Comunitat Valenciana

L'Euromed València-Barcelona es reduirà en 30 minuts en 2018 amb la instal·lació d'ample de via ibèric

  • VALÈNCIA, 1 (EUROPA PRESS)
Julio Gómez-Pomar al costat de Ximo Puig i Laurens J. Brinkhorst
Julio Gómez-Pomar al costat de Ximo Puig i Laurens J. Brinkhorst
EUROPA PRESS
Julio Gómez-Pomar al costat de Ximo Puig i Laurens J. Brinkhorst

El secretari d'Estat d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, ha anunciat este dijous que el Ministeri de Foment està acabant la implantació d'ample ibèric en el tram Vandellós-Tarragona del Corredor Mediterrani, la qual cosa permetrà que la durada de l'Euromed València-Barcelona es reduïsca en uns 30 minuts. La previsió és que en el segon trimestre de 2018 acabe l'adaptació de les vies per a començar amb el període de proves d'interacció tren-via. "Parlem de terminis molt pròxims de poc menys d'un any o un any i uns mesos per a tindre eixa connexió", ha destacat.

Així ho ha indicat Gómez-Pomar als mitjans de comunicació a València, després d'inaugurar una trobada pel Corredor Mediterrani, al que ha assistit el president de la Generalitat, Ximo Puig; el coordinador europeu del Corredor Mediterrani, Laurens Jan Brinkhorst; el coordinador d'esta infraestructura a Espanya, Juan Baris, així com membres de la Generalitat Valenciana, el Port de València i de la Comissió Europea.

Gómez-Pomar ha destacat el compromís "global" de Foment amb el Corredor Mediterrani des de Múrcia fins a la frontera francesa perquè a la fi de 2019 estiguen acabades les obres, per a començar, posteriorment, la fase de proves i la interacció entre tren i via. "Ací estem parlant d'una inversió de 17.000 milions dels quals 13.500 milions ja s'han invertits al llarg d'un període dilatat i per a 2017-2020 s'invertirà també uns 3.123 milions d'euros", ha destacat.

D'esta manera, ha anunciat que en el tram Castelló-Vandellós se'n va a implantar directament l'ample internacional en les dos vies, amb una previsió de finalització de les obres per a l'estiu de 2019, i que en el tram entre Vandellós-Tarragona s'està acabant l'ample ibèric el que "permetrà circular a l'Euromed amb uns estalvis de temps importants entre València i Barcelona", que ha estimat en uns 30 minuts.

En la seua intervenció en l'acte, el secretari d'Estat d'Infraestructura, ha fet un repàs a l'estat de les obres del Corredor trame a tram i, en este sentit, ha avançat que la posada en servici del tram entre Castelló i València, actualment en proves, serà en el "tercer-quart trimestre del 2017". A més, ha explicat que en este tram hi ha una via en ample ibèric i una altra en tercer fil, per la qual cosa una vegada els trens estiguen circulant "s'escometran les obres del tercer carril en l'altra via perquè la connexió entre València i Castelló tinga dos vies amb tercer carril", ha puntualitzat.

També, ha posat en valor que tots les obres des de Barcelona a la frontera francesa estan "acabades en la seua major part" i ha avançat que la previsió de final d'obres per al tram Castellbisbal-Vilaseca és l'últim trimestre de 2019, mentre que per al tram Tarragona i Vandellós preveu que la primera fase d'instal·lació d'ample ibèric en les vies estiga a principis de 2018.

Finalment, ha detallat que la previsió per a València-Xàtiva-l'Alzina és que les obres estiguen finalitzades en el tercer trimestre de 2019 i Montfort-Múrcia finals de 2017. "El tram Múrcia-Almeria va amb molt més retard, acaben de licitar ara els projectes de quatre contractes i estem parlant d'una posada en servici de 2023", ha admès Gómez-Pomar.

"FINALITZACIÓ DE LES OBRES SENSE MÉS DILACIONS"

Per la seua banda, el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha subratllat que el Corredor Mediterrani constituïx una "oportunitat històrica" que "ha motivat un impressionant suport polític, social i econòmic" amb una reivindicació clara "que finalitze sense més dilacions, sense canvis de criteris i sense regateig en dotacions pressupostàries".

"El Corredor Mediterrani és l'únic que circula en bona part

al sud dels Alps i açò ho convertix en fonamental en les polítiques mediterrànies", ha defès per a insistir que esta infraestructura facilitarà l'accessibilitat entre països, tindrà una influència positiva sobre la productivitat de les empreses i permetrà la reducció emissions contaminants.

Per açò, ha instat a convéncer França al fet que faça "tots els deures en esta matèria", al mateix temps que ha subratllat que per a països com Espanya "és important que l'endeutament públic que es precise per a executar les infraestructures del Corredor no forme part de les obligacions sobre deute ni dèficit establit". "És una excepció absolutament justificada perquè per cada euro invertit la tornada en l'augment del PIB serà de 6 euros", ha destacat.

En este punt, el cap del Consell ha insistit que esta infraestructura no és únicament fonamental per a la Comunitat Valenciana ni per a Espanya, sinó per a una Unió Europea que "s'ha afeblit pel Brexit i per l'avanç de posicions polítiques euroescèptiques".

Per açò, ha considerat que el llibre blanc presentat per la Comissió Europea pot ser "un bon moment per a enfortir la UE" que, al seu juí, "té a veure amb la política en infraestructures i que pot ajudar a cosir els diferents territoris i enfortir el conjunt de la UE".

"VALÈNCIA, PORT MÉS IMPORTANT DEL CORREDOR"

Finalment, el coordinador europeu del Corredor Mediterrani, Laurens Jan Brinkhorst, ha valorat la celebració d'esta jornada a València perquè suposa "una oportunitat per a poder debatre" entre les set autonomies que conformen el tram espanyol del Corredor.

"Queda patent que si les regions i l'Estat treballem de forma conjunta podrem fer progressos", ha assenyalat per a qualificar al port de València com "el més important del Corredor".

Mostrar comentarios

Códigos Descuento