Comunitat Valenciana

València aspira a ser Capital Mundial del Disseny

  • El juny es designaran les candidatures nominades i a l'octubre s'anunciarà el nom de la ciutat guanyadora.
  • Aquesta distinció suposa una "espenta per a construir reputació" i un "aparador dels assoliments de disseny".
Presentació de València Capital Mundial del Disseny
Presentació de València Capital Mundial del Disseny
AJUNTAMENT DE VALÈNCIA
Presentació de València Capital Mundial del Disseny

La ciutat de València ha presentat aquest dilluns la seua candidatura a convertir-se en 2022 en la Capital Mundial del Disseny, "centrada en l'estil mediterrani", a fi d'aconseguir un "aparador" dels seus "assoliments en la transformació urbana" i una "espenta per a construir reputació" en aquest àmbit. En paraules de l'alcalde, Joan Ribó, la postulació a la capitalitat és "una qüestió d'autoestima i de mostrar a tothom el que som".

Així ho han explicat el primer edil, la presidenta de l'Associació València Capital del Disseny -l'organització privada que impulsa aquesta candidatura-, Marisa Gallén, i els directors estratègics del projecte, Pau Rausell i Xavi Calvo, en una roda de premsa en la Base de la Marina de València.

L'Organització Mundial del Disseny, una organització no governamental internacional, impulsa la Capital Mundial de Disseny per a premiar les ciutats pel seu ús del disseny com a conductor del desenvolupament econòmic, social i cultural. El juny pròxim es designaran les candidatures nominades i, després d'una avaluació final al setembre, s'anunciarà el guanyador a l'octubre.

El lloc designat acull un "desplegament durant un any d'esdeveniments on exhibeix els seus assoliments en disseny com a ferramenta imprescindible de transformació i innovació urbana", i quan acaba la capitalitat adquireix un "llegat" pel qual "continua la metamorfosi" de la ciutat, ha explicat Gallén, abans de ressaltar que suposa una "espenta per a construir reputació" i un "aparador dels assoliments de disseny", mentre "atrau inversió i talent".

La presidenta de l'associació ha remarcat que des del projecte estan "convençuts que València compta amb potents recursos de disseny com a factor diferenciador" per a alçar-se com a capital. "El bon disseny és cultura, contribueix a la bona imatge" de la ciutat i repercuteix en la "cohesió social", ha emfatitzat.

"Aportar autoestima"

Ribó ha expressat el seu "ferm suport personal" i el suport "entusiasta" del consistori a aquesta candidatura que "conjuga disseny i benestar", ja que "enllaça amb l'esforç de modernitat, creativitat i innovació del govern municipal", al mateix temps que "aporta autoestima", "potencia el benestar" i contribueix a "desenvolupar el nostre prestigi i protecció", ha destacat.

Els diferents àmbits del disseny "redunden en la qualitat de vida" i ajuden a "dinamitzar l'economia". "Tenim un objectiu -ser Capital Mundial del Disseny-, però el que importa és el camí", en el qual s'ha d'"implicar les empreses i la ciutadania", perquè la ciutat siga una "marca de prestigi internacional", ha indicat l'alcalde.

El primer edil ha insistit que la capitalitat de disseny "no és només un esdeveniment, no és que siga com una falla, una cosa que es crema", sinó que "deixarà una cosa permanent". "La candidatura demostra al món la nostra creativitat", ha assegurat, abans d'apel·lar al "treball quotidià per a arribar a aquest objectiu".

Ribó ha enumerat que el suport del consistori al projecte incideix en tres vessants: el "suport institucional", la col·laboració en la tasca de "desenvolupar en el futur" iniciatives de disseny i l'oferta de poder contribuir "de manera raonable" i "en la mesura del possible" amb despeses econòmiques de la candidatura.

"Canviar la societat des del disseny"

Per la seua banda, el director estratègic Xavi Calvo ha insistit que és "el moment de creure'ns el potencial creatiu de la ciutat", en "tot el que som capaços de fer des del disseny valencià". També ha puntualitzat que la intenció és "representar tota la Comunitat Valenciana", per la qual cosa ha convidat a sumar-se al projecte als professionals alacantins i castellonencs. "Cal demostrar al món que podem canviar la societat des del disseny", ha agregat.

Calvo ha precisat que es tracta d'una candidatura "centrada en el disseny mediterrani", que es caracteritza per una "part d'improvisació que xoca amb altres planificacions més quadriculades". "Treballem d'una altra manera" i "ser com som ens ha permés estar hui ací", ha manifestat, al mateix temps que ha posat en valor les "arrels culturals que nodreixen la creativitat dels nostres professionals".

Preguntat per si "preocupa" que l'anterior Capital Mundial del Disseny fóra Lille (França), ha admés que l'elecció "històricament va rotant de continent", però ha assegurat que "no està escrit" i que aquesta ciutat francesa "té poc a veure amb la forma d'entendre el disseny valencià", "més mediterrani". "No ens preocupa", ha assegurat.

D'altra banda, el director estratègic Pau Rausell ha posat l'accent que el disseny suposa el 12,8% del Producte Interior Brut (PIB) i l'11,9% del total d'ocupació de la Comunitat Valenciana, amb quasi 215.000 valencians dedicats a sectors intensius en disseny. En aquest sentit, ha destacat que la seua contribució a la riquesa és "de la dimensió del sector turístic", però que és "molt més productiu que la mitjana de l'economia" ja que, per a generar aquest PIB, empra menys treballadors.

"Açò no és un esdeveniment, estem generant un prototip que tracta de transformar la realitat urbana a través del disseny. Al final, l'objectiu és millorar la felicitat dels ciutadans", ha ressaltat.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento