uns ingressos que han anat minvant amb la qual cosa la situació encara es polaritza més.

Encara que la tendència dels darrers anys era de reduir el desequilibri entre les escoles amb més concentració d’alumnat d’origen immigrant amb la resta, el fet és que la crisi i les retallades han fet que el percentatge d’estudiants estrangers al sector públic sigui del 19%. Un percentatge que triplica el de les escoles concertades, que és del 7%, segons indicava la Fundació Bofill al seu Anuari.

Més competència

En un informe dirigit pel professor Xavier Bonal del departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona, la Fundació alerta que «la crisi econòmica accentua el risc de fractura o fragmentació social», ja que es comprova com «augmenta la competència» per l’escassetat de recursos i les actituds de rebuig «s’accentuen».

El desequilibri entre els centres anomenats gueto i els que no tenien cap alumne immigrant s’havia aconseguit reduir en anys anteriors però des del curs 2010-2011 l’evolució ha tornat a ser negativa. Es detecten diferències entre l’èxit assolit per l’alumnat nascut aquí i l’immigrant i s’alerta que hi ha una diferència de 82 punts entre la comprensió lectora d’uns i altres.

Per tal de reduir el risc de fractura, l’informe proposa crear «escoles imant», és a dir, que tinguin incentius que motivin la inscripció de l’alumnat als centres amb més concentració d’immigració, com ara que la llengua vehicular sigui l’anglès o bé que es facin aliances amb institucions científiques.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento