La Univesidad d'Alacant (UA) estudiarà per primera vegada "a nivell mundial" a través de la tecnologia 'eye-tracking' -seguiment dels ulls-, on fixen els ulls els lectors de la premsa digital. Així ho ha anunciat la institució acadèmica aquest dijous en referència al projecte doctoral que abordarà el professor del Departament de Comunicació i Psicologia Social de la Universitat d'Alacant (UA), Christian Fortanet.
Segons han explicat, es tracta del "primer estudi a nivell mundial" que utilitzarà aquest mètode per a gravar el recorregut de la mirada en telèfons mòbils. "Concretament, sobre com el disseny de la portada d'un periòdic digital condiciona la seua lectura", ha indicat i ha afirmat Fortanet. "Gràcies al 'eye-tracking' sabrem el ràpid que es troba la informació, quant interès desperta una o una altra zona, i tota una llarga llista de variables que provoquen que l'experiència del lector siga satisfactòria", explica.
La funció plàstica i creadora del dissenyador "segueix sent imprescindible en qualsevol mitjà", però aquest dispositiu de seguiment ocular permet, per exemple, detectar possibles salts de la mirada per zones neutres o localitzar menús mal situats en un lloc web. Referent a açò, la jerarquia gràfica funciona d'una manera simple quan s'utilitzen pocs elements, però quan s'afigen colors, titulars, imatges, formes, logos o textos d'informació complementària es complica.
"És important per als periòdics digitals saber en quina zona han de col·locar el seu titular principal, si ha d'anar acompanyat de foto i la seua grandària o la quantitat de notícies adequades per a la seua portada", ha assenyalat Fortanet. El fet de realitzar l'estudi amb telèfons mòbils es deu al fet que el seu ús augmenta exponencialment en tot el planeta i ja s'ha declarat com el principal suport d'informació.
Segons l'informe "Reuters Institute Digital News Report 2016", l'ús del mòbil ocupa ja un 53 per cent del total de dispositius utilitzats per a veure notícies mentre que l'ordinador decreix i la tableta s'estabilitza. A aquesta evolució del suport i del seu ús, la labor editorial per a la selecció de les notícies més importants del dia comença a quedar en un segon pla a causa de l'ús d'algorismes que solament mostren aquelles en les quals l'usuari puga estar interessat en funció de les seues visites en Internet.
"Una vegada finalitzen les proves i analitzem totes les dades recaptades, podrem conèixer els punts de navegació en els quals ha d'aparèixer la notícia que més puga interessar al lector", ha precisat el professor.
Primeres proves
Les primeres proves de l'estudi seran aquest divendres i el 3 de març de 2017 en el Centre Comercial l'Aljub d'Elx de 15.30 hores a 20.30 hores enfront de JD Sports (local B-52).
Se seleccionaran a desenes de persones disposades a realitzar una senzilla prova de petjada visual amb un dispositiu eye-track dissenyat en la pròpia Universitat d'Alacant. Segons ha indicat Christian Fortanet, "en el camp de la recerca científica conèixer les petjades que deixa la mirada obri la porta a aplicacions de tot tipus".
"De fet, el 'Eye-tracking' anirà més enllà i en poc temps, mitjançant sistemes de reconeixement biomètric, podrem desbloquejar el telèfon mòbil mirant a la nostra càmera, deixarem d'utilitzar el ratolí en un ordinador i ens desplaçarem per la pantalla amb la mirada", ha agregat. La recerca compta amb la col·laboració dels investigadors Miguel Cazorla i Francisco Gómez de l'Institut de Recerca Informàtica de la UA.
Comentarios
Hemos bloqueado los comentarios de este contenido. Sólo se mostrarán los mensajes moderados hasta ahora, pero no se podrán redactar nuevos comentarios.
Consulta los casos en los que 20minutos.es restringirá la posibilidad de dejar comentarios