Comunitat Valenciana

Els adolescents no lligen periòdics i solament coneixen les notícies per la tv o xarxes socials

  • La Unió de Periodistes Valencians desenvolupa el projecte "Llegir Premsa als IES", amb el qual acosten la seua tasca, la informació i el foment de l'esperit crític.
  • Els participants destaquen la importància d'este projecte des d'una perspectiva docent però, sobretot, en l'àmbit "social i, fins i tot, humà".
  • Els alumnes aprenen que les notícies s'han de contrastar i els van donar les ferramentes per a fer-ho, demostrant que el que té una aplicació clara.
Taller de la Va unir de Peridistes amb alumnes de secundària
Taller de la Va unir de Peridistes amb alumnes de secundària
LA UNIÓ DE PERIDISTES
Taller de la Va unir de Peridistes amb alumnes de secundària

Els adolescents d'entre 14 i 15 anys no lligen periòdics, no saben com ni on informar-se correctament i coneixen les notícies solament a través de la televisió o les xarxes socials.

Estes són algunes de les conclusions més rellevants dels tallers 'Llegir Premsa als IES', una iniciativa per a portar el periodisme a les aules de Secundària de la Unió de Periodistes Valencians, en col·laboració amb l'Obra Social "la Caixa", informa l'organització professional a través d'un comunicat.

L'activitat -que s'ha celebrat per quart any consecutiu- és impartida per periodistes associats que intenten acostar la seua tasca, la informació i el foment de l'esperit crític als instituts públics valencians d'educació Secundària.

Tant els periodistes participants, com els instituts que els van acollir i els seus alumnes, van destacar la importància d'este projecte des d'una perspectiva docent però, sobretot, en l'àmbit "social i, fins i tot, humà".

Són moltes les conclusions que es poden extraure llegint les memòries dels 15 periodistes participants, però hi ha una d'elles que es repeteix cada any: els adolescents d'entre 14 i 15 anys no lligen periòdics, no saben com ni on informar-se correctament, coneixen les notícies només a través de la televisió o les xarxes socials i amb freqüència no tenen cap interés per l'actualitat, enumeren.

Encara que esta primera valoració podria resultar prou alarmant, tots els participants coincideixen que l'actitud dels alumnes cap a la premsa i la informació va canviar radicalment conforme la dinàmica dels tallers avançava.

"Moltíssima curiositat"

Els 'professors-periodistes' van trobar un "públic atent, amb moltíssima curiositat, participatiu, disposat a escoltar allò que normalment no se'ls explica en classe perquè no forma part del currículum oficial de l'assignatura", afigen des de la Unió de Periodistes. En definitiva, els alumnes amb estos tallers senten la connexió entre el que se'ls explica i la seua aplicació en la vida real.

Mostrar-los que hi ha periòdics digitals, que les xarxes socials no són estrictament mitjans d'informació, que existeix molt soroll informatiu, que les notícies s'han de contrastar i donar-los les ferramentes per a fer-ho els fa percebre que el que estan aprenent té una aplicació clara i que està en la seua mà donar-li un bon ús.

"Els tallers 'Llegir Premsa als IES' deixen clar que, perquè els adolescents siguen persones crítiques, necessiten conéixer les ferramentes que tenen el seu abast", asseguren.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento