Rodalies arrossega deficiències en trens, vies, senyals i estacions

Vies del tren al seus pas per Badalona.
Vies del tren al seus pas per Badalona.
Vies del tren al seus pas per Badalona.

Amb desenes de ferits i diverses col•lisions i descarrilaments després, el Ministeri de Foment s’ha compromès a millorar la seguretat i el funcionament de Rodalies instal•lant un nou sistema de gestió del trànsit ferroviari. No obstant això, encara cal eliminar més d’un centenar de passos a nivell i renovar prop de 200 trens i completar l’adaptació de les estacions a persones amb mobilitat reduïda.

"Iniciarem la instal•lació perquè estem segurs que si hi ha un lloc on s’ha de millorar la seguretat és a les Rodalies de Catalunya", va anunciar ahir la ministra Ana Pastor, qui no va fixar cap calendari d’execució de les obres per activar el nou sistema de seguretat.

Foment instal•larà el Sistema Europeu de Gestió del Trànsit (ERTMS, per les seves sigles en anglès), que té un cost per quilòmetre de 500.000 euros. "Costa 300.000 euros la part de la via i 200.000 l’equipament de cadascun dels trens", va indicar Pastor. Hauria d’evitar accidents com els dels darrers mesos, alguns d’ells causats per errors en la senyalització.

Altres mancances

"Només s’instal•larà als túnels de Barcelona amb una inversió d’uns 40 milions d’euros, però només serà un pedaç", va assegurar a 20 minutos Pau Noy, de l’associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). "El que cal és complir el Pla d’Inversions de Rodalies", va afegir.

Dels 4.000 milions d’euros previstos per al període 2008-2015, només se n’han invertit 510, és a dir, un 12% del total, segons càlculs del Departament de Territori i Sostenibilitat. Als 3.648 milions pendents s’han de sumar les quantitats compromeses per a l’alta velocitat a La Sagrera i la frontera francesa o els accessos viaris i ferroviaris al Port.

A més de millorar la seguretat i el funcionament de Rodalies, cal suprimir el centenar llarg de passos a nivell que encara existeixen, com el de Sant Feliu de Llobregat, on hi ha hagut diversos accidents mortals per atropellaments. A més, en aquest punt, la barrera només està aixecada 10 minuts l’hora.

D’altra banda, "cal modernitzar estacions que estan igual que als anys vuitanta", va recordar Noy. "Rodalies no està ni de bon tros adaptada al cent per cent", va afegir Nicolás Ortiz, membre de l’Associació de Paraplègics i Minusvàlids (ASPAYM). "És un drama planificar un viatge, perquè s’ha de tenir en compte si les estacions estan adaptades o no, cal que l’ascensor funcioni, que no hi hagi una distància excessiva entre andana i vagó, que l’ascensor funcioni i saber quan hi passen trens adaptats", va relatar Ortiz, qui va afegir que els treballadors de les estacions no sempre saben quan passarà un comboi adaptat.

De fet, Renfe no compra cap tren adaptat des del 2010, any en què va adquirir-ne 68 del model Civia, aconseguint que el 34% dels combois estiguessin adaptats. Enguany, té previst incorporar-ne 80 i adaptar-ne 112 de la sèrie 447. L’objectiu és que tota la xarxa sigui accessible el 2020.

Recentment, l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Aidf) ha acabat la remodelació de cinc estacions, adaptant-les amb rampes, ascensors i amb andanes més altes i llargues. És el cas de Cornellà de Llobregat i Canet, per bé que encara en queden.

TMB

Des de fa anys, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) perd entre 80 i 90 milions d’euros anualment, segons va revelar l’alcalde, Xavier Trias, qui va titllar de "despropòsit" la convocatòria de vaga, que coincidirà amb el Mobile World Congress. En aquest sentit, es va comprometre a evitar que la protesta afecti l’esdeveniment. A més, Trias va afirmar que les reivindicacions salarials dels treballadors són "sorprenents amb la que està caient" donada la situació de l’empresa, que va descriure com "insostenible".

Mostrar comentarios

Códigos Descuento