L’únic cotxe fotomultes que recorre els carrils bus de Barcelona ha posat 7.200 sancions durant els tres primers mesos de l’any, el que equival a 120 multes diàries de mitjana (dues cada 15 minuts). El vehicle, que va començar a funcionar al novembre, patrulla els carrils reservats al transport públic i fotografia els vehicles que l’ocupen de forma indeguda. El preu per ser caçat en ple acte d’incivisme: 90 euros, l’import de la multa per estacionament indegut.

L’ull acusador del cotxe fotomultes no es limita a sancionar les tan habituals parades al carril bus amb els llums d’emergència «per fer un encàrrec», sinó que també controla, per exemple, que els cotxes aparcats als xamfrans no dificultin el gir dels autobusos o que els vehicles no s’aturin ni aparquin en les zones marcades com a parades de transport públic.

Sancions instantànies
Equipat amb dues càmeres d’infrarrojos a l’exterior i una de color a l’interior, i un software de reconeixement de matrícules, el vehicle sanciona els infractors en el moment. Hi viatja un empleat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que fa de conductor, i un agent de la Guàrdia Urbana, que és l’encarregat de validar a l’instant les dades. Després, la foto s’envia a les dependències de la Guàrdia Urbana, on es formalitza la denúncia que l’Ajuntament envia al domicili de l’infractor.

L’objectiu d’aquest sistema és incrementar la velocitat comercial dels autobusos i millorar la seguretat viària. Segons els càlculs de l’Ajuntament, si els vehicles no ocupessin el carril bus, els autobusos podrien viatjar un 10% més ràpid del que ho fan ara, el que equivaldria a augmentar la flota amb 80 vehicles més.

A més a més d’alentir el trànsit, els cotxes estacionats al carril bus provoquen aturades i maniobres brusques que creen inseguretat i que, segons expliquen des del Consistori, es minimitzaran quan disminueixi l’ús incívic del carril bus.

La planificació dels recorreguts

El cotxe fotomultes és, de moment, únic en la seva espècie, però la seva hiperactivitat –vigila els dies feiners de 6.30 a 21.30 hores– ha permès detectar molts infractors en els més de 100 kilòmetres de carril bus de què disposa Barcelona. Segons va explicar TMB, el cotxe segueix unes rutes determinades que es modifiquen sobre la marxa si es detecten «zones sensibles d’infraccions». Són els mateixos conductors d’autobusos o els inspectors de zona els qui avisen de la presència d’infractors.