Comunitat Valenciana

Escola facilitarà als centres propostes per a adaptar el nou decret al seu model d'escola plurilingüe

  • Escola Valenciana ha anunciat este dilluns que facilitarà als centres propostes per a adaptar el nou Decret de Plurilingüisme educatiu aprovat en el ple del Consell el passat 27 de gener al seu model d'escola plurilingüe. L'entitat ha assenyalat en un comunicat que, encara que no és el seu model, sí és un "document important" per a treballar en esta àrea.

Segons ha apuntat l'entitat, "el nivell Avançat és l'únic que garantix un alumnat plurilingüe", per la qual cosa és el que promourà en els centres. No obstant açò, Escola creu que el decret és un document "important" per a "treballar el multilingüisme", per la qual cosa oferirà al llarg dels pròxims dies als col·legis propostes per a dissenyar el Pla lingüístic de centre, amb l'objectiu d'acostar-ho al seu model i "contrarestar" les "manques" del text.

"La creació d'un alumnat plurilingüe, amb idèntica competència en valencià i en castellà, i un domini acceptable d'anglés, només és possible a partir del nivell Intermedi 2 i un calendari d'aplicació més àgil per a aconseguir esta finalitat fonamental", ha afegit l'entitat.

D'esta manera, segons Escola Valenciana, els tres primers nivells -Bàsic 1 i Bàsic 2 i Intermedi 1-, malgrat ser "de transició", "no garantixen el domini equilibrat de les llengües oficials" a la Comunitat, per la qual cosa sosté que s'ha d'anar cap a l'Avançat 1. L'entitat recalca que este fet va ser una de les 13 esmenes que va presentar al setembre per a millorar l'esborrany del Decret de Plurilingüisme i sobre les quals els principals sindicats en l'àmbit educatiu "van trobar punts de confluència".

Amb l'aprovació del decret, Escola Valenciana advertix de l'absència de propostes de millora tan importants" com la supressió dels dos nivells bàsics i l'Intermedi 1 que planteja la Conselleria d'Educació, l'aplicació d'un calendari d'aplicació "més curt", capaç de situar en el curs 2017-2018 els actuals programes plurilingües d'ensenyament en castellà en el nivell Intermedi 2, tant en l'educació pública com en la concertada.

Quant a les zones de predomini lingüístic castellà, la mesura "més rellevant" que va plantejar l'entitat cívica va ser l'increment de recursos amb l'objectiu que els actuals programes en castellà a Educació Infantil i Primària, pogueren assumir-los, sense dificultats i aconseguir un domini equilibrat de les dos llengües en acabar sisé de primària.

Sense estes millores, considera que el decret és "menys plurilingüe i poc dinàmic" perquè, en primer lloc, "part d'un Itinerari Bàsic massa incomplet, que no corregix les asimetries derivades de l'adquisició desigual de competències lingüístiques en valencià i castellà".

A més, sosté que la progressió de nivells és "lenta, contraproduent i el calendari d'implantació resulta larguísimo" posat que fins al curs 2023-2024 no arriba a Batxillerat, segons ha manifestat el president d'Escola Valenciana, Vicent Moreno.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento