Comunitat Valenciana

La vaga en el metro de València suprimeix fins a un 50% dels trens en plena tornada a les aules

  • Els sindicats xifren el seguiment en el 98%, mentre l'empresa del metro ho rebaixa al 37%.
  • Els aturs causen aglomeracions d'usuaris en combois i andanes el dia de la tornada a les classes en tots els nivells educatius.
  • La setmana pròxima hi haurà tres dies més de vaga si no s'aconsegueix un acord.
  • Els treballadors recelen d'aspectes de la futura Llei de Seguretat Ferroviària.
Aspecto que presentaba este lunes la estación de Ángel Guimerà de Metrovalencia, durante la huelga.
Aspecto que presentaba este lunes la estación de Ángel Guimerà de Metrovalencia, durante la huelga.
YOLANDA CANO
Aspecto que presentaba este lunes la estación de Ángel Guimerà de Metrovalencia, durante la huelga.

Els aturs convocats pels sindicats en Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) han provocat aquest dilluns les clàssiques escenes d'andanes i trens plens de viatgers, sobretot en les hores punta. No obstant açò, la jornada de vaga en el metro i el tramvia de València ha coincidit amb la tornada a les aules en col·legis, instituts i universitats, la qual cosa ha dificultat la mobilitat a moltes més persones.

Les dades de seguiment han sigut molt dispars. Segons el Comité d'empresa, s'ha aconseguit un 98% al matí, mentre que en la franja de la vesprada ha sigut del 100%. En canvi, des de l'empresa rebaixen al 37% el percentatge del personal que ha secundat la protesta, xifrat en unes 700 persones, les que treballen en les àrees relacionades amb la circulació en el metro i tramvia de València i en el Tram d'Alacant.

En el que si que coincideixen ambdues parts és en la "normalitat" amb la qual ha transcorregut la jornada de vaga. Els trens han passat a les hores previstes en els serveis mínims, que han sigut del 60% en hores punta i del 50% en les anomenades hores vall.

El metro de València va recuperar el passat 1 de setembre els horaris habituals, després dels dos mesos de "servei intermedi" estival durant juliol i agost, equivalent al d'un dissabte durant la resta de l'any. No obstant açò, la tornada a les aules en tots els nivells educatius s'ha produït amb freqüències minvades, aglomeracions en les andanes de les estacions més concorregudes (Àngel Guimerà, Colón, Xàtiva...) i incomoditats a l'interior dels combois, la qual cosa ha provocat queixes per part d'usuaris. Moltes d'elles s'han plasmat en les xarxes socials, fins i tot amb imatges en les instal·lacions de Metrovalencia durant el desenvolupament de la vaga.

Disputa laboral

L'origen de la disputa laboral està en l'aplicació de la futura Llei de Seguretat Ferroviària que prepara el Consell. Els sindicats temen que puga suposar canvis en aspectes inclosos en el conveni col·lectiu, que ha de renovar-se. Fonts de FGV afirmen que en la direcció existeix "interés per negociar", si bé el president del Comité d'empresa, Antonio Soler, assegura que no tenen una proposta damunt de la taula. "Si aquesta setmana hi ha possibilitat d'asseure'ns, estem disposats a açò", afirma.

La pròxima jornada de vaga, segons el calendari anunciat, serà dilluns que ve 18 de setembre, de 5.30 a 9.30 h. i de 18.00 a 22.00 hores. El dimecres 20 i el divendres 22 estan convocades en les mateixes franges horàries.

Fins a tres hores sense un tren

FGV va concentrar el gruix dels serveis mínims en les hores punta per a evitar les aglomeracions. En aquesta franja van ser del 60%, i del 50% en les hores vall. Aquest fet va provocar que en algunes franges hi haguera períodes de tres hores sense trens, com en la L1 de 19.21 a 22.21 hores entre Vilanova de Castelló i Empalme.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento