El fiscal de medi ambient investiga els nivells de pol·lució a Barcelona

  • S'estan superant els barems exigits per la UE.
  • Es dupliquen a l'Eixample i Gràcia.
  • Els experts recomanen regular el trànsit.
La Ronda de General Mitre.
La Ronda de General Mitre.
MIQUEL TAVERNA
La Ronda de General Mitre.

En ple debat polític i científic sobre la idoneïtat de flexibilitzar els 80 km/h als accessos a Barcelona, en uns dies en què la pol·lució ha pujat a causa de l’anticicló, la Fiscalia de Medi Ambient va anunciar aquest dimecres que obrirà una investigació per determinar fins a quin punt ciutats com Barcelona o Madrid estan complint la directiva europea de qualitat de l’aire.

"De fet, aquests dies s’estan superant amb escreix a la capital catalana els nivells exigits per la UE i, fins i tot, s’han duplicat a l’Eixample i Gràcia. L’alcalde, Jordi Hereu, va demanar que no es fiquin "al mateix sac" Barcelona i Madrid, ja que, al seu parer, Barcelona fa els deures. Sigui com sigui, la ministra de Medi Ambient, Rosa Aguilar, va anunciar que convocarà els consellers de Medi Ambient de totes les comunitats autònomes abans de fi de mes per estudiar les mesures contra la pol·lució. Aguilar ja va llançar un missatge tant a la Generalitat, perquè la flexibilització dels 80 km/h és "un pas enrere" i "agreuja" la contaminació, com a l’Ajuntament de Madrid, perquè no fa fet mai cap pla per mitigar la pol·lució.

Fre al cotxe privat

Els experts i les entitats ecologistes van defensar que cal més contundència per reduir el trànsit de vehicles privats. Greenpeace va alertar que modificar els 80 km/h no contribuirà a reduir la pol·lució i WWF Espanya va proposar millorar les connexions al transport públic. La plataforma Equo va advertir que a Barcelona i Madrid calen "mesures excepcionals".

Lluita contra el gasoil amb bateries

La Generalitat va decidir prorrogar el pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire 2007-2009 a 40 municipis de l’àrea de Barcelona en constatar que no s’havia guanyat la batalla contra la contaminació. Aquest programa contempla 73 mesures a nivell de transports, infraestructures (com que els vaixells atracats al Port funcionin amb electricitat i no amb combustibles fòssils), en l’àmbit de la indústria o del sector domèstic.

A més, l’Ajuntament vol reduir en 10 anys un 56% l’emissió de partícules contaminants, amb un altre pla que disposa d’una setantena de mesures més, com lluitar contra l’excessiu ús del gasoil (funcionen així el 70% dels cotxes). Un dels objectius és que els taxis (el 89% de la flota de 10.000 vehicles utilitza aquest combustible) que vagin lliures no circulin, sinó que es quedin aturats a les parades. També es vol promocionar el vehicle elèctric (tant cotxes com motos), que els camions que fan la càrrega i descàrrega funcionin amb bateries o millorar les connexions del transport públic metropolità.

Aquestes actuacions, a les quals se sumen el foment de la bicicleta i d’altres, anirien en la línia del Pla Nacional de Millora de la Qualitat de l’Aire que prepara el govern espanyol amb l’objectiu de fixar pautes per a la mobilitat sostenible.

A la pràctica, sembla que a d’altres ciutats hi ha menys mesures per reduir la contaminació. L’Ajuntament de Madrid va aprovar el 2006 un ambiciós pla que preveia talls de trànsit al centre per a vehicles de més de 10 anys, però no s’ha aplicat. Sí que ha fixat incentius per al vehicle elèctric i restriccions de pas al barri de Las Letras y Embajadores. A d’altres ciutats, com València, les actuacions s’han limitat a ampliar els carrils bici.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento