Comunitat Valenciana

Experts de la UV proposen un métode per a ensenyar a llegir amb els nous formats digitals

  • Plantegen convertir els pares en un "referent lector" i "redefinir la didàctica del professorat fent que este integre la lectura amb nous formats digitals".
  • La lectura "no s'ha de convertir en una activitat reservada al temps sobrant en l'aula, ni destinar-la a l'utilitarisme curricular", expliquen.
  • Creuen  que el llibre electrònic és clau perquè els dispositius digitals han modificat el procés d'ensenyament-aprenentatge i han iniciat noves formes de llegir.
Llibre electrònic
Llibre electrònic
AMAZON
Llibre electrònic

Els investigadors de la Facultat de Magisteri de la Universitat de València Josep Ballester i Noelia Ibarra han proposat canviar els mètodes d'ensenyament i aprenentatge en formació lectora per a acostar-se al context real digital de l'estudiantat. En un article publicat en 'Revista Chilena de Literatura', plantegen, d'una banda, convertir els pares i mares que lligen a casa en un "referent lector" i, per un altre, proposen "redefinir la didàctica del professorat fent que este integre la lectura amb nous formats digitals", segons ha informat la institució acadèmica en un comunicat.

En l'article 'L'educació lectora, literària i el llibre en l'era digital', Josep Ballester i Noelia Ibarra, del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura, proposen que la lectura "no s'ha de convertir en una activitat reservada al temps sobrant en l'aula, ni destinar-la a l'utilitarisme curricular, ja que pot conduir a la pèrdua d'interés per part del xiquet", sinó que els entorns digitals "han de trobar un lloc en les aules, ja que és el context real en el qual es desenvolupen els xiquets hui".

Per a aplicar este canvi en l'ensenyament en formació lectora, el professor i la professora de la Facultat de Magisteri plantegen que és "essencial que a l'entorn dels xiquets hi haja adults que practiquen i ajuden a conrear la lectura com un plaer, concepció totalment diferent a la lectura entesa i viscuda com una obligació".

En este sentit, expliquen, "no hem de focalitzar els nostres esforços en discursos al voltant dels extraordinaris beneficis de la lectura, sinó que s'han d'oferir models i pràctiques contextualitzades perquè l'aprenentatge resulte significatiu".

Ferramenta "clau"

Ballester i Ibarra posen el llibre electrònic com un exemple de format digital i expliquen que com els dispositius digitals han modificat el procés d'ensenyament-aprenentatge i han iniciat noves formes de llegir, esta ferramenta en l'aula i a casa és "clau". L'estudi assenyala, així, la importància del naixement de nous perfils professionals centrats en este nou paradigma, com el del professorat que desitja connectar millor amb l'alumnat a través de les ferramentes digitals.

No obstant açò, també reconeixen que el nou plantejament que proposen, sobre el mètode d'ensenyament en formació lectora, conviu amb un model on encara hi ha una "forta vinculació de la lectura amb el format tradicional en paper i el compliment d'unes quotes acadèmiques al ritme de temaris i de programacions d'aula". Per açò, la professora i el professor de la Universitat de València creuen que el format d'ensenyament tradicional "actua en detriment de les motivacions del nou alumnat digital i dificulta la implementació del nou model".

"En este nou escenari es comprén la rellevància de reflexionar sobre com s'està realitzant l'ensenyament de l'àmbit lector, centrat en moltes ocasions en la memorització d'autors, dades i obres, i s'entén que s'ha de reconduir de manera que suscite un interés en els estudiants", destaquen Noelia Ibarra i Josep Ballester.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento