Prolifera la venda amb tècniques abusives a gent gran vulnerable

  • Els 'col•loquen' productes que no necessiten i que han de pagar a terminis pel doble del seu cost inicial.
  • L’OCUC ha duplicat les queixes i les entitats alerten que el fenomen va a més.
Carme, 72 anys: "T’emboliquen... em van enganyar".
Carme, 72 anys: "T’emboliquen... em van enganyar".
Miquel Taverna
Carme, 72 anys: "T’emboliquen... em van enganyar".

¿Estafa o abús de confiança? La gent gran s’ha convertit en el blanc fàcil per a empreses i entitats bancàries per tal de col•locar els seus productes. Se’ls informa parcialment dels riscos i conseqüències de la compra o la inversió i és després quan el client s’adona que ha estat enganyat. Les entitats que treballen amb els ancians alerten que això comporta conseqüències econòmiques per a les víctimes d’aquestes operacions de dubtosa moralitat, però que també els implica un perjudici emocional i psicològic.

L’Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya (OCUC) rep cada mes un centenar de queixes, més de la mietat de les quals procedents de gent gran que se sent estafada. I les demandes s’han duplicat el darrer any. Els col•loquen productes que ni tan sols necessiten i que han de pagar a terminis a través d’una entitat creditícia que no han contractat, amb la qual cosa acaben pagant el doble: entre 1.000 i 3.000 euros.

L’OCUC fa de mitjancera i, en casos en què hi ha clàusules abusives, aconsegueixen que l’empresa es faci enrere i extingeixi el contracte. Els Mossos aclareixen que no poden actuar, perquè no es tracta d’un delicte d’estafa.

"Els comercials entren a casa de les persones grans i s’aprofiten de la vulnerabilitat i la confiança que els demostren", exposa la coordinadora del Departament Social de la Fundació Amics de la Gent Gran, entitat que ha comprovat com les darreres setmanes han rebut més queixes de l’habitual per aquest tipus de vendes que fan servir "tècniques abusives". Concretament, al districte de Sant Martí tenen constància que es col•loquen a la porta de l’ambulatori per captar nous clients i les seves dades.

El ganxo: el dolor crònic dels avis

Artrosi, reuma, lumbàlgia,... Tots els mals passen si compren un matalàs adaptable, un sofà amb vibració o uns discos magnètics. Així és com venen els seus productes empreses que se centren en el mercat de la gent gran, que pateix dolors crònics. Són aparells que els poden costar 1.500 euros, que han de pagar a terminis pel doble del preu original i que no poden retornar. Més enllà d’aquests productes, l’OCUC_rep cada setmana desenes de queixes per estafes relacionades amb suposades revisions de la llum o del gas, per viatges combinats pels quals han hagut de pagar plusos o pel cas de les participacions preferents contractades amb bancs, per les quals no poden disposar dels seus estalvis.

En primera persona: "T'’emboliquen... em van enganyar"

Carme. 72 anys, Veïna de Sant Martí

"No em van posar una escopeta al pit, però quasi", lamenta la Carme, una persona gran que prefereix conservar l’anonimat (a la foto, està d’esquenes) i que pateix diverses malalties cròniques. Per tal que no patís tan dolor, li van recomanar diversos aparells com ara una armilla terapèutica, una manta elèctrica o uns discos magnètics. Després de fer fora un comercial que va estar una hora i mitja a casa seva insistint a vendre-li els seus productes. Finalment, els va comprar a un altre venedor: "Hi ha dies que no tinc tanta energia, i em va convèncer... t’emboliquen d’una manera... després em va fer molta ràbia".

Va signar un contracte per un import de 1.795 euros a pagar en 30 mensualitats fins al 2014. "Quan vaig veure que havia de pagar-ho a través d’una entitat creditícia vaig voler tornar el producte, però no puc, es veu que la lletra petita ho deia", explica indignada. El problema per a la Carme és que ni tan sols pot connectar ella sola l’aparell que li van vendre. Tot i que per notar els seus efectes hauria d’aplicar-se’l cada dia, el fet és que només el pot posar en marxa una assistenta, que la visita tres cops per setmana, amb la qual cosa el producte no li serveix. "El que vull és que aquests comercials no em vinguin a empipar, no hi ha dret que ens vulguin enganyar, siguis vella o siguis jove!", conclou la Carme.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento