Comunitat Valenciana

Marzà demana un pacte educatiu basat en la igualtat, implicació de la comunitat, innovació i sostenibilitat financera

  • MADRID/VALÈNCIA, 27 (EUROPA PRESS)
Vicent Marzà en imatge d'arxiu
Vicent Marzà en imatge d'arxiu
I.CABALLER/CORTS VALENCIANES
Vicent Marzà en imatge d'arxiu

El conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana, Vicent Marzà (Compromís), ha advertit este dilluns que sense pacte territorial no serà complet el pacte educatiu que, al seu juí, ha de tindre diversos eixos: igualtat, implicació de la comunitat educativa, innovació i sostenibilitat financera del sistema.

"I basar-se en l'educació pública, que no escull als alumnes que ha de tindre, que tracta a tots per igual", ha reivindicat. Marzà ha participat en un debat en el Senat sobre un acord nacional educatiu amb el ministre del ram, Iñigo Méndez de Vigo, en el si de la Comissió General de Comunitats Autònomes, a la qual han assistit totes les autonomies (excepte Aragó), Ceuta, Melilla, els grups parlamentaris i el propi ministre, que ha defès la necessitat d'un pacte d'Estat que done estabilitat al sistema educatiu espanyol.

En opinió de Marzà, la nova llei educativa no hauria de tindre més de 20 o 30 pàgines amb els eixos fonamentals i deixar el desenvolupament de la resta a les comunitats autònomes i als centres educatius. En declaracions als mitjans abans de començar, el conseller ha afirmat que "més enllà d'un pacte social i educatiu ha d'haver-hi també un pacte territorial per l'educació" i ha demanat al ministre que esta qüestió "no s'ha de quedar solament en una visita al Senat i parlar un moment molt limitat".

"Si el que volem és un pacte que perdure, que siga transformador i servisca per a evitar i reduir desigualtats, hem de fer que siga un pacte territorial i que les comunitats amb competències hàgem de molt a dir i aportar" a eixe instrument "que hauria de ser senzill, simple, un marc comú que servisca per a descentralitzar, per a marcar les qüestions més comunes però que siguen els centres educatius els que tinguen major poder", ha defès.

Així mateix, demana que siga un text amb "un compromís de mantindre el finançament del principal pal de l'Estat de Benestar" i "no quedar-se solament en bones paraules sinó que ha d'estar finançada i que tinga un apartat que garantisca i blinde el finançament de l'educació per a les comunitats".

GRUP DE TREBALL

En esta jornada, les comunitats autònomes governades pel PSOE han reclamat la creació d'un grup de treball en el si de la Conferència Sectorial perquè les autonomies participen en el pacte educatiu que es negocia en el Congrés, perquè sense elles este acord no serà complet ni durador. Han exigit igualment que es compte amb la comunitat educativa, que es revertisquen les retallades pressupostàries i la limitacions de despesa, i que es derogue la LOMQE mentre es negocia una nova llei.

Les autonomies amb govern socialista li han demanat que compte amb les comunitats a través d'un grup de treball en la Conferència Sectorial d'Educació, perquè les autonomies tenen la competència en la matèria i hauran d'aplicar la llei, però també perquè elles són igualment Estat. A més, han reclamat que es compte amb la col·laboració dels consells escolars, com a tercera pota per a un pacte que siga durador.

La consellera andalusa, Adelaida del Carrer, ha reclamat derogació de l'actual Llei Orgànica per a poder començar la redacció d'una nova i que se sumixen al treball tant les CA com els consells escolars. "Tal com s'està plantant la negociació, es pot obtindre un pacte allunyat de la societat i de la realitat política d'Espanya", ha advertit.

Del Carrer ha demanat igualment un esforç en el finançament. "Estem espantats amb els pronòstics que anuncien una baixada. Si busca eixa qualitat i eixa ocupació docent al que fa referència, mire bé per eixe pacte també en l'econòmic", li ha dit al ministre.

Des d'Astúries, Genaro Alonso ha advertit també que sense acord social i autonòmic el pacte educatiu "no funcionarà". "De res servirà que les Càmeres aproven una norma si la societat després no la fa seua", ha dit.

Alonso també ha defès que en l'acord es tinga en compte la diversitat de les autonomies i que "l'uniformitat màxima solament genera confrontació i empobriment". "L'homogeneïtat no implica uniformitat", ha afegit.

El conseller socialista de Cantàbria, Ramón Ruiz, s'ha sumat a la reivindicat d'estos consellers però ha posat l'accent també en l'assumpte econòmic i ha exigit que "el pressupost d'educació forme part del pacte".

També ha apostat pel model públic, per una nova concepció curricular més dinàmica, "no un currículum amb contingut acumulatiu", i per introduir "canvis profunds" en la formació dels professors i en el seu accés al treball, entre altres assumptes.

MÉS FINANÇAMENT

El conseller d'Educació, Cultura i Esport de Castella-la Manxa, Ángel Felpeto, ha recalcat la necessitat de millorar el finançament de les comunitats, entre altres coses, amb un altre repartiment dels fons de compensació interterritorial i amb la finalitat de "les restriccions pressupostàries".

Felpeto ha assegurat que també és necessari millorar la convivència en l'escola mitjançant mesures comunes per a tots els territoris, i lluitar contra l'abandó, en el qual té molt a veure, ha dit, la gratuïtat o no del transport o dels materials escolars, la participació responsable de les famílies i la formació dels professors.

Per part de la Junta d'Extremadura, la consellera del ram, María Esther Gutiérrez, ha reclamat igualment que s'incremente el finançament i que s'alcen les limitacions a la despesa que tenen les comunitats autònomes. A més, ha posat en valor que en la seua regió sí s'ha donat un pacte educatiu que seguix vigent i en el qual va participar tota la comunitat educativa.

LA COL·LABORACIÓ AUTONÒMICA, "CLAU"

En un sentit similar s'ha expressat el conseller balear, Martí Xavier March, per a qui este pacte educatiu "podria ser el punt de partida per a totes les reformes constitucionals, polítiques, econòmiques i socials" al seu juí necessàries. Com la resta de consellers socialistes, ha assegurat que és "clau" la col·laboració autonòmica en el pacte educatiu, que tinga "una dimensió territorial". "Som Estat, subjectes polítics, el nostre paper va més enllà de la descentralització educativa", ha dit.

Entre altres coses, March ha demanat que el pacte tracte sobre una delimitació clara de les competències de cada administració, un model federal de Conferència Sectorial d'Educació, un millor finançament del sistema i la participació de la comunitat educativa. "Els nous temps impliquen la complicitat dels agents si volem un pacte legitimat socialment", ha advertit.

Des de Canàries, la consellera Soledad Montsó (Coalició Canària) ha dit que la seua comunitat vol un pacte social, polític, territorial i també econòmic, amb finançament suficient. "Un model de mínims i de consens, quins punts tenim tots en comú i com podem regular-los", ha defès, assegurant que seria un reflex del pacte canari educatiu, que ha reivindicat.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento