Comunitat Valenciana

El 25% d'alumnes de jornada contínua va a extraescolars i baixa l'assistència a menjador

  • La Conselleria d'Educació va publicar la normativa valenciana que ha permés que este curs l'aplique en 303 centres i altres 362 l'hagen sol·licitat.
  • La reducció de l'absentisme, de mitjana, ha sigut d'un 3%, encara que hagen pogut donar-se casos de reduccions molt significatives.
  • Els inspectors també observen que esta jornada en alguns centres "dificulta la comunicació entre el professorat i les famílies".
Pupitre, escola, col·legi.
Pupitre, escola, col·legi.
FLICKR
Pupitre, escola, col·legi.

Solament un 25% d'alumnes de centres que han implantat la jornada escolar contínua participa en activitats extraescolars a la vesprada i es registra en estos col·legis un acusat descens en l'assistència al menjador, que arriba fins a una baixada del 30%. A més, es produeix un descens no concloent dels resultats acadèmics en les avaluacions diagnòstiques i un mínim repunt en les sol·licituds de matriculació.

Estes són les principals conclusions que extrau la publicació especialitzada 'Magisterio' a partir de les dades de l'Informe sobre Jornada Escolar' del curs 2015-2016 realitzat per la Conselleria d'Educació, amb el qual l'administració va avaluar el programa experimental iniciat en el curs 2013-2014 en centres valencians.

El programa experimental va ser autoritzat per l'anterior equip del PP de la Conselleria d'Educació en nou centres en el curs 2013-14, i es va estendre a 22 centres més l'any següent. Al juny de 2016, després d'efectuar "un procés d'avaluació i autoavaluació sobre la dinàmica educativa des de diversos aspectes", l'actual direcció de la Conselleria, que encapçala Vicent Marzà, va publicar la normativa valenciana que ha permés que este curs l'aplique en 303 centres i altres 362 l'hagen sol·licitat per al curs que ve.

Segons arreplega el periòdic, en la qüestió dels resultats acadèmics, l'informe assenyala que "tots dos grups (els primers nou centres que van aplicar la contínua i els segons 22 centres que ho van fer un any més tard) han millorat quasi tres dècimes respecte a la mitjana de notes des de la implantació de la jornada contínua". Encara que, assenyala l'informe, "una millora de tres dècimes tampoc resulta molt significativa".

Diferents són els resultats en les diagnòstiques, encara que tampoc, segons el parer de la Conselleria, concloents. L'estudi reconeix que en l'última avaluació realitzada, al maig de 2015, els centres valencians amb jornada contínua van empitjorar els resultats en les competències lingüística i matemàtica.

No obstant açò, no es troba una tendència clara, en els resultats de les avaluacions en els últims quatre anys, a més que les variacions "tant en Competència Matemàtica com en Competència en Comunicació Lingüística, són mínimes". Açò porta a l'Administració a assenyalar que "no hi ha cap relació entre la jornada contínua i els resultats en les proves diagnòstiques".

Més significativa és la incidència de la jornada contínua en l'ús del menjador escolar per part dels alumnes, ja que baixa més d'un 30% en el grup de centres que van aplicar la jornada contínua a partir del curs 2014-15 i de més del 18% en els del curs 2013-14. Este percentatge, incideix la publicació, "que en la realitat pot ser major si es té en compte, com assenyala l'informe, que a partir del curs 2015-16 el menjador també s'obri els mesos de setembre i juny". Tal com valoren directors, docents i famílies, "es redueix el nombre de comensals i, per tant, la inversió de la Conselleria en beques de menjador".

L'informe també quantifica la participació de l'alumnat i del professorat en les activitats extraescolars que el centre estava obligat a oferir a la vesprada. Segons les dades recopilades, solament el 25% dels alumnes participa en les activitats extraescolars.

La dada confirma una tendència detectada en el curs anterior, 2014-15: en els centres en els quals la contínua era el primer any d'implantació, la participació era del 40%, però descendia "considerablement" al segon any d'aplicació de la contínua, "ja que les famílies troben més possibilitats alternatives a la de l'estada en el centre després de les hores lectives, aprofitant així, per a realitzar activitats que proporcionen un valor afegit".

Cal recordar que en este programa experimental sí es permetia, com reconeix l'informe, la convivència d'extraescolars de pagament i gratuïtes en la jornada escolar. La nova normativa no permet esta opció.

A diferència de l'alumnat, la participació del professorat depén de si en estes activitats intervenen monitors i empreses de servicis. Si és així, la seua participació tant en el seu disseny com en la seua impartició baixa també fins al 25%, i únicament quan no existix este personal és quan la intervenció del professorat del centre és major, entre el 76% i el 100%.

Pel que fa a la formació permanent del professorat, segons l'informe, "de les respostes no es desprén que la jornada contínua haja tingut repercussió ni en sentit positiu ni en negatiu".

Els inspectors també observen que esta jornada en alguns centres "dificulta la comunicació entre el professorat i les famílies", específicament, de "l'alumnat d'Infantil". De fet, a la pregunta de si "s'ha modificat el Pla d'Acció Tutorial pel que fa a l'atenció a les famílies", els inspectors responen negativament.

La jornada contínua també, en alguns centres, genera un problema per als alumnes que fan ús del transport escolar i que, per tant, "no poden acollir-se a l'activitat de la vesprada".

"Impacte positiu" en l'absentisme

Una altra de les conclusions habituals sobre la jornada contínua és el seu impacte positiu en l'absentisme escolar. En este sentit, segons els informes amb els quals explica la Conselleria, la reducció de l'absentisme, de mitjana, ha sigut d'un 3%, encara que hagen pogut donar-se casos de reduccions molt significatives, una qüestió que depén de la incidència d'absentisme escolar en cada comunitat educativa.

Finalment, l'informe, segons assenyalen els directors, no detecta un augment de deures en els escolars amb jornada contínua. A més, encara que reconeix que en les últimes hores del matí els alumnes es mostren més cansats, "és menor que el que es produïa en la jornada partida".

Un altre dels punts que destaquen estos informes és la millora de la convivència escolar, "que tradicionalment tenien lloc a la vesprada i en els menjadors" i que generaven "més conductes disruptives".

No obstant això, encara que esta apreciació també l'avalen els inspectors en les seues avaluacions, en els informes no s'arrepleguen, com establia el procediment d'avaluació resolt per la Conselleria, "informació del registre Central d'Incidències" existent a la Comunitat Valenciana.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento