La capital registra cada dia 264.095 entrades y 143.616 sortides (sobretot, per treballar).
Això significa que 120.479 ciutadans (un 12,2% menys que 10 anys abans) s’afegeixen als 1,5 milions de veïns censats a la ciutat.
«Moltes empreses venen els terrenys per treure diners. D’altres, s’estableixen fora per arribar més fàcilment a una població que cada cop més s’estableix a l’àrea metropolitana», explica Javier Romaní, coautor de l’informe.
Després de Barcelona, Martorell (13.764) i Granollers (6.260) són els municipis amb un saldo positiu més elevat.
Ciutats dormitori
A l’altre extrem se situen L’Hospitalet (-36.705), Badalona (-32.295) i Santa Coloma (-29.633), municipis que transfereixen treballadors a Barcelona.
Aquestes dades impliquen que gairebé la meitat (47,4%) de ciutadans de l’àrea de Barcelona treballa en una localitat diferent d’on viu, 9,4 punts més que una dècada abans: la població s’allunya de la capital buscant tranquil·litat o un pis menys car.
La xifra pot augmentar i sols és superada pel País Basc i Navarra.
Guanya el cotxe
Entre 1981 i 2001 s’ha invertit l’ús del transport per desplaçar-se entre municipis a l’àrea de Barcelona. El vehicle privat és utilitzat en un 65,5% dels moviments (20 punts més en 20 anys).
La resta (34,5%) va en transport públic, preferentment en tren (aquest mitjà suma un 70% d’aquests viatges, i creix, tot i que molt a poc a poc).
Peatge com a Londres
Aquest estudi, editat per la Cambra de Comerç i la Diputació de Barcelona, aposta per «introduir restriccions a la demanda de la xarxa viària».
«Experiències com el peatge urbà a la ciutat de Londres, o la implantació de restriccions a l’aparcament» esdevenen possibles solucions per evitar el caos de trànsit.
La descentralització de la població s’ha produït a més velocitat que la descentralització dels llocs de treball. Per això augmenta la mobilitat.
La indústria continua en crisi
El PIB de la província de Barcelona va pujar d’un 2,4% el 2004, per sota de Catalunya i Espanya.
Els serveis i la construcció tiren de la locomotora; la indústria es va contreure un 2,7%.
Entre 1999 i 2002, l’aportació de la renda familiar al conjunt de l’Estat va baixar d’un 17,8% a un 17,3%, sobretot, per l’efecte redistributiu, segons Cristina Rovira (Idescat).
Comentarios
Hemos bloqueado los comentarios de este contenido. Sólo se mostrarán los mensajes moderados hasta ahora, pero no se podrán redactar nuevos comentarios.
Consulta los casos en los que 20minutos.es restringirá la posibilidad de dejar comentarios