Barcelona estrena un examen de conducció més llarg i tècnic

  • És una prova pilot en què se circula sense indicacions durant 10 minuts.
  • El RACC proposa que els novells circulin acompanyats.
Un grupo de alumnos reciben clases para sacarse el carné de conducir en una autoescuela.
Un grupo de alumnos reciben clases para sacarse el carné de conducir en una autoescuela.
FABIÁN SIMÓN
Un grupo de alumnos reciben clases para sacarse el carné de conducir en una autoescuela.

Diversos aspirants a conductors ja s’han enfrontat al nou examen de conduir que ha passat a durar 25 minuts i que exigeix a l’alumne que comprovi algunes qüestions tècniques del vehicle. Es tracta d’una prova pilot que s’està duent a terme a la demarcació de Barcelona i que es vol estendre a la resta del territori. Entre d’altres, es demana als futurs conductors que els 10 primers minuts estableixin ells la ruta que cal seguir.

A Catalunya, només la província de Barcelona està posant en marxa aquesta prova pilot, però amb un nombre reduït d’examinadors. S’aplica la "conducció autònoma", és a dir, que l’aspirant circuli durant 10 minuts sense que l’examinador li indiqui la ruta que cal seguir. "Se li demana que segueixi uns rètols o vagi a un punt conegut per tal que l’alumne se senti més còmode", concretaven aquest dilluns fonts de la Direcció General de Trànsit.

Així mateix, amb aquest nou tipus d’examen s’aplica el Reglament General dels Conductors fil per randa, segons Trànsit, ja que l’examen passa a durar els 25 minuts que especifica la normativa mentre que la resta d’alumnes se sotmeten a proves d’uns 15 minuts, "per manca de temps", segons la DGT.

Un altre dels aspectes novedosos d’aquesta prova pilot és el fet que l’aspirant hagi de dur a terme comprovacions tècniques prèvies del vehicle, com ara revisar l’oli o la pressió dels pneumàtics, o bé comprovar on són les armilles i els triangles.

"Fem millor el que ja estàvem fent", concretaven aquest dilluns fonts de la DGT, i negaven que la prova sigui ara més difícil. Aquest examen pilot s’està aplicant també a d’altres províncies espanyoles i es generalitzarà "quan estigui definit". La data límit per la seva actualització serà l’1 de gener del 2013, quan es durà a terme la transposició de la Directiva europea.

Conducció acompanyada

De la seva banda, el RACC va apostar aquest dilluns perquè els joves aspirants a conductors hagin de circular acompanyats durant un o dos anys. La proposta es basa en el fet que els joves multipliquen per cinc el risc de patir un accident durant el primer any de carnet. Per això, proposen que, un cop es tingui l’examen teòric aprovat, a partir dels 17 anys, els aspirants puguin circular amb la companyia d’un conductor amb experiència acreditada.

És una proposta que, segons va indicar el RACC, el Govern té sobre la taula. Ara bé, el Servei Català del Trànsit no va voler concretar cap aspecte sobre aquesta opció. En tot cas, el RACC va especificar que la conducció a-companyada s’aplicaria de forma obligatòria, però només en el cas dels joves.

La darrera dècada, el nombre de nois d’entre 15 i 29 anys que han mort en accident ha caigut en picat. Així, si al 2001 morien 20 joves cada mes, l’any 2010 van ser sis els que van perdre la vida per aquesta causa. Concretament, van morir 76 joves, 516 van resultar ferits greus i 9.877 van patir ferides lleus.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento